شناسهٔ خبر: 2567077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

واکنش بانک مرکزي به منتقدان آمار رشد اقتصادي

صاحب‌خبر -

مدير کل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي در رابطه با انتقادات نسبت به آمار 4.6 درصدي رشد اقتصادي بانک مرکزي تاکيد کرد: وقتي اداره حساب‌هاي اقتصادي بانک‌مرکزي اجزاي رشد را کامل منتشر مي‌کند و مي‌گويد در کدام بخش‌ها رشد اتفاق افتاده و با مراجعه به مباني مي‌بينيد صحيح است آنگاه موضوع خدشه وارد شدن به آمار کاملا رد مي‌شود.

به گزارش ايسنا، عليرضا مقتدايي اظهار کرد: ممکن است کسي ادعا کند رشد منفي و کمتر از اين بوده است. اين دسته ‌کساني هستند که رشد را براساس مدل‌هاي آماري و نه براساس روش‌هايي که مبتني بر بررسي آماري است، عنوان مي‌کنند. اگرچه روش‌هاي مبتني بر مدل‌سازي در جهان از اعتبار برخوردارند، اما روش بررسي بر مدل سازي ارجح است.

وي افزود: مدل‌ها رفتار دوره‌هاي گذشته را در خودشان ثبت مي‌کنند و براساس آن پيش‌بيني مي‌کنند اما روش‌هاي مبتني بر بررسي، واقعيت‌هاي جاري را احصاء مي‌کنند. بخش اقتصادي بانک مرکزي هم که اجزاي حساب ها را کامل منتشر مي‌کند و بر روي سايت قرار مي‌دهد از اين لحاظ ديگر محلي از اشکال نمي بينيم.

به گزارش بانک مرکزي، مقتدايي همچنين در مورد تحقق ارقام پيش بيني شده براي تورم يادآور شد:عدد پيش بيني حدود 20 درصد بوده که به پايين‌تر از اين عدد هم رسيد پس وعده دولت محقق شده است. البته مي‌توان انتظار داشت با توجه به توفيقاتي که حوزه اقتصادي دولت در سياست‌هاي اقتصادي داخلي و بين‌المللي داشته است، پائين‌تر خواهد رفت.

مدير کل آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي پيش بيني خود از دورنماي وضعيت اقتصادي را نيز اين گونه عنوان کرد که باتوجه به نتايجي که هم اکنون به دست ما مي‌رسد مي‌توان گفت آرامشي در وضعيت بازار مشاهده مي‌شود که به معناي رونق کسب و کار، اطمينان سرمايه‌گذار، رشد اقتصادي و بقيه مواردي که در رشد سه ماهه اول وجود دارد است. در نهايت اين افق اقتصادي که ما امروز از شاخص‌هاي مختلف داريم چه حوزه صنعت، چه حوزه خدمات، ساختمان و شاخص‌هاي قيمت، نويد اين موضوع را مي‌دهند که آينده يک آينده آرام‌ نسبت به قبل خواهد بود.

نظر شما