شناسهٔ خبر: 25555679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

واشنگتن پست: اروپا عصبانی است

واشنگتن پست روز دوشنبه در تفسیری نوشت: سه کشور از نزدیکترین دوستان آمریکا (فرانسه، آلمان و انگلیس) از دست آمریکا آنقدر عصبانی اند که نزدیک است از فرط عصبانیت منفجر بشوند و از کوره در بروند.

صاحب‌خبر -

در این تفسیر به قلم ' کارن دو یانگ' آمده است: محور گفت و گوهای امروز روسای سه کشور اروپایی و ایران در بروکسل؛ هماهنگ شدن با آمریکا نیست، بلکه دنبال راهکاری برای حفظ ایران در برجام هستند. 'رهبران این سه کشور ظرف یک هفته بعد از خروج ترامپ از برجام به تقلا افتاده اند و مدام به صورت تلفنی و حضوری در حال مذاکره هستند تا ببینند در مقابل آمریکا چه کاری می توانند انجام دهند.

مشکل مهم آنها با این تصمیم؛ تهدید ترامپ علیه تمام شرکتهایی است که با ایران تجارت دارند. رئیس جمهور آمریکا گفته است که این شرکتها را هم هدف تنبیه و تحریم قرار خواهد داد. 'خوب حالا در مقابل یک چنین صلابتی؛ چه کاری از دست اروپا ساخته است؟'

آنها می توانند با اخم و ترشرویی از توافق خارج شوند. اما همگی خوب می دانند که این کار هم فایده ای نخواهد داشت. آنها می توانند از ترامپ تقاضا کنند که در مورد شرکتهای اروپایی استثنا قائل شود. اما آنها پاسخ دندان شکن آمریکا را دریافت کرده اند که مصر است هیچ استثنایی در کار نیست.
' می توانند به دنبال راههایی برای حفظ توافق باشند.'  آنها می توانند با دادن تضمینهای مالی بیشتر و سایر تضمینها ؛ سرمایه گذاری اروپا در ایران را مطمئن سازند. اما حتی اگر این مکانیسم ها هم خوب کار کند که البته شانس آن بسیار ضعیف است، اروپا هنوز نمی داند بالاخره تا کجا می تواند به دشمنی اش با ترامپ ادامه دهند.

** اروپا مصمم است
' بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس دیروز /دوشنبه/ بعد از دیدار با همتای فرانسوی اش ' گفت:' ما مصمم ایم اصل و ذات توافق را بدون حضور آمریکا حفظ کنیم'. به گفته جانسون امروز / سه شنبه/ نمایندگان این سه قدرت همراه با مقامات اتحادیه اروپا و همچنین 'محمد جواد ظریف ' وزیر خارجه ایران در بروکسل تشکیل جلسه می دهند و راههای رفع مشکل را در مورد توافق هسته ای مرور خواهند کرد.

جانسون تاکید کرده است:' ما به تعامل مان با آمریکا ادامه خواهیم داد و از دوستان مان استنطاق خواهیم کرد که این توافق تازه که ترامپ از آن صحبت کرده است و نواقص و کاستی های توافق اصلی را برطرف خواهد نمود ؛ کدام است'. یک مقام اروپایی بدون ذکر نام گفته است که هنوز استراتژی مشخصی برای یک توافق جدید ریخته نشده است.

فردا /چهارشنبه/ هم روسای 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در 'صوفیه ' بلغارستان گرد هم خواهند آمد و راجع به توافق ایران بحث و تبادل نظر خواهند کرد . در این جلسه همچنین دعوای مستقل این کشورها با آمریکا بر سر افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم هم مطرح خواهد شد. در بروکسل مقر اتحادیه اروپا؛ تقریبا همه نظرشان این است که بعید به نظر می رسد بحثهای بیشتری میان این بلوک با آمریکا انجام بگیرد.

محور نشست امروز بروکسل بر این خواهد بود که اروپا برای حفظ ایران در توافق و رها نکردن آن؛ چه کاری از دستش ساخته است؛ نه آنکه اروپا ببیند چطور می تواند خود را با امریکا هماهنگ سازد.

** پاسخ قاطع اروپا به آمریکا

فرانسه اعلام کرد، تهدید تحریم های آمریکا علیه آن دسته از شرکت های اروپایی که با ایران روابط تجاری دارند و نیز وضع تعرفه بر صادرات آلومینیوم و فولاد به ایالات متحده آزمونی برای حاکمیت اروپاست که پاسخ قاطعی را می طلبد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یک مشاور امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه که نام وی منتشر نشده است، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: این آزمون مهم حاکمیت است. باید قاطعیت اروپا در چنین مسائلی نشان داده شود.

این مشاور اظهار داشت که مقام های فرانسه و اتحادیه اروپا روی مسائل فنی و حقوقی کار می کنند تا کانال های مالی و روابط تجاری موجود با ایران را حفظ کرده و از شرکت های خود در مقابل تحریم های آمریکا حمایت کنند.به گفته وی، یکی از اقدامات اروپایی ها به روزکردن یکی از قوانین سال 1996 اتحادیه اروپا در مقابل تحریم های آمریکاست. وی افزود که خصوصا شرکت های فرانسوی و آلمانی خواستار شفافیت در این زمینه هستند.

مکرون از فرصت نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در شهر صوفیه رومانی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می شود، برای تاکید بر موضع قاطع خود در این مساله استفاده خواهد کرد. مشاور مکرون ادامه داد: هیچ نشانه ای از شکاف میان اروپایی ها وجود ندارد. همه چیز حاکی از آن است که موضع اروپا قاطع و متحد خواهد بود.

**موگرینی: برجام را حفظ می کنیم

'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که اروپایی ها برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد.

به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شورای اروپا، موگرینی در نشستی که «موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا» برگزار کرد، با اشاره به دیدارهای روز سه شنبه با وزرای خارجه ایران، فرانسه، انگلیس و آلمان در بروکسل اظهار داشت: ما برای حفظ توافقی که همراه با روسیه و چین به آن دست یافتیم همکاری می کنیم. ما با هم آن را نجات می دهیم.

نظر شما