شناسهٔ خبر: 25564634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گاردین: فرانسه برای حفظ تجارت با ایران تلاش می کند

تهران- ایرنا- دبیر بخش دیپلماسی نشریه انگلیسی گاردین خبر از همکاری دولت فرانسه و شرکت های فرانسوی در برابر تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران با هدف حفظ فعالیت های تجاری با این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'پاتریک وینتور' دقایقی پیش توییت کرد: وزیران دارایی و امور خارجه فرانسه با 60شرکت فرانسوی فعال در ایران دیدار می کنند تا جزئیات نحوه محافظت از تجارت این شرکت ها در برابر تحریم های ثانویه آمریکا بررسی شود.
به گزارش ایرنا، فرانسه پیشتر اعلام کرده بود تهدید تحریم های آمریکا علیه آن دسته از شرکت های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند و نیز وضع تعرفه بر صادرات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده، آزمونی برای حاکمیت اروپاست که پاسخ قاطعی را می طلبد.
امروز نیز روسای جمهوری روسیه و فرانسه در تماس تلفنی که به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت، بر پایبندی دو کشور بر توافق هسته ای موسوم به برجام تاکید کردند.
از سوی دیگر خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ساعتی پیش از ادامه همکاری های اتحادیه اروپا با ایران در بخش انرژی به رغم اعمال مجدد تحریم های آمریکا خبر داد.
لارنس نورمن در توییتی به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نوشت که سران این اتحادیه که برای شرکت در نشست غیررسمی با سران کشورهای غرب بالکان به صوفیه بلغارستان رفته اند، تصمیم گرفتند مادامی که ایران به توافق هسته ای پایبند است، به اجرای برجام ادامه دهند.
سران اتحادیه اروپا همچنین بر لزوم محافظت از منافع اقتصادی اروپا در برابر فشار تحریم های آمریکا تاکید کردند.
رئیس‌جمهوری آمریکا سه ‌شنبه شب هفته پیش به وقت ایران(18 اردیبهشت)، با تکرار اتهام علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های هسته ای ضد ایران را از سر خواهد گرفت.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه، به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه جداگانه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز پس از دیدار با مقام های روسیه و چین، برای مذاکره با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیران امور خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه راهی بروکسل پایتخت بلژیک شده است. وی دقایقی پیش با فدریکا موگرینی دیدار کرد.
این دیدارها در راستای دستور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، به منظور رایزنی و تبادل نظر با اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای و بررسی امکان تداوم برجام در صورت تضمین منافع ملت ایران انجام می شود.
اروپام**3092**1485

نظر شما