شناسهٔ خبر: 25706181 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ظریف در جمع خبرنگاران:

سیاست خارجی آمریکا استیجاره‌ای شده است/ صرفا راجع به برجام صحبت می‌کنیم/هیچ‌کدام از حرف‌های پامپئو جدید نبود منتها ایشان با وقاحت و شدت بیشتری مطرح کرد

خبرگزاری میزان- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دستاوردهای «سیاسی حقوقی امنیتی» برجام با رفتن آمریکا تقویت شده و باید سایر اعضای برجام، دستاوردهای اقتصادی برجام را که با رفتن آمریکایی‌ها متضرر شده است، برای ما تامین کنند.

صاحب‌خبر -

ظریف

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، «محمدجواد ظریف» در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: همانطور که آقای لاریجانی رئیس مجلس روز گذشته گفتند، واقعا صحبت‌های آقای پامپئو آنقدر بدون حساب و کتاب و خارج از نزاکت و بدون منطق بود که ارزش پاسخگویی ندارد.
 
وی افزود: فقط باید این را تکرار کرد که ایشان و سایر مسئولان دولت کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط خود هستند، بلکه زندانی گذشته و بدتر از آن زندانی گروه‌های فشار فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آن‌ها بر سر بازار افکار عمومی جهانی به صدا درمی‌آید و این نشان دهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است که به صورت یک سیاست خارجی استیجاری درآمده و هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند، بیشتر می‌تواند سیاست خارجی را به سمت خودش تغییر دهد.

ظریف با بیان اینکه تمام حرف‌های وزیر خارجه آمریکا، خلاف واقع و بر اساس سیاست‌های شکست خورده قدیمی بود، عنوان کرد: هیچ‌کدام از حرف‌های وزیر خارجه آمریکا حرف‌های جدیدی نبود منتها ایشان با وقاحت و شدت بیشتری این حرف‌ها را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا، آثار اقتصادی داشت، اما باعث ایجاد شکاف بین مردم ایران و تردید در سیاست‌ها نشد و آمریکا هیچ‌گاه نتوانست به اهداف خودش برسد، تاکید کرد: من اطمینان دارم که مردم ایران محکم در برابر این اظهارات می‌ایستند.

ظریف ادامه داد: مقامات آمریکایی درحالی ادعای حمایت از مردم ایران را بیان می‌کنند که حتی نام خلیج فارس را غلط می‌گویند و مردم ایران از دیدن خانواده‌هایشان در آمریکا محروم می‌کنند و اجازه ویزا گرفتن را به آن‌ها نمی‌دهند؛ حرف‌های چنین افرادی نه تنها برای مردم ایران جذابیت و گیرایی ندارد، بلکه باعث وحدت و انسجام مردم ایران می‌شود که چگونه افرادی با این وقاحت با مردم و مسئولان انتخاب شده کشور صحبت می‌کنند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: در یک زمانی آمریکا با همین دروغ‌ها توانسته بود یک اجماعی علیه جمهوری اسلامی ایران در جهان به وجود بیاورد، اما امروز کاملا مشخص است که این اجماع علیه صحبت‌های مقامات آمریکایی است.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بعد از جلساتی که هفته گذشته من در چین، روسیه و بلژیک داشتم، همکارانم از دیروز مذاکرات خود را با اعضای اتحادیه اروپا آغاز کردند. ما بعد از ترک پکن و مسکو مذاکرات بسیار فشرده‌ای را به صورت متناوب با دوستان چینی و روسی در سطوح کارشناسی برای انجام برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر داشتیم.

وی با بیان اینکه در روز جمعه جلسه کمیسیون مشترک را منهای آمریکایی‌ها داریم، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند فلذا دیگر عضو کمیسیون مشترک نیستند و دیگر مثل گذشته نمی‌توانند در کمیسیون مشترک مانع‌تراشی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه کمیسیون مشترک برای بررسی اینکه چگونه اعضای باقی‌مانده برجام می‌توانند تعهدات برجامی را اجرا کنند برگزار می‌شود، تاکید کرد: ما صرفا راجع به برجام صحبت می‌کنیم؛ نه خواسته‌ای بالاتر از برجام داریم و نه حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده خواهد شد. جلسات راجع به برجام است و طبیعتا خواسته‌های ما همان خواسته‌هایی است که در برجام برای مردم ایران تضمین شده است.

ظریف در پایان با بیان اینکه دستاورد‌های «سیاسی حقوقی امنیتی» برجام با رفتن آمریکا تقویت شده و باید سایر اعضای برجام، دستاورد‌های اقتصادی برجام که با رفتن آمریکایی‌ها متضرر شده است را برای ما تامین کنند، خاطرنشان کرد: ما هم برنامه‌های قابل توجهی در این زمینه داریم و صحبت‌های خوبی هم گرفته است، اما هنوز زود است که ببینیم سایر اعضای برجام می‌توانند این تضمین‌های لازم را به جمهوری اسلامی ایران بدهند یا نه و یا اینکه آیا ما خودمان روش‌هایی داریم که این تضمین‌ها را قطعی‌تر کنیم یا نه؛ این‌ها را در روز‌ها و هفته‌های آینده خواهیم گفت.

انتهای پیام/

نظر شما