شناسهٔ خبر: 25689603 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

توصیه‌های تغذیه‌ای به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان

گروه اجتماعی- مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز از روزه‌داران خواست برای پیشگیری از اختلال گوارشی، وعده‌های غذایی درماه مبارک رمضان را به صورت مجزا مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

توصیه‌های تغذیه‌ای به روزه‌داران در ماه مبارک رمضان

به گزارش ایکنا از البرز به نقل از علوم پزشکی البرز، دکتر مرتضی جعفری اظهارکرد: رعایت اصول تغذیه درماه مبارک رمضان از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ازعوارض گوارشی جلوگیری شود.
وی افزود: در ماه مبارک رمضان زمان وعده‌های غذایی شامل سحر، افطار و شام باید به صورت مجزا مصرف کرد تا دستگاه گوارش دچار عارضه نشود.
جعفری گفت: یکی از موارد اشتباه غذایی در این مراحل تسریع در غذا خوردن در وقت سحر است که عوارض آن پس از چند روز، روزه گرفتن در سیستم گوارش آشکار می‌شود.
این مسئول بیان کرد: سنگینی معده، عدم هضم طبیعی غذا در طول روز، ترشی معده و در ادامه ناراحتی‌های معده و روده از اثرات این عادات ناصحیح غذایی است.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: برای وعده سحری باید از غذاهای متنوع مانند هیدروکربوت‌ها، فیبرها و پروتئین‌های کم‌چرب استفاده کرد زیرا بدن انسان کربوهیدرات‌ها را به آهستگی هضم می‌کند.
وی ابراز کرد: کربوهیدرات‌ها سرشار از فیبر بوده و درموادغذایی مانند نان و فطیرهای تهیه شده از غلات کامل وجود دارد ضمن آنکه شیر و میوه را در برنامه سحری باید گنجاند.
جعفری توصیه کرد که روزه داران بادام و آجیل‌های بدون نمک را برای افزایش پروتئین به سفره سحری خود اضافه کنند ضمن آنکه تخم‌مرغ آب پز یکی از غذاهای مفید وغنی از پروتئین بوده که درسحر مصرف آن مناسب است .
این مسئول گفت: برای پیشگیری از تشنگی در طول روز از خوردن نمک درغذا خودداری شود و ترشی، شور و چاشنی‌هایی که دارای نمک هستند، سبب تشنگی در روز می‌شوند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: یکی از معضلات گوارشی براثر خوردن سریع غذا به وجود می‌آید که ناشی از محدودیت زمانی، استرس یا به رسم عادت است که به هر دلیل که باشد تاثیرات مضرش بر روی معده بسیار شدید خواهد بود.
وی بیان کرد: این رویه غذایی عواقب ناگواری به دنبال خواهد داشت و درماه مبارک رمضان باید تنظیم وقت به صورتی انجام شود که غذا خوردن در سحر، افطار وشام با تعجیل صورت نگیرد.
جعفری ادامه داد: آرامش در زمان مصرف غذا و پرهیز از استرس و ناراحتی در تأمین سلامتی دستگاه گوارش مؤثر است زیرا سرعت درغذا خوردن سبب ورم معده و مشکلات گوارشی می‌شود.
وی اضافه کرد: در زمان غذا خوردن سریع، فرمان سیری به مغز دیر فرستاده شده و سبب پرخوری و دریافت کالری بیش از حد می‌شود.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: غذاهای افطار نباید شامل غذاهای اصلی، حجیم و سنگین باشد.
وی ضمن بیان دلایل آن و نکات زیر را به روزه داران توصیه کرد:
-معده مدتی خالی بوده و نباید آن را یکباره با حجم زیادی غذا پر کرد.
-معده باید آمادگی دریافت غذا را داشته باشد.
-ابتدا باید با مصرف آب گرم و شیرینی ترجیحاً (خرما) غذا را شروع کرد.
-خوردن آش بدون حبوبات و سوپ توصیه می‌شود.
-از خوردن غذاهای پرچرب در زمان افطار خوداری شود زیرا تخلیه معده را کند کرده و حس سنگینی در معده را ایجاد می‌کند.
-از خوردن آجیل چیپس و تنقلات و شیرپرچرب در زمان افطار خوداری شود.
-در خوردن شیرینی در موقع افطار افراط نشود و از قندهای ساده به جای قند های مرکب استفاده شود تا بتوان به میزان لازم شام صرف کرد.
-از خوردن نوشیدنی های گاز دار زمان افطار خوداری شود.
نکات تغذیه ایی ماه مبارک رمضان در وقت شام :
-بین افطار و شام فاصله کوتاه باشد.
-اگر حجم غذای شام بیش از حد باشد، مانع خوردن غذا در سحر خواهد شد وباعث بروز بیماری گوارشی خواهد شد.
-حجم شام باید کنترل شده باشد که جلوی خوردن میوه در میان وعده بعد از غذا را نگیرد.
-حتما همراه غذا از سالاد وسبزی استفاده شود زیرا آب والکترولیت از دست رفته در طول روز را مخصوصا در تابستان را جبران خواهد کرد.
-اکثر افراد به دلیل پر خوری در این ایام دچار اضافه وزن خواهند شد.
براساس فتاوای فقهای اسلام، روزه گرفتن برای مریض و کسانی که روزه گرفتن برای آنان ضرر دارد حرام است و نباید روزه بگیرند، بنابراین در صورت داشتن بیماری با پزشک خود مشورت شود.
-افراد دیابتی به دلیل نوسان در قند خون احتمال کاهش قند خون(هیبوگلایسمی) که با علائم رنگ پریدگی، بی حالی، گیجی، خواب آلودگی همراه است و در حالت حاد سبب رفتن به کما در شخص بیمار می‌شود.
-مادران باردار اگر روزه بگیرند به دلیل در دست نبودن قند بدن وگرسنگی شروع به سوزاندن چربی برای دریافت انرژی می‌کنند که این فرآیند سبب تولید کتون درخون می‌شود که از طریق جفت وارد بدن کودک شده باعث عقب افتادگی ذهنی کودک خواهد شد.
-افرادی که دچار نقرس هستند، این بیماران سطح اسید اوریک خون شان بالا است ودر زمان گرسنگی بدن به صورت طبیعی به سراغ عضلات وچربی‌ها به عنوان سوخت رفته که این عمر سبب بالا رفتن اسید اوریک خواهد شد.
-افرادی که دچار سنگ کلیه هستند ، کمبود آب در این افراد سبب حادتر شدن وضعیتشان خواهد شد.
انتهای پیام./

نظر شما