شناسهٔ خبر: 25698074 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

سبزیجات و میوه های آبدار در سبد سحری/ چای کمرنگ را جایگزین قهوه کنید

کارشناس تغذیه، گفت: در وعده افطاری مخلوط آبلیمو و آب یا چای کمرنگ و یا شربت خاکشیر را جایگزین قهوه و چای پررنگ کنید چرا که این نوشیدنی ها منجر به دفع سریع آب بدن می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ ماه مبارک رمضان، فرصتی برای ما مسلمانان است که در بازه زمانی سی روزه میهمان خداوند باشیم و از دلبستگی های دنیا رهایی یابیم و زندگی عابدگونه را سرلوحه خود قرار دهیم و بیش از پیش خود را به خداوند متعال نزدیک ببینیم، انسان با روزه گرفتن از بند خواهش های تن و اسارت آن خارج می شود.  توجه به گرمای فصل تابستان و تحمل ساعات طولانی تشنگی موجب بروز خستگی، بی حوصلگی و گرفتگی عضلات در افراد می شود که علت آن خوردن غداهای نامناسب در وعده سحری و افطار است.

سبزیجات به جای مواد قندی!

دکتر سید حسین داودی، کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به مشکلاتی که حذف سحری برای روزه داران به وجود می آورد، اظهار کرد: خوردن وعده سحری در ماه مبارک رمضان، انرژی مورد نیاز بدن را برای آغاز روز تامین می کند و با حذف این وعده مهم، مانع از رسیدن کربوهیدرات مورد نیاز به بدن می شویم که این امر موجب بروز مشکلاتی چون افت قند خون، بی حالی و سردرد می شود.

کارشناس تغذیه با تاکید بر برنامه غذایی مناسب وعده سحری، تصریح کرد: با ادامه روند حذف سحری از وعده های ماه مبارک رمضان، موجب تحلیل عضلانی خواهد شد و روزه داران برای حفظ آب بدن در طول روز باید از غذاهای آب پز، خورشت های آبدار و کم نمک در وعده سحری استفاده کنند.

داودی در ادامه افزود: همچنین تناول میوه های آبدار و سبزیجات در وعده سحری موجب کاهش عطش در طول روز خواهد شد و خوردن غذاهایی چون کوکو، بادمجان، سوسیس، کالباس، سس مایونز، سیر، پیاز و غذاهای چرب و پرنمک تشنگی زیاد در طول روز را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به حجم آب مناسب در هنگام سحر، عنوان کرد: نوشیدن هشت تا 12 لیوان آب از افطار تا سحر موجب می شود تا در طول روز احساس تشنگی کمتری داشته باشیم و نوشیدن آب زیاد در هنگام سحری اشتباهی است که منجر به رقیق شدن شیره معده، نفخ و اخلال در هضم می شود.

کارشناس تغذیه با تاکید بر ضرورت حذف مواد شیرین از وعده سحری، اظهار کرد: خوردن مواد قندی و شیرین همچون زولبیا و بامیه در سحرگاه باعث افت سریع قند خون و احساس گرسنگی زیاد در طول روز می شود.

داودی با اشاره به چاره رفع تشنگی پس از مسواک زدن، تصریح کرد: مسواک زدن در افراد احساس تشنگی ایجاد می کند و بهتر است پس از وعده سحری برای رفع این مشکل از حجم کمتری خمیر دندان استفاده شود.

پیاده روی را فراموش نکنید

وی با تاکید بر برنامه غذایی مناسب برای افطار، بیان کرد: افطار خود را با آب ولرم یا شیر گرم و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی زیاد در این وعده بپرهیزید چرا که مشکلات معده و سنگینی را در پی خواهد داشت.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه چای کمرنگ در هنگام افطار مناسب تر است، عنوان کرد: بهتر است در وعده افطاری از مخلوط آبلیمو و آب یا چای کمرنگ و یا شربت خاکشیر جایگزین قهوه و چای پررنگ گردد چرا که این نوشیدنی ها منجر به دفع سریع آب بدن می شوند.

داودی اظهار کرد: وعده های غذایی مانند پلو و خورشت را دو ساعت پس از افطار میل کنید تا در سیستم گوارش و هضم مشکلی ایجاد نکند و برای جلوگیری از یبوست میوه هایی چون هلو، گلابی و هندوانه میل کنید.

وی با اشاره به نقش پیاده روی در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: پس از خوردن وعده سحری و افطار بلافاصله به رخت خواب نروید و کمی پیاده روی کنید زیرا به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می کند.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما