شناسهٔ خبر: 25528979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زمينه سازي براي انتقال سفارت آمريکا به بيت المقدس

اقدامات آمريکا جهت مشروعيت زايي براي رژيم صهيونيستي تاکنون نتيجه عکس داده است.

صاحب‌خبر -

 

تصميم اوليه براي انتقال سفارت آمريکا به بيت‎المقدس در سال ۱۹۹۵ و در کنگره آمريکا به تصويب رسيده بود. بر اين اساس، دونالد ترامپ که انتقال سفارت کشورش به بيت‌المقدس را در جريان کارزار انتخابات رياست جمهوري وعده داده بود، بارها از وفا کردن به عهدش سخن گفت تا اينکه 6 دسامبر سال گذشته ميلادي برابر با ۱۵ آذر ماه 96 اعلام کرد که قصد دارد سفارت آمريکا را به بيت المقدس منتقل کند و آن را به عنوان پايتخت رژيم جعلي صهيونيستي معرفي نمايد.
به دنبال اين امر، اسفند ماه سال گذشته، «يسرائيل کاتز» وزير حمل و نقل رژيم صهيونيستي از انتقال رسمي سفارت آمريکا در سرزمين هاي اشغالي به بيت المقدس در «روز نکبت» و مصادف با هفتادمين سالگرد تأسيس «رژيم جعلي اسرائيل» (۱۴ ماه مي مصادف با ۲۴ ارديبهشت ماه) خبر داد. بر اين اساس، قرار است که امروز دوشنبه مقر سفارت آمريکا از تل‌آويو به شهرک «ارنونا» در قدس منتقل شود.
در اينجا، آنچه در وهله نخست بايستي مورد توجه قرار گيرد اين است که اساساً چنين انتقالي با هر بهانه و توجيهي، غيرقانوني و مغاير با موازين بين المللي است. از همين رو، سازمان ملل متحد بخش شرقي بيت‌المقدس را از اراضي اشغالي فلسطينيان مي‌داند و ساخت و سازهاي رژيم صهيونيستي در اين مناطق را غيرقانوني برمي شمارد.
گفتني است بخش شرقي بيت‌المقدس همراه با اراضي کرانه باختري رود اردن در جنگ شش روزه اعراب و رژيم صهيونيستي در سال ۱۹۶۷ به تصرف اين رژيم اشغال گر درآمد اما سازمان ملل متحد اين بخش از شهر را هم مصداق تعريف اراضي اشغالي ‌دانست و دخل و تصرف اسرائيل از جمله ايجاد شهرک هاي صهيونيست ‌نشين در اين بخش از شهر را از لحاظ حقوق بين‌الملل غيرقانوني اعلام کرده است. مجمع عمومي سازمان ملل هم با ۱۲۸ رأي موافق، ۹ رأي مخالف و ۳۵ رأي ممتنع، پيش‌نويس قطعنامه مربوط به وضعيت قدس را عليه اقدام يکجانبه ترامپ به تصويب رساند.
بنابراين حضور صهيونيست‌ها در بيت المقدس اشغال گرانه است و تلاش آمريکا براي انتقال سفارت به اين شهر، خلاف قوانين و مقررات بين المللي است.
جداي از اين مسئله، بايستي گفت که جريان سازي رژيم صهيونيستي براي انتقال سفارت اين رژيم اشغالگر به قدس شريف از چندي پيش، شکل جدي تري به خود گرفت.
در اين مسير، بخشي از بحران سازي پايان ناپذير دولت ترامپ در خاورميانه را مي توان در چارچوب انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به بيت المقدس، تحليل و ارزيابي کرد. بدين معنا که ترامپ با خروج يک جانبه از برجام و متعاقب آن دامن زدن به ايران هراسي منطقه اي سعي دارد اين گونه القاء نمايد که ساکنان تل آويو از حمله ايران درامان نيستند؟!! لذا براي حفط و تأمين جان و امنيت آنها بايستي سفارت آمريکا به بيت القدس منتقل شود.؟!!
به موازات اين القائات، زمينه سازي هايي هم صورت گرفته از جمله اينکه گفته شده شهردار قدس براي انتقال سفارت واشنگتن به اين شهر، تابلوي «به سمت سفارت آمريکا» را نصب کرده و يا از شخصيت هاي عربي حاشيه خليج فارس به عنوان ميهمان انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي دعوت به عمل آمده است. در اين باره «ايدي کوهن» شخصيت رسانه اي اسرائيلي اعلام کرده که چهره هايي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و کشورهاي عربي ديگر در مراسم افتتاح سفارت آمريکا در قدس اشغالي مشارکت خواهند کرد. اين ادعا در حالي مطرح مي شود که به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، تنها نيمي از مدعوين حضور در افتتاحيه سفارت آمريکا در قدس را پذيرفته‌اند.
پيرو اين رويه از برگزاري مسابقات ورزشي ميان رژيم صهيونيستي و برخي از کشورهاي عربي براي عادي سازي روابط با اين رژيم خبر داده مي شود. در اين باره مي توان به برگزاري رقابت هاي دوچرخه سواري در فلسطين اشغالي با مشارکت تيم هايي از بحرين و امارات اشاره کرد.
هم‌زمان با روز «نکبت»، تظاهرات‌هايي در پايتخت‌هاي 46 کشور عربي و غربي از جمله در اردن و لبنان برگزار خواهد شد تا جشن‌هاي صهيونيست ها به مناسبت انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي را آشفته سازد.
آنچه در اين ميان حائز اهميت است اينکه تلاش ها و تحرکاتي با هدف مشروعيت زايي براي رژيم صهيونيستي از رهگذر انتقال سفارت آمريکا به قدس در روز نکبت انجام مي شود اما صهيونيستها با وجود گذشت بيش از هفتاد سال يعني از سال 1948 تاکنون همچنان نتوانسته اند براي خود مشروعيت کسب کنند و مشروعيتشان با وجود گذشت اين مدت طولاني همچنان زير سؤال است.
البته ناگفته پيداست که اين اقدامات قلدرمآبانه آمريکا جهت مشروعيت زايي براي رژيم صهيونيستي که همواره سياست مشت آهنين را دنبال کرده نه تنها نتيجه مطلوبي را در پي نداشته بلکه نتيجه عکس نيز داده است. به طوري که امروزه در نزد افکار عمومي دنيا صهيونيستها بيش از پيش منزوي و منفور شده اند.

..........................................................................
مصطفي عبدلي

 

نظر شما