شناسهٔ خبر: 25625517 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آشامیدنی ها در افطار و سحر

شربت شفابخش

روزنامه محلی سیستان و بلوچستان روز شنبه /29 اردیبهشت 97 مطلبی با عنوان «شربت شفابخش» منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

دراین مطلب آمده است: شیوه استفاده از تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به ویژه در فصل گرما اهمیت ویژه ای دارد که روزه دار دچار مشکل نشود. افرادی که از نحوه تغذیه در این ماه اطلاعی ندارند ممکن است دچار بیماری هایی مانند زخم معده، رفلاکس معده و حتی بیماری های پوستی شوند. بنابراین یکی از نکات ضروری روزه داری برای بهره بردن کامل از معنویات این ماه پر فیض، رعایت نکات تغذیه ای آن است.
رعایت تنوع در برنامه غذایی
یک مشاور تغذیه به خبرنگار ما می گوید: مصرف غذا در ماه رمضان نسبت به ماه های دیگر باید 20 تا 30 درصد کمتر باشد. تغذیه مطلوب در ایام روزه داری که باید با کاهش مقدار غذا و بهبود کیفیت آن و به صورت منظم برای افطار و سحر همراه باشد مفید است. کم شدن چربی های ذخیره میزان چربی و کلسترول خون و فعال شدن سیستم ایمنی بدن از نتایج آن است.«مسعود فیروز کوهی» ادامه می دهد: در برنامه تغذیه خوب رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی مهم است. تغیرات ناگهانی و شدید در برنامه غذایی به هیچ وجه مناسب نیست. به طور قطع پس از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی نوع تغذیه در افطار باید مورد توجه قرار گیرد. معده خالی در هنگام افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، بنابراین خوردن غذاهای سبک و با هضم راحت تر، کم حجم و پر کالری و تقریبا نرم برای افطار مناسب است.وی بیان می کند: روزه خود را با یک نوشیدنی گرم، مانند آب ولرم، نبات داغ، شیر ولرم یا چای باز کنید. سفره افطار را با خرما، نان و سبزی، پنیر کم چرب و یک غذای سبک مانند آش، حلیم، سوپ، شله زرد یا فرنی بچینید. از هر یک از مواد غذای سفره افطار مقدار کمی میل شود. صرف آب، چای و نبات داغ، دهان و مری را برای عبور غذا آماده می کند و مقداری مواد قندی نیز به بدن می رساند. مصرف سوپ یا آش ترکیبی از کربوهیدرات، پروتئین و به ویژه املاح و مواد معدنی را به بدن می رساند.وی خاطرنشان می کند: مصرف زیاد غذایی در زمان افطار سبب می شود معده ای که کمی کوچک شده به یک باره حجیم شود که اختلالات گوارشی را در پی دارد. از نان های کامل مانند نان سنگگ و نان جو که فیبر دارد استفاده کنید و در همه وعده ها صرف غذا به میزانی باشد که کامل سیر نشده باشید.
مصرف مایعات
وی می گوید: اگر افطار تخم مرغ می خورید آب پز باشد زیرا هضم آن راحت تر است. در افطار از مصرف آب و مایعات زیاد به ویژه آب سرد خودداری شود. زیرا سبب ضعف می شود و میل به نوشیدن آب را بیشتر می کند. همچنین شیره معده را رقیق می کند و اختلال در جذب و هضم مواد غذایی را به دنبال دارد. حجمی از معده را پر می کند و سبب می شود مواد غذایی اصلی کمتری بخورید. ورم و فشار معده ایجاد می کند. مصرف زیاد چای نیز این اثر منفی را به همراه دارد. کارشناس تغذیه می گوید: مصرف زولبیا و بامیه به مقدار کم مفید است. زیرا روغن، نشاسته و قندهای ساده دارد، ولی مصرف زیاد و مستمر آن ضرر دارد و در تنظیم قند خون ایجاد اشکال می کند. به همین دلیل مصرف خرما و توت خشک به جای آن توصیه می شود.
شام مختصر
این کارشناس بیان می کند: دو تا سه ساعت بعد از افطاری سبک، شام کم حجم توصیه می شود. مواد غذایی شام چرب، شور، شیرین و پر ادویه نباشد و هیچ گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنید. نوشیدن آب نیم تا یک ساعت قبل یا بعد از غذا مشکلی ندارد. از مصرف نوشابه همراه غذا پرهیز کنید زیرا گاز آن حجمی از معده را اشغال می کند و اجازه مصرف غذای اصلی را نمی دهد.وی تصریح می کند: مصرف سالاد، سبزی و ماست همراه غذا توصیه می شود. مصرف روغن های جامد، نباتی، کره یا دسرها، شیرینی و شکلات را کاهش دهید و از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده کنید. مصرف کله پاچه، سیرابی، شیردان به دلیل احساس تشنگی در روز توصیه نمی شود. همچنین مصرف سس مایونز، سوسیس و کالباس به دلیل احساس تشنگی کاهش یابد.وی بیان می کند: بیدار نشدن در سحر مورد تایید مشاوران تغذیه نیست، زیرا در طولانی مدت سبب ضعف و بی حالی روزه دار می شود. این افراد از ساعت 11 قبل از ظهر دچار افت بازده کاری می شوند و گاه سردرد، سرگیجه، افت قند خون و فشار خون در آن ها دیده می شود. مهم ترین منبع سوخت و انرژی برای مغز، گلوکز است که از برنج، ماکارونی و نان تامین می شود و فقط به مدت هشت ساعت می تواند در بدن ذخیره شود، بنابراین اگر روزه دار، سحری نخورد این ذخیره در ساعات اولیه صبح تمام و مغز دچار کمبود سوخت می شود.
توصیه های تکمیلی
وی ادامه می دهد: اگر با گرفتن روزه دچار معده درد می شوید هنگام سحر مخلوطی از ترنجبین و خاکشیر بخورید. در زمان افطار هم یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل میل شود. بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابید. در وعده سحری از خورش های ملین مانند خورشت کدو یا آلو و خورش بامیه استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. غذاهای خشک مثل ماهی، شامی، کوکوهای سبزی و سیب زمینی، مرغ سوخاری و امثال آن در وعده شام مصرف شود زیرا برای سحر مناسب نیست.
8006**3213

نظر شما