شناسهٔ خبر: 25706082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

ظریف در جمع خبرنگاران:

ارایه بسته پیشنهادی برجامی اروپا به ایران/مردم نسبت به اتاق جنگ روانی اسرائیل هوشیار باشند

خبرگزاری شبستان: وزیر خارجه کشورمان سیاست خارجی آمریکا را ورشکسته و استیجاری دانست و گفت: هر گروه فشاری که بتواند بیشتر هزینه کند در این سیاست حرف می زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد لزوم سقوط نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: همانطور که رییس مجلس شورای اسلامی نیز گفته سخنان آقای پومپئو خارج از نزاکت و بدون منطق بود و ارزش پاسخ دهی ندارد اما باید این را تکرار کرد که وی و سایر مسئولان کنونی آمریکا نه تنها زندانی تصورات و توهمات غلط هستند بلکه زندانی گذشته و بدتر از آن زندانی گروه های فاسدی هستند که هر روز کوس رسوایی یکی از آنها بر سر بازار افکار عمومی جهانی به صدا در می آید و این نشاندهنده ورشکستگی سیاست خارجی ایالات متحده است.

 

وی سیاست خارجی آمریکا را استیجاری دانست و افزود: به هر گروه و کشوری که بتواند بیشتر هزینه کند امتیاز داده می شود تا سیاست خارجی به آن سمت هدایت کند و حرف های پومپئو همه خلاف واقع و بر اساس سیاست های شکست خورده قدیمی بود و هیچ کدام حرف های جدیدی نبود و حرف هایی بود که مطرح شده بود اما وی با وقاحت و شدت بیشتری برخی از این حرف ها را مطرح کرد.

 

ظریف خاطرنشان کرد: آنها تصور می کنند سیاست هایی که در گذشته دنبال کرده اند و تحریم های فلج کننده ای که به قول خودشان با اجماع جهانی علیه ایران دنبال کردند و نتوانستند باعث ایجاد شکاف در بین مردم ایران و تردید در بین مردم شود به اهداف خودشان نرسیدند.

 

وزیر خارجه دولت دوازدهم با تاکید بر این نکته که تحریم ها آثار اقتصادی داشت اما آمریکا هیچگاه نتوانست با اعمال آنها به اهداف خود برسد، اظهار داشت: آنها خیال می کنند امروز که دنیا سیاست های آنها را تقبیح می کند بتوانند آن سیاست ها را علیه ایران اعمال کنند و مردم ما قطعا در مقابل آنها خواهند ایستاد و این شعارهای توخالی را که می خواهند نام خلیج فارس را غلط می خوانند و به آنها اجازه ویزا گرفتن نمی دهند حرف هایشان برای مردم ایران جذابیت و گیرایی ندارد و حتی باعث وحدت و همگرایی مردم ایران می شود که این افراد با چه وقاحتی با مردم بزرگ این سرزمین و مسئولان انتخاب شده آنها سخن می گویند.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: زمانی آمریکا توانسته بود با همین دروغ ها اجماعی را در دنیا علیه ایران ایجاد کند اما امروز کاملا مشخص است این اجماع علیه صحبت های آمریکایی ها است و بعد از جلساتی که من در چین، روسیه و بروکسل داشتم همکارانم از امروز جلساتشان را آغاز کرده اند و با اعضای اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام می دهند.

 

وی افزود: همچنین ما مذاکرات متناوب بعد از ترک پکن و مسکو با دوستان چینی و روسی را در حوزه کارشناسی برای برنامه ریزی های گسترده تر داشته ایم و جمعه هم جلسه کمیسیون مشترک برجام منهای آمریکا را برگزار خواهیم کرد و آمریکایی ها از برجام خارج شدند و لذا عضو کمیسیون مشترک نیستند و نمی توانند در این کمیسیون سمپاشی انجام دهند.

 

ظریف ادامه داد: کمیسیون مشترک جمعه برای اینکه چگونه اعضای باقیمانده می توانند برای تعهدات برجامی خود اقدام کنند تصمیم گیری خواهد شد و ما صرفا در خصوص برجام مذاکره داریم و نه خواسته ای بالاتر از برجام داریم و نه حرفی بیرون از برجام در این جلسات زده خواهد شد و جلسات راجع به برجام است و خواسته های ما همان هایی است که برای مردم ایران تضمین شده است.

 

وزیر خارجه روحانی به دستاوردهای برجام برای ملت ایران نیز اشاره کرد و گفت: این دستاوردها پس از خروج آمریکا تقویت شده و دستاوردهای اقتصادی ای که متضرر شده را باید سایر اعضای برجام تامین کنند و ما هم برنامه های قابل توجهی در این زمینه داریم و صحبت های خوبی در مورد آن صورت گرفته است و الان زود است که بدانیم آیا طرف های برجام می توانند تضمین هایی را به ما بدهند و آیا ما خودمان هم می توانیم این تضمین ها را قطعی تر کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا شما ضرب العجلی را برای اروپایی ها تعیین کرده اید تا تعهدات خودشان را زودتر اعلام کنند، عنوان کرد: طبق صحبت هایی که با رییس جمهور داشتیم روند داخلی برجام روندهای چند هفته ای است که از جمعه آغاز می شود. ما همزمان دو روند را پیگیری می کنیم که یکی روند برجامی است و از طریق کمیسیون مشترک با مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با سایر اعضای برجام آن را پیگیری می کنیم مانند سفر من به پکن، مسکو و بروکسل که اثر آن را در بیانیه ای که خانم موگرینی در ملاقات وزرا قرائت کرد و 9 حوزه ای که اروپا تعهد داشته در آن حوزه ها به راهکارهای عملی برسد، مشاهده کردیم و باید ببینیم این حوزه ها را چگونه می توانیم عملیاتی کنیم و همکاران من در این دو سه روز این اقدامات را پیگیری می کنند.

 

ظریف خاطرنشان کرد: البته اتحادیه اروپا مجموعه 28 کشوری است و روندهای آن مقداری زمان بر است اما ما تاکید کرده ایم که زمان زیادی برای رسیدن به نتیجه نداریم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به تمایل ورود مجدد آمریکا به مذاکرات هسته ای برجام با 12 ماده تصریح کرد: آن مسئله خیال بافی بود و مذاکره نبود و خیال بافی بود که آقای پمپئو در سخنرانی خود مطرح کرد و هر کس به آن واکنش نشان داد این بود که این حرف ها مبنای مذاکره نیست و مبنای چیز دیگری است که در مورد هر کشوری می توانست مطرح شود بخصوص مردم ایران که نشان داده اند هرگونه زورگویی را از مواضع خود پشیمان می کنند.

 

ظریف خبر ارایه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران را تکذیب کرد و ادامه داد: یک اتاق عملیات روانی از سوی رژیم صهیونیستی راه اندازی شده تا این حرف ها را پخش کنند چون همه می دانستند که روز جمعه کمیسیون مشترک بدون آمریکا و بر اساس درخواست ایران تشکیل می شود فضاسازی کردند تا در کمیسیون مشترک حضور یابند و بسته جدیدی را به ایران ارایه دهند، واقعیت این است که قرار است بسته ای به ما ارایه دهند اما نه در قالب چیز دیگری فقط در قالب برجام و اتحادیه اروپا هم این خبرسازی را سه بار رد کرد و رویترز هم تکذیبیه آن را منتشر کرد.

 

وزیر خارجه تاکید کرد: این روزها مردم ما متوجه باشند که یک اتاق جنگ روانی رژیم صهیونیستی راه انداخته تا هم در داخل ایران و هم در مجامع بین المللی علیه ایران اقدام کند و این نشاندهنده استیصال آنهاست و این فن دوم آنهاست که اول می خواستند با تندروی ترامپ مردم را آزار دهند و حالا که به نتیجه نرسیده با جنگ روانی می خواهند فضای ضد ایرانی را احیا کنند و سیاست جمهوری اسلامی این بوده که با فضای ایران هراسی مبارزه کند ضمن اینکه حقوق ملت ایران نیز تامین شود.

 

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی انتقادات و اعتراضات به دستگاه دیپلماسی پس از اعلام خروج آمریکا از برجام با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام نشان داد که دستگاه دیپلماسی و مجموعه نظام کار عاقلانه‌ای کرده بود، گفت: برجام منافع جمهوری اسلامی را نشان می‌داد و آمریکایی‌ها نیز هم در دولت قبل بدعهدی کردند و هم در دولت کنونی تلاش کردند تا کاری کنند که با هزینه ایران، برجام را بر هم بزنند اما نتوانستند در نهایت مجبور شدند که خود از آن خارج شوند و انزوای بین‌المللی را بپذیرند. «این یک واقعیت است و در داخل نیز نشان دهنده یک دستاورد دیپلماسی برای جمهوری اسلامی ایران است». همانطور که حضرت امام خمینی فرمودند همه فریادهای ما باید بر سر آمریکایی‌ها باشد؛ یعنی این‌که این آمریکایی‌ها هستند که بدعهدی می‌کنند و مقررات بین‌المللی را نقض کردند.

 

وی ادامه داد: زمانی که دو اتومبیل در یک جاده‌ای خلاف و تصادف می‌کنند، شما کسانی را که جاده را ساخته‌اند محکوم نمی‌کنید بلکه آن اتومبیل که خلاف کرده را محکوم می‌کنید. در این زمینه نیز آمریکا کشوری است که نه تنها برجام را زیر پا گذاشته، بلکه توافق پاریس، توافق اقتصادی TPP، توافق‌های دوجانبه و توافق‌های مربوط به سازمان تجارت جهانی را زیر پا گذاشته است. آمریکا همچنین قطعنامه‌های شورای امنیت و قطعنامه 2231 که خود بانی آن شده بود را نقض کرده است. نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت درباره قدس شریف نیز از دیگر اقدامات ایالات متحده آمریکا است. آنها در این زمینه وقاحت کافی دارند تا به کشتار مردم مظلوم غزه نگاه و در مقابل آن از رژیم صهیونیستی دفاع کنند و با اسلحه سفارت خود را حین قتل عام مردم در قدس شریف و برخلاف همه مقررات بین‌المللی افتتاح کنند بنابراین آمریکایی‌ها در برجام نیز نشان دادند متعهد به تعهدات خود نیستند.

 

ظریف به بدعهدی های آمریکا در برجام اشاره کرد و افزود: در واقع همه برجام بر این اساس بود که ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداشتیم اما طرف مقابل نیز به ما اعتماد نداشت لذا زمینه‌های لازم در این باره دیده شده و ما نیز بر اساس منافع ملی خود انتخاب‌های گسترده‌ای داریم و بر اساس آن با اجماع در داخل نظام عمل خواهیم کرد. فعلا مسیری را که بر اساس مجموعه نظرات نظام انتخاب کرده‌ایم را دنبال می‌کنیم و ان‌شاءالله نتیجه‌ را گزارش خواهیم داد و به هر تصمیمی که گرفته شود عمل خواهیم کرد. در حال حاضر مهمترین عامل پیروزی جمهوری اسلامی ایران همان عاملی است که همواره آمریکا را شکست داده و آن انسجام مردم و قدرت ملی ماست. من امیدوارم همه گروه‌های سیاسی فارغ از دیدگاه‌ها و نظرات خود و اینکه معتقدند برجام چه بوده، خوب بوده یا چه مقداری موفق بوده، الان در برابر قانون‌شکنی و عهدشکنی آمریکا که آنها را در جهان منزوی کرده است، یک صدا بایستند.

 

وی با اشاره به همراهی و حمایت رژیم صهیونیستی و سه دولت مرتجع از اعلام خروج آمریکا از برجام، ادامه داد: امروز در برابر قانون‌شکنی آمریکایی‌ها تنها رژیم صهیونیستی و سه دولت مرتجع؛ همان‌هایی که هزینه‌هایی شاید صدها میلیون دلاری برای لابی در آمریکا انجام دادند تا به این نتیجه دست یابند، آمریکا را از تصمیم اخیر خود حمایت می‌کند. در این شرایط باید بگذاریم که فقط آنها باشند که از آمریکا حمایت می‌کنند و بقیه مردم ما منسجم در کنار دنیا با آمریکا مذاکره کنند.

 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در اینکه اتحادیه اروپا می‌خواهد از برجام نه از ما، به عنوان یک دستاورد همه دنیا دفاع کند هیچ شکی نیست اما اینکه آنها چقدر در این زمینه توانایی دارند خود باید نشان دهند و ما نمی‌توانیم جای آنها تصمیم‌گیری کنیم. تصمیمی که آنها می‌گیرند تنها به برجام ختم نمی‌شود بلکه یک روند جهانی را درباره اینکه دنیا چگونه می‌تواند با این زیاده‌خواهی‌ها و تندروی‌ها برخورد کند، می‌سازد. اینکه اروپایی‌ها چقدر آمادگی این اقدام و توانایی و قدرت آن را دارند باید مشاهده کنیم. ما به آنها فرصت دادیم تا این آمادگی و توانایی را مشاهده کنیم.

 

 

نظر شما