شناسهٔ خبر: 2551211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرکل:‌ راه حل ديپلماتيک براي بحران اوکراين به زمان زيادي نياز دارد

صاحب‌خبر - تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی 1393/09/18
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هشدار داد دستیابی به راه حلی دیپلماتیک با روسیه بر سر بحران اوکراین احتمالا بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی می شود طول خواهد کشید ولی افزود باور دارد که دستیابی به چنین راه حلی در دراز مدت امکان پذیر است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کلن، مرکل در مصاحبه با تلویزیون آلمان که دوشنبه شب پخش شد گفت دولت او به هیچ وجه ممکن نیست ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه را به روسیه بپذیرد زیرا چنین کاری نهادهای اروپایی را بی ثبات خواهد کرد. وی افزود، غرب درباره پوتین بر اساس اقداماتش نه گفته هایش قضاوت خواهد کرد.
مرکل در آستانه کنفرانس حزبش به شبکه ای آر دی گفت: ما برای یافتن راه حل دیپلماتیک تلاش می کنیم و من باور دارم که می توانیم به چنین راه حلی دست یابیم. وی مجددا هرگونه راه حل نظامی را بعید دانست و گفت بیش از آنچه در ابتدا تصور می کردیم به شکیبایی نیاز خواهیم داشت.
از ماه فوریه که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور طرفدار روسیه در میان اعتراضات مخالفان از کییف فرار کرد، آلمان نقشی محوری در تلاش برای متقاعد کردن پوتین به گفتگو با غرب درباره بحران اوکراین داشته است.
مرکل در 9 ماه گذشته در چارچوب تلاش ها برای حل دیپلماتیک بحران دهها بار تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو کرده ولی در این مصاحبه تلویزیونی از پاسخ به این سئوال که آیا بخاطر به دست نیامدن هیچ پیشرفتی ناامید شده است شده است خودداری کرد. او گفت: مسئله ناامید شدن یا نشدن نیست... وظیفه من این است که به سخن گفتن به شکل صریح با پوتین درباره منافع و ارزش های آلمان و اروپا ادامه دهم و به این کار ادامه خواهم داد.
او در پاسخ به این سئوال که پوتین به دنبال چیست گفت: ماموریت من این نیست که از این مسئله آگاه شوم. می خواهم بتوانیم بار دیگر با روسیه به عنوان شریک کار کنیم. مشکلاتی جدی مانند ضمیمه شدن کریمه به روسیه وجود دارد که نمی توانیم آن را بپذیریم.
146/104

نظر شما