شناسهٔ خبر: 25683694 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گونه عامل مسمومیت های قارچی اخیر شناسایی شد

تهران- ایرنا- ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اعلام کرد: با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت های اخیر از گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ های خوراکی شباهت دارد و می تواند در کنار آنها رشد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این ستاد همچنین در اطلاعیه ای نکاتی را برای پیشگیری و مقابله با مسمومیت های قارچی اعلام کرد؛ ازجمله اینکه از مصرف قارچ های خودرو به خصوص قارچ هایی که در کنار تنها درختان (به ویژه درختان خشک شده) می رویند، قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی یا قارچ های فله ای خودداری شود.
این اطلاعیه می افزاید: از آنجایی که شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است؛ بنابراین به توصیه های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نشود و تنها قارچ هایی که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و پزشکی است، مصرف شود.
همچنین اینکه مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست و برخی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ محسوب نمی شود.
علاوه بر این، هرگز قارچ ها به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نشود؛ زیرا برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما است و فرآیندهای آماه سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
در صورت مصرف قارچ سمی و بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (12-5 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ) نیز لازم است هرچه سریعتر بیمار به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت ها منتقل شود. در مواردی که علایم گوارشی به صورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد، نشان دهنده این است که قارچ های مصرف شده سمیت به مراتب بیشتری دارند. (علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مساله بوده است.)
انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می شود؛ بنابراین با مشاهده علایم و نشانه های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، باید از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کرد.
لازم است در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشت.
به گفته محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، استفاده از قارچ مسموم تاکنون 800 نفر از هموطنان را مسموم کرده است که از این تعداد حدود 230 بیمار در بیمارستان بستری شده و 11 نفر نیز در استان های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی، مرکزی و همدان جان خود را از دست داده اند.
اجتمام**1834

نظر شما