شناسهٔ خبر: 25771566 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عارف دوباره رقیب لاریجانی می‌شود

صبح نو

انتخاب اعضای هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی برای سال سوم دوره دهم مجلس چهارشنبه، نهم خردادماه در دستور کار وکلای ملت قرار دارد، در این چندروز باقی‌مانده گمانه‌زنی‌های مختلفی برای حضور برخی چهره‌ها مطرح می‌شود و آخرین رایزنی‌ها و لابی‌ها با برگزاری افطاری‌های سیاسی در جریان است.

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: انتخاب اعضای هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی برای سال سوم دوره دهم مجلس چهارشنبه، نهم خردادماه در دستور کار وکلای ملت قرار دارد، در این چندروز باقی‌مانده گمانه‌زنی‌های مختلفی برای حضور برخی چهره‌ها مطرح می‌شود و آخرین رایزنی‌ها و لابی‌ها با برگزاری افطاری‌های سیاسی در جریان است.

رقابت برای صدرنشینی در بهارستان
تنها کمتر از چند روز تا انتخابات هیات‌رییسه مجلس فرصت باقی است و سه فراکسیون «ولایی»، «مستقلان» و «امید» در دو راهی تصمیم‌گیری برای معرفی لیست جداگانه یا توافق بر یک لیست هستند. بیشترین حاشیه‌ها و حساسیت‌ها روی انتخاب رییس است، انتخابی که با حضور دو چهره مشهور یعنی آقایان علی‌لاریجانی و محمدرضا ‌عارف به خودی خود حساس هم می‌شود؛ عارف در نخستین انتخابات هیات‌رییسه مجلس در رقابت با آقای علی‌لاریجانی قافیه را به او باخت. 103‌رأی در برابر ۱۷۳‌رأی لاریجانی، شکست بزرگی را به اصلاح‌طلبان مجلس وارد کرد.
رفته‌رفته واقعیت مجلس و ترکیب آن روشن‌تر شد و اصلاح‌طلبان دریافتند که حداقل اکثریت مجلس با آنان نیست، به همین دلیل محمدرضا‌عارف در دومین دوره انتخابات به میدان رقابت با لاریجانی نیامد و فراکسیون نمایندگان ولایی نیز از ریاست لاریجانی حمایت کرد.
هرچند فراکسیون نمایندگان ولایی در دو دوره انتخابات هیات‌رییسه با لاریجانی همراهی کرد اما اعضای این فراکسیون معتقدند در مجلس دهم لاریجانی دائماً از اصول‌گرایان در مقاطع مختلف امتیاز گرفته و به فراکسیون امید امتیاز داده است. انتخاب
دو نایب‌رییس مجلس از میان اعضای فراکسیون امید یکی از جلوه‌های این امر است.

گزینه ناشناس ولایی‌ها برای رقابت با لاریجانی
حال در دور سوم انتخابات هیات‌رییسه مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی برای ریاست مجلس نامزد معرفی خواهد کرد، اگرچه می‌دانند نامزد این فراکسیون تنها ۶۰ تا ۷۰ رأی در مجلس خواهد داشت و لاریجانی مجدداً بر کرسی ریاست تکیه می‌زند اما می‌خواهند به پایگاه اجتماعی خود که نسبت به عملکرد ضعیف مجلس انتقاد دارند اعلام کنند، فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم اقلیت هستند و تصمیم‌گیری‌های مجلس دهم در مورد مؤسسات مالی و اعتباری، نوسانات بازار ارز، استیضاح وزرا و سوال از رییس‌جمهوری و لوایح چندگانه و نظارت ضعیف بر دولت ناشی از عملکرد این فراکسیون نیست.

ائتلاف، گزینه روی میز مستقلین
فراکسیون مستقلین بر ریاست لاریجانی تاکید دارد و تصمیم گرفته که برای انتخابات پیش‌ِروی هیات‌رییسه، با فراکسیون‌های «امید» و «ولایی» تعامل انجام دهد. فراکسیون مستقلان ولایی تصمیم خود برای نواب‌ رییس را هم اعلام کرده و گفته که کاندیداهای این فراکسیون برای نواب رییس مجلس نیز آقای «مسعود پزشکیان» و «علی‌مطهری» هستند. همچنین این فراکسیون اعلام کرده اگر دو فراکسیون امید و ولایی بر ریاست علی‌لاریجانی برای سال سوم مجلس دهم اتفاق نظر داشته باشند که هیچ،
در غیر این صورت لیست جداگانه برای انتخابات هیات‌رییسه از سوی این فراکسیون ارائه می‌شود.

چرخش 180‌درجه‌ای امیدی‌ها
تا هفته گذشته فراکسیون امید از ائتلاف با مستقلین و حمایت از ریاست لاریجانی خبر می‌دادند اما ناگهان در جلسه روز چهارشنبه این فراکسیون، عارف برای رقابت با لاریجانی و کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، مخالفت نکرد لذا کمیته بررسی انتخابات هیات‌رییسه مجلس فراکسیون امید در جلسه اخیر خود بر معرفی محمدرضا‌عارف به‌عنوان نامزد این فراکسیون برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس به اجماع رسید.
به گفته یکی از اعضای فراکسیون امید محمدرضا‌عارف تمایل زیادی برای نامزدی ریاست مجلس داشته است و با اصرار وی کمیته بررسی انتخابات هیات‌رییسه مجلس با نامزدی‌اش موافقت کرده است، اما به گفته برخی اعضای شورای مرکزی فراکسیون امید که به طیف حامی عارف در فراکسیون نزدیک هستند بنا به درخواست جمع کثیری از اعضای فراکسیون امید،
مقرر شده که عارف در اجلاسیه سوم مجلس شورای اسلامی نامزد ریاست مجلس شود. از سوی دیگر اجماعی از سوی اعضای این فراکسیون بر ادامه نایب‌رییسی مسعود پزشکیان ایجاد شده اما درباره نایب‌رییسی مطهری هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

مثلث رقابت برای کسب کرسی سبز ریاست
با توجه به تصمیم سه فراکسیون مجلس درباره سناریوی رقابت برای کسب کرسی سبز ریاست می‌توان گفت که عارف برای ریاست مجلس به مصاف لاریجانی خواهد رفت و در دور نخست رأی‌گیری به‌دلیل اینکه طبق آیین‌نامه داخلی باید رییس مجلس اکثریت مطلق را کسب کند، لاریجانی، عارف و نامزد فراکسیون ولایی آرای مورد نیاز را کسب نخواهند کرد، بنابراین انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؛ در دور دوم باید دید اصول‌گرایان بین عارف و لاریجانی به کدا‌م‌یک رأی می‌دهند.

پزشکیان؛گزینه ریاست مجلس از سوی لیست «وکلای ملت»
همچنین دوشنبه هفته گذشته برخی رسانه‌ها از تشکیل فراکسیون جدید وکلای ملت برای انتخابات هیات‌رییسه خبر دادند که تاکنون هیچ نماینده‌ای آن را تأیید نکرده‌اند. طبق اعلام رسانه‌ها تاکنون نام «وکلای ملت» برای این لیست انتخاب شده و طی آن قرار است مسعود پزشکیان را به‌عنوان گزینه ریاست مجلس معرفی کنند.
همچنین قرار است از بین آقایان علی‌مطهری، کاظم‌جلالی، محمد‌دهقان، مصطفی‌کواکبیان و حمیدرضا‌حاجی‌بابایی بعد از رأی‌گیری دو نفر به‌عنوان نایب‌رییس معرفی شوند.
به‌هر‌حال، نتایج دو دوره انتخابات پیشین هیات‌رییسه مجلس نشان داده که اصلاح‌طلبان تنها دارای یک اقلیت قوی در مجلس دهم هستند و به‌صورت مستقل توان تاثیرگذاری بر روند مجلس دهم را نخواهند داشت و آرزوی آن‌ها برای تشکیل مجلسی با دورنمایی از مجلس ششم، به کلی برباد رفته است.

میرزایی نکو: فراکسیون امید به تنهایی راه به جایی نمی‌برد
آقای‌جلال‌میرزایی نکو، عضو فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره دلیل تغییر رویکرد فراکسیون درباره انتخابات هیات‌رییسه مجلس گفت: در انتخابات هیات‌رییسه همواره لیست‌ها تغییر می‌کند و این موضوع طبیعی است، البته اگر در فراکسیون امید بنا بر ارائه لیست و معرفی گزینه‌ای برای ریاست باشد، بهترین کاندیدا
آقای عارف است، البته خبرها درباره نامزدی او برای ریاست مجلس از سوی فراکسیون امید هنوز نهایی نشده است.وی ادامه داد: همواره هدف فراکسیون امید و مستقلین یکسان بوده و در بسیاری از موارد با یکدیگر همکاری کرده‌ایم، البته معتقدیم که مدیریت هیات‌رییسه و مجلس نیازمند اصلاح و تغییراتی است اما فراکسیون امید هنوز تصمیمی مبنی بر ارائه لیست مستقل یا ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها نگرفته است.میرزایی‌نکو تاکید کرد: اگر ائتلافی صورت نگیرد، فراکسیون امید به تنهایی راه به جایی نخواهد برد، البته این فراکسیون در روز سه‌شنبه تصمیم نهایی خود را درباره چگونگی حضور در انتخابات هیات‌رییسه اتخاذ می‌کند.

لاهوتی: لیست فراکسیون مستقلین را روز یکشنبه نهایی می‌کنیم
آقای‌مهرداد ‌بائوج‌لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره تصمیم این فراکسیون برای انتخابات هیات‌رییسه گفت: مستقلین بنا دارد تا با دو فراکسیون دیگر برای انتخابات هیات‌رییسه لیست واحد ارائه کند، ما اعلام کردیم که ریاست لاریجانی خط قرمز ماست اما آمادگی داریم تا آقایان پزشکیان و مطهری را با توجه به عملکرد مثبتشان به‌عنوان نایب‌رییس برگزینیم.وی ادامه داد: درباره نواب و ۹ دبیر و کارپرداز دو گزینه وجود دارد؛ گزینه نخست آن است که همچون دوره گذشته با دو فراکسیون دیگر به اجماع و لیست مشترک برسیم. در این شرایط ما آمادگی داریم که به‌دلیل عملکرد خوب آقای پزشکیان و آقای مطهری از نایب‌رییسی آن‌ها حمایت کنیم. بعد می‌توان طبق مدل ۳-۳-۳ هر کدام از فراکسیون‌ها سه گزینه برای دبیر و کارپرداز ارائه کنند.سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی خاطرنشان کرد: اگر دو فراکسیون دیگر به اجماع برای ارائه لیست مشترک نرسند و همراهی نکنند، آن‌گاه ما هم لیست مستقل خود را ارائه خواهیم داد، البته ما تاکنون با اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی جلسه‌ای نداشتیم اما جلساتی را برای ائتلاف با فراکسیون امید برگزار کرده بودیم و تا یکشنبه 6‌خردادماه منتظر تصمیم‌گیری نهایی آن‌ها هستیم.

 

نظر شما