شناسهٔ خبر: 25733645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

نشست برجام بدون آمریکا

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران، پنج کشور دیگر در این توافق هسته ای، نماینده ای از اتحادیه اروپا و بدون آمریکا ظهر امروز ساعت یازده بوقت محلی اتریش در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
اتحادیه اروپا در بیانیه ای در باره نشست امروز نوشت: که این نشست به منظور بررسی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و رایزنی درباره راهکارهای تداوم اجرای این توافق تشکیل خواهد شد.
یوکیا امانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در این نشست حضور دارد
پیش بینی می شود که نشست کمیسیون مشترک بمدت چند ساعت بطول بیانجامد.
یکی از اعضای شرکت کننده در نشست کمیسیون برجام در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت :با توجه به ناموجه  بودن اعلام دولت آمریکا در خروج یک جانبه از برجام و با توجه به گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای یازدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش را تایید نمود؛انتظار می رود که کمیسیون مشترک برجام با صدای واحد با اقدام یک جانبه غیرقانونی امریکا مخالفت نماید و برعزم کشورهای باقیمانده بر ضرورت ادامه برجام و اتخاذ تدابیر مقتضی جهت تامین مطالبات ایران تاکید کند. 
 
 هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد.
نمایندگان سه کشور اروپایی بعلاوه چین ، روسیه و ایران هم در این نشست حضور دارند.
در این نشست درباره راه های تضمین اجرای تمامی جنبه‌های توافق هسته‌ای بررسی می شود .
عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت : نشست وین به درخواست ایران و برای بررسی پیامد خروج یکجانبه امریکا از برجام برگزار می شود .
 
در آستانه برگزاری نشست وین، آژانس بین المللی انرژی اتمی در یازدهمین گزارش خود ، بار دیگر پایبندی کامل ایران را به تعهداتش در برجام تایید کرد.
اولین نشست مشترک وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب گذشته در بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این جلسه که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه ، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشتند و نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، طرفین بر ادامه رایزنی‌ها توافق کردند.

طرفین حاضر در این نشست بر تعهد خود برای اجرای کامل و موثر برجام تأکید کرده و از خروج آمریکا از این توافق ابراز تأسف کردند.

براساس توافقات حاصله و در بیانیه‌ای که توسط موگرینی پس از پایان نشست قرائت شد، قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و 5 کشور دیگر (بدون حضور آمریکا) هفته آینده در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس و با حضور نماینده اتحادیه اروپا در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

این نشست آنگونه که ظریف اعلام کرد بنا به درخواست ایران برگزار می‌شود. ظریف 20 اردیبهشت ماه در نامه‌ای به موگرینی خواستار برگزاری این نشست شده بود.

ظریف پیش از سفرش به بروکسل در جمع خبرنگاران گفته بود: «من روز 20 اردیبهشت راجع به تخلفات آمریکا و اتفاقاتی که افتاده یک نامه به خانم موگرینی و یک نامه به دبیرکل ملل متحد نوشتم. در نامه به موگرینی درخواست کمیسیون مشترک شده است. کمیسیون مشترک طبق روال برجام با جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و بعد در صورت ضرورت به سطح وزرا خواهد رسید.» (جزییات بیشتر)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب پس از نشست بروکسل در جمع خبرنگاران در این باره عنوان کرد: جلسه آتی جلسه کمیسیون مشترک است که به درخواست ایران هفته آینده در سطح مدیران سیاسی برگزار می‌شود و جلسه وزرا هم پیش بینی شده که در زمان مناسب تشکیل شود. جلسات کارشناسی نیز از روزهای آینده به صورت فشرده آغاز خواهد شد.

وزیر خارجه ایران همچنین عنوان کرد: حرکت مناسبی آغاز شده و امیدوارم این حرکت به نتیجه برسد. ما زمان زیادی نداریم در چند هفته آینده خواهیم دید که آیا در عمل درباره اقداماتی که امروز توافق کردیم انجام شود چقدر می‌توانیم پیش برویم.

وی افزود: همه طرف‌های اروپایی تأکید کردند به تعهدشان که این کار را انجام بدهند، ما هم با آنها در این چند هفته آینده کار خواهیم کرد که این تضمین‌ها به وقوع بپیوندد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ما گفتیم که باید حقوق ایران تضمین شود و آنها هم گفتند تلاش خودشان را می‌کنند.
 
 به رغم ادعاهای واهی آمریکا؛ آژانس انرژی اتمی باردیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کرد
دومین نشست برجام امروز در حالی برگزار می شود که گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای نخستین بار پس از خروج آمریکا از برجام، بار دیگر تائید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با توافق بین المللی است.

«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز (پنجشنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود: گزارش جدید آژانس که یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بار دیگر تائید می کند که اقدام ها و فعالیت های هسته ای کشورمان کاملا منطبق با برجام است.
وی توضیح داد:در صفحه نخست گزارش و در جایی که به نام آمریکا اشاره شده؛ در پانوشتی توضیح داده شده که رئیس جمهوری ایالات متحده 8 مه 2018 (18 اردیبهشت) اعلام کرده است که واشنگتن از برجام خارج می شود.
نجفی یادآورشد: این گزارش بسیار شبیه گزارش های پیشین است و تغییرات آن شامل درج تحولات فنی از جمله بالا رفتن میزان ذخیره آب سنگین، میزان افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده 3 و 67 درصدی و مواردی شبیه آن است.
نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: تداوم تمامی فعالیت های هسته ای ایران اعم از ادامه غنی سازی 67/ 3 درصدی با 30 آبشار و تعداد 5060 سانتریفیوژهای نسل اول در سایت نطنز، تداوم استقرار 6 آبشار سانتریفیوژ به تعداد ١٠٢٠ سانتریفیوژ آی آر 1 در یک سالن سایت فردو که کاملا آماده کار هستند و تعداد دیگری سانتریفیوژ جداگانه مستقر شده در این سایت به هدف استفاده در تحقیق و توسعه برای تولید رادیو ایزتوپهای پایدار، تدوام انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته و نسل جدید (مطابق بندهای 32 تا 42 ضمیمه یک برجام یعنی ادامه کار با سانتریفیوژهای آی آر2 ام، آی آر 4، آی آر 5، آی آر 6، آی آر 7 و آی آر 8) و همچنین ادامه تولید قطعات سانتریفیوژهای نسل جدید با فیبروکربن، استمرار تولید آب سنگین در کارخانه تولید آب سنگین اراک (رسیدن ذخیره آب سنگین به 120.3تُن و ارسال 600 کیلو گرم آب سنگین به خارج)، ادامه انجام تمهیدات برای مدرن سازی راکتور آب سنگین تحقیقاتی خنداب (که البته با طرف های دیگر بدون حضور آمریکا پیگیری می شود)، فعالیت راکتور تحقیقاتی تهران و سایر بخش ها بر اساس برنامه دراز مدت اعلام شده ایران از جمله مواردی است که درگزارش به آنها اشاره شده است. ذخیره 3/67 درصدی هم به 123.9 کیلوگرم رسیده است.
در زمینه برنامه جمهوری اسلامی ایران درخصوص پیشران هسته ای نیز به مکاتبات جدید ایران اشاره شده است.
با توجه به مذاکرات جاری با طرف های اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین های عینی برای برآوردن کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرف های اروپایی برای ارائه تضمین های لازم این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.
شورای حکام آژانس در جلسه فصلی ماه ژوئن خود در روزهای ١٤ تا ١٨ خردادماه موضوع های مختلف از جمله این گزارش را بررسی خواهد کرد. 

نظر شما