شناسهٔ خبر: 25682997 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلماسی حقه بازی پمپئو هم در جهان خریدار نداشت

تهران - ایرنا - دیگر کسی برای تهدیدهای آمریکا هورا نمی کشد؛ حالا همراهان کاخ سفید به تنها سه کشور کوچک عربی ویک رژیم اشغالگر صهیونیستی محدود شده اند و داخل آمریکا هم همراهی ها شکننده و کم شمار شده است.

صاحب‌خبر -

همانند 18 اردیبهشت ماه امسال که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باایراد اتهام هایی علیه تهران خروج این کشور ازبرنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را اعلام کرد و کسی برای آمریکا کف و سوت نزد، اینک هم گزافه گویی و تهدیدهای وزیرامور خارجه این کشور در جهان مشتری پیدا نکرد.
امارات و بحرین بلافاصله در همصدایی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به استقبال تهدیدهای مایک پمپئو علیه ایران رفتند که اگر عربستان سعودی را که تاکنون در این زمینه موضعی نگرفته را هم به آنها اضافه کنیم، تعدادشان بسیار محدود خواهد بود اما در مقابل وقتی مواضع کشورهای دیگر جهان حتی مواضع داخل کشور آمریکا را مرور می کنیم همگی بر حفظ برجام و محکومیت راهبرد تازه دولت آمریکا دلالت دارد.

**ادعاهای رئیس سابق جاسوسان آمریکایی
ریاست جمهوری ترامپ هنوز دومین سال خود را طی نکرده که دومین وزیرخارجه اش پس از برکناری غیرمنتظره رکس تیلرسون، با تهدید و گزافه گویی سکان دستگاه دیپلماسی این کشور را طی حدود یک ماه گذشته به دست گرفته است.
مایک پمپئو، فردی که از سازمان سیا ( دستگاه جاسوسی آمریکا) وارد وزارت امور خارجه شده می خواهد حوزه سیاست خارجی این کشور را با یکجانبه گرایی و تهدید مدیریت کند.
تیلرسون به علت مخالفت با ایده های ترامپ در حوزه سیاست خارجی بویژه خروج از برجام درحالی که در سفر دوره ای به کشورهای آفریقایی به سر می برد، به ناگاه برکنار و پمپئو به جای او معرفی شد.
پمپئو دیروز(دوشنبه) در بنیاد هریتج آمریکا به اصطلاح راهبرد تازه این کشور علیه ایران را بیان و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و آنچه فعالیت های منطقه ای و موشکی خواند زبان به تهدید گشود و اعلام کرد که بزرگترین تحریم های اقتصادی را می خواهد به کار گیرد.
ترامپ هم پیشتر همزمان با خروج از برجام زبان به تهدید سخت ترین تحریم ها گشوده بود که نه تنها با استقبال سرد اروپا بلکه با مخالفت و اقدام سران اروپایی برای بی اثر کردن تحریم ها مواجه شد.
برنامه هسته ای صلح آمیز هسته ای ایران با نظارت نهادهای بین المللی انجام می شود و10بارتاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی تهران به تعهداتش را تایید کرده است.
پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
این ادعای وزیرخارجه آمریکا دقیقا با اظهارات دیگر طرف های امضاکننده برجام و سران کشورهای اروپایی مغایرت 100درصدی دارد زیرا آنها بشدت بر حفظ برجام تاکید دارند و بتازگی هم با استناد به یک قانون مربوط به سال 1996 تصمیم هایی برای انسداد تحریم های آمریکا در اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داده اند.
پمپئو مدعی شده که آمریکا فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داده که اگر ایران مسیرش راعوض نکند 'شدیدترین تحریم‌های تاریخ' علیه این کشور وضع خواهد شد.
شروط 12 گانه ادعایی آمریکا درباره فعالیت های ایران در حوزه هسته ای، نظارت ها از همه پایگاههای ایران، توقف برنامه موشکی، آزادسازی آنچه شهروندان آمریکایی و اتباع همپیمان واشنگت خوانده شده از زندان، توقف حمایت از حزب الله، حماس و جهاد اسلامی را شامل می شود.
وی همچنین مدعی حمایت ایران از نیروهای انصارالله یمن و نیز حضور نیروهای ایرانی در سوریه شده و اعلام کرده که حمایت ها از یمن باید متوقف و نیروهای ایرانی از سوریه خارج شوند.

**پاسخ سریع و صریح ایران
به فاصله اندکی پس از تهدیدهای پمپئو مقام های ایران پاسخ وی را دادند و رئیس جمهوری اسلامی ایران و نیز وزیر امور خارجه از جمله افرادی بودند که در این زمینه صریح موضع گرفتند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود:اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده حالا بخواهد از جایگاه وزیرخارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چکاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پمپئو گفت:آمریکا در توهمات و سیاست های شکست خورده ای محبوس است که از سوی گروههایی با منافع خاص دیکته می شود. همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.
محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری افزود: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ ایران در این میان با شرکای خود برای راهکارهای برجام پس از خروج آمریکا همکاری می کند.
در همین زمینه سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که ایران مقابل سیاست های جدید ترامپ متحد و یکپارچه است.
حمید بعیدی نژاد در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: محققان و اندیشکده های مطالعات امنیت بین‌المللی در همان دقایق اولیه بعد از سخنرانی وزیرخارجه آمریکا با تعجب و نوعی مضحکه، سیاست اعلام‌شده‌ دولت آمریکا مقابل ایران را توهم و تحقق آن را غیرممکن خواندند.
وی افزود:دولت ترامپ در یک سال و نیم گذشته خیلی تلاش کرد جوهر اصلی نفرت خود نسبت به برجام را به دلیل اینکه می‌دانست مورد مخالفت صریح جهانی قرار می‌گیرد، ظاهر نسازد و آن را با عباراتی مانند ضرورت اصلاح برجام 'در برخی زمینه‌های مشخص' بپوشاند. اما امروز که به آخر خط رسید آن را رو کرد: سیاست غنی‌سازی صفر.
بعیدی نژاد ادامه داد:پذیرش غنی‌سازی مهم‌ترین دستاورد برجام واساس محوری آن توافق است و تنها تغییر سیاست دولت اوباما در پذیرش غنی‌سازی بود که آغاز مذاکرات برجام را باعث گشت.
سفیر ایران درلندن افزود:بازگشت به سیاست گذشته 'غنی‌سازی صفر' به این معناست که برجام از نظر آمریکا اصلاً قابل اصلاح هم نیست. تمامی برجام بر محور اساسی انجام غنی‌سازی نوشته‌شده است و امکان ندارد برجام را بتوان منهای برنامه غنی‌سازی حتی اصلاح کرد.
وی ادامه داد: دولت ترامپ امروز به جای آنکه سیاست جدیدی را اعلام کند بیش از همه‌وقت خوی استکباری و متوهم آمریکا را به نمایش گذاشت.
وزارت امور خارجه کشورمان نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های دولت این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.
در این بیانیه همچنین آمده است: پدران القاعده و داعش و صدها گروهک تروریستی دیگر که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره افکنده اند در جایگاهی نیستند که اقدامات ثبات ساز و ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران برای محو تروریسم در منطقه و جهان را وارونه جلوه داده و اوهام سلطه طلبانه خود را پیگیری کنند.


**موضع اروپا
موضع گیری ها به مقام های ایران منحصر نماند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسرعت در این زمینه واکنش نشان داد و در بیانیه ای که انتشار داد با تاکید بر پایبندی این اتحادیه به برجام اعلام کرد که این توافق هیچ جایگزین دیگری ندارد.
فدریکا موگرینی گفت: توافق هسته ای ایران و حمایت مستمر از آن دستاورد عمده دیپلماسی بین المللی است که صلح آمیز بودن توانمندی های هسته ای ایران را تضمین می کند.
وی با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل برجام را تایید کرده است، گفت که انتظار جامعه بین المللی از همه طرف های این توافق این است که به تعهدهای خود پایبند باشند.
وی همچنین عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را که بخشی جدایی ناپذیر از توافق هسته ای است، وظیفه جامعه بین المللی دانست.
موگرینی در پایان با تاکید بر اینکه پمپئو در سخنانش مشخص نکرد که خروج آمریکا از برجام چگونه منطقه را امن تر می کند، تصریح کرد: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

**اعلام موضع انگلیس
وزیر امور خارجه انگلیس نیز از دیگر مقام های اروپایی بود که به ادعاهای همتای آمریکایی اش واکنش نشان داد و گفت که انگلیس از شرکت های خود برابر تحریم های آمریکا حمایت می کند.
بوریس جانسون گفت: به نظر می رسد واشنگتن قصد دارد همه موضوعات مورد منازعه خود با تهران را در مذاکراتی بسیار حجیم بگنجاند که گمان نمی کنم دستیابی به چنین چیزی خیلی آسان باشد.
وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که کشورش در حال بررسی انجام اقداماتی برای محافظت از شرکت های انگلیسی فعال در ایران برابر تحریم های آمریکاست.

**آغاز انتقادها در داخل آمریکا
مواضع متضاد با راهبردی که دولت ترامپ علیه ایران در پیش گرفته در داخل آمریکا هم شروع شده و رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در این زمینه گفته است: راهبرد جدید پمپئو هیچ دستاوردی نخواهد داشت.
ریچارد هاس در پیامی توئیتری نوشت: سیاست دولت ترامپ در قبال ایران و کره شمالی تغییر «رژیم» است و ما احتمالا نه به نتایج صلح آمیز خواهیم رسید و نه تغییر رژیم.
همچنین الیوت انگل عضو ارشد کنگره آمریکا نیز گفته است: واشنگتن با راهبرد جدید علیه ایران خود را منزوی می کند.
وی با انتقاد از راهبرد جدید آمریکا علیه ایران در بیانیه ای اعلام کرد: مشکل این است که ایالات متحده اکنون در موضعی بسیار ضعیف تر از آن است که بتواند کاری درباره رفتار تهاجمی ایران بکند.
انگل با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای تاکید کرد: اکنون خود را منزوی و متحدانمان را عصبانی کرده ایم و همچنین فرصت ها را برای تغییر اوضاع درباره مسائل (مربوط به ایران) از دست داده ایم.
اروپام**1008**1590
گزارش از داود میاندهی

نظر شما