شناسهٔ خبر: 25645129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مسمومیت حدود ۷۵۰ نفر در اثر مصرف قارچ های سمی در کشور

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر محسن آذری پور افزود: از این تعداد متاسفانه ۹ نفر جان خود را از دست داده و ۳ نفر با توجه به

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر محسن آذری پور افزود: از این تعداد متاسفانه ۹ نفر جان خود را از دست داده و ۳ نفر با توجه به اثرات مخرب شدید سم قارچ بر کبد تا کنون پیوند کبد شده اند و حدود ۲۰۵ نفر در مراکز درمانی تحت مراقبت هستند.
وی، تعداد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ سمی در چهارمحال و بختیاری در سال جاری را تا کنون ۴ نفر اعلام کرد و افزود: تاکنون مرگ ناشی از این نوع مسمومیت گزارش نشده است.
وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت جوی، بارش های پراکنده و رطوبت زیاد زمینه رویش قارچ های سمی در عرصه های طبیعی فراهم شده و پیش بینی می شود این روند همچنان ادامه داشته باشد.
دکتر آذری پور تصریح کرد: عدم توجه افراد به مسائل بهداشتی و خطرات مصرف گونه های گیاهی ناشناخته و شباهت زیاد بین گونه های سمی و غیر سمی و غیر قابل تشخص بودن این گونه ها از یکدیگر، بجز با انجام آزمایشات تخصصی، در روزهای اخیر شاهد گزارش موارد متعدد از مسمومیت ناشی از قارچ های سمی در کشور و بویژه در استان های غربی و شمال غربی هستیم.
به گفته وی، تعداد مسمومیت های گزارش شده با قارچ های سمی از کرمانشاه ، لرستان،‌ آذربایجان غربی،‌ زنجان، قزوین،‌ کردستان و اخیراً شیراز و چهارمحال و بختیاری بیش از مناطق دیگر کشور و در این میان کرمانشاه و لرستان دارای بیشترین آمار مسمومیت ها بوده اند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با توجه به اهمیت پیشگیری از مسمومیت با قارچ های سمی و اثرات مخرب آن بر دستگاه های گوارش بویژه کبد و کلیه ها نسبت به مصرف این گونه از گیاهان خودرو هشدار داد.
وی، همچنین به مردم توصیه کرد : حتی از خرید قارچ های کوهی از افراد دوره گرد خود داری و در صورت تمایل به مصرف قارچ، از قارچ های بسته بندی عرضه شده در فروشگاه های معتبر خریداری نمایند.
دکتر آذری پور در ادامه افزود: در صورت مصرف قارچ های خودرو و مشاهده هرگونه علائمی از اسهال، تهوع، استفراغ، ‌دل درد ،‌ سرگیچه ، تاری دید ،‌ افت فشار خون سریعاً به مراکز درمانی و یا پایگاه های اورژانس بین جاده ای مراجعه و پزشک و کادر درمانی را از خوردن قارچ مطلع نمائید تا اقدامات درمانی لازم انجام و عوارض ناگوار ناشی از مسمومیت با قارچ سمی تا حد امکان کاهش داده شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: سم قارچ های سمی با جوشاندن و حرارت دیدن از بین نمی رود و همچنان می تواند سلامت و حتی جان فرد مصرف کننده را به شدت تهدید نماید.

 

46

انتهای پیام

نظر شما