شناسهٔ خبر: 25612301 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام روسی:

آمریکا با خروج از برجام بی اعتبار شد

مسکو - ایرنا- عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه گفت که خروج آمریکا از برجام ضربه شدیدی به سیاست خارجی این کشور وارد و ایالات متحده را در جهان بی اعتبار کرد.

صاحب‌خبر -

«ایگور کوروتچنکو» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: آمریکا با خروج از این توافق بین المللی نشان داد که شریک مطمئنی برای مذاکره نیست و ثابت کرد اگر درباره مساله ای با کشوری به توافق برسد در هر شرایطی که به نفع خود بداند می تواند توافق را نقض کند.
عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه یادآورشد: در موضوع برجام شاهد بودیم که این توافق بین المللی بین ایران و گروه 1+5 با قطعنامه شورای امنیت تائید شده بود.
کارشناس روس ادامه داد: بسیاری از کشورها بویژه سران کشورهای اروپایی و اعضای گروه 1+5 به ترامپ توصیه کرده بودند که از برجام خارج نشود اما آمریکا با خروج از این توافق بین المللی ثابت کرد که به هیچ توافقی با کشورهای جهان پایبند نیست و حتی شرکای اروپایی این کشور نیز از پیمان شکنی واشنگتن در امان نیستند.
کوروتچنکو توضیح داد: این اقدام واشنگتن، ناتوانی دیپلماسی آمریکا در مذاکره و پایبندی به توافق هایی که خود پای آن را امضا می کند، ثابت کرد.
وی همچنین تاکید کرد که همه کشورهای عضو گروه 1+5 به غیر از آمریکا برای حفظ این توافق بین المللی مصمم هستند.
عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: مسکو تلاش های دیپلماتیک خود را برای حفظ توافق هسته ای با ایران افزایش داده و رایزنی های فشرده ای با همه طرف های برجام بویژه ایران دارد.
کوروتچنکو یادآورشدکه گذشت زمان نشان خواهد داد که برجام حفظ خواهد شد یا خیر؟، اما شانس زیادی برای حفظ اعتبار و اجرای این توافق بین المللی وجود دارد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هفته گذشته با تکرار اتهام هایی علیه ایران اعلام کرد که واشنگتن در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه تهران بازخواهد گرداند.
این اقدام با مخالفت بسیاری از کشورها به ویژه دیگر طرف های امضا کننده برجام روبه رو شد و اروپایی ها تلاش های تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کردند.
مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسات متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید کرده اند.
کمیسیون اروپا نیز امروز دربیانیه ای مطبوعاتی که در تارنمای آن منتشر شد، از آغاز روند رسمی اعمال قانون انسداد علیه تحریم های آمریکا برضد ایران خبر داد.
کمیسیون اروپا در این بیانیه اعلام کرد که روند ازسرگیری اجرای قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت نماید.
این نهاد وابسته به اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قصد دارد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد و ازسرگیری اعمال تحریم های آمریکا، اجرایی کند.
رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه چند روز پیش نیز در تماس تلفنی که به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت، بر پایبندی دو کشور بر توافق هسته ای موسوم به برجام تاکید کردند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان که امروز به سوچی سفر کرده است پس از رایزنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در خصوص برجام گفت: اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام از این توافق حمایت کرده و به آن پایبند خواهد بود.
شبد**اروپام*391**1346**1010

نظر شما