شناسهٔ خبر: 25421148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

حمله نمادینِ داعش به کوروش و عذرخواهی حاتمی‌کیا از تبلیغات عجیب فیلم "به وقت شام" همراه با توضیح روابط عمومی سازمان اوج+فیلم

تبلیغات عجیب فیلم سینمایی "به وقت شام" که شب گذشته در پردیس سینمایی کورورش انجام شد، واکنش‌های متفاوت و انتقاداتی را به همراه داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته (دوشنبه 17 اردیبهشت ماه) بخش‌هایی از صحنه‌های فیلم سینمایی "به وقت شام" با حضور بازیگران نقش‌های داعشی این فیلم، در پردیس کوروش برگزار شد.

در این برنامه، جوزف سلامه (بازیگر نقش اصلی داعشی فیلم) سوار بر اسب ابتدا در جلوی پردیس سینمایی کوروش؛ نمایشی کوتاه را اجرا کرد و بعد همراه با چند بازیگر داعشی دیگر و درحالی‌که همگی لباس نیروهای تکفیری را بر تن داشتند، وارد پردیس سینمایی کوروش شدند.

اجرای این برنامه تبلیغاتی زنده که ترس و اضطراب برخی از حاضران در محوطه پردیس را به دنبال داشت، واکشن‌های منفی و انتقادات زیادی را درپی داشت. در فیلم‌هایی که برخی از آنها در فضای مجازی نیز منتشر شده است، تعدادی از زنان و کودکان دیده می‌شوند که هراسان از پردیس کوروش خارج می‌شوند.

به‌رغم آنکه مدیران پردیس سینمایی کوروش تاکید دارند؛ همزمان با این تبلیغات نمایشی زنده، زمان و مکان پخش آن به‌صورت مداوم از طریق رادیو و بلندگوهای پردیس اطلاع‌رسانی شده است و به‌رغم این نقل ازسوی آنان که : «حتی قبل از اجرای نمایش اصلی، تمرین‌های این بازی نمایشی بارها در کوروش برگزار شده است.»، شدت ترس مخاطبان، برنامه اکران این فیلم که همراه با حضور بازیگران و کارگران فیلم در سالن سینمایی کوروش برگزار شد، را تحت‌الشعاع خود قرار داد و موجب شد اعتراضاتی به ابراهیم حاتمی‌کیا صورت بگیرد. به همین دلیل این کارگردان،  از مخاطبانی که احتمالا از این نمایش ناراحت شده بودند، عذرخواهی کرد. 

ابراهیم حاتمی‌کیا سپس با انتشار متنی از مخاطبان عذرخواهی کرد و نوشت:

«بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام»، من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان «به وقت شام» نبود. خستگی دو ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند.

من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند. نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم.

عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبهٔ محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلالمان کنید.»

 محمد ذوقی (مدیر روابط عمومی سازمان اوج) نیز با ارسال عکس و متن زیر و با تاکید بر اینکه این مطلب نظر رسمی سازمان اوج نیست، نوشت:

«و اما نمایش تبلیغاتی فیلم به وقت شام در پردیس کورش:

۱- بخش‌های منتشر شده از نمایش تبلیغاتی شب گذشته و نمایش ترس مردم از داعشی‌هایِ نمادین فقط بخش تقطیع شده‌ای از نمایش در پردیس کورش بوده است و فقط براساس یک شیطنت رسانه‌ای پخش شد. به گواه حاضرین در پردیس کورش تمام مردم با آگاهی نسبت به این نمایش واکنش‌های بعضا طنز و جالبی داشتند.

توجه به این‌ نکته ضروری است که هر اقدام رسانه‌ای و تبلیعاتی همیشه مخالفانی دارد. اتفاقا در بین تمام برنامه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای که شاهد بوده‌ام اقدام دیروز طرفدارِ حاضرِ غالبی داشت.

۲- پردیس کورش از چند ساعت قبل با اعلام از سوی رادیو کورش، مردم حاضر در پردیس را از این نمایش با خبر کردند و مردم عزیز حاضر در پردیس نیز با استقبال از این نمایش موبایل به دست منتظر آغاز این نمایش شدند.

همچنین انتظامات کورش با دقت و حضور حداکثری در طول مسیر از اتفاقات احتمالی مراقبت می‌کرد.

وقتی بالای ۱۰۰۰ نفر مشغول گرفتن فیلم و عکس و سوت و هورا و هو کردن داعشی‌ها هستند چگونه باور کنیم فضا رعب و وحشت بوده؟!

۳- ابراهیم حاتمی کیا همانطور که در سالن سینما اعلام کرد به هیچ عنوان در جریان این نمایش نبود و فقط برای اکران مردمی فیلم و همچنین رونمایی از موسیقی متن فیلم دو ساعت بعد از پایان نمایش به کورش رسید که بعد از حضور نیز همراه با جوزف سلامه، هادی حجازی‌فر و کارن همایونفر مشغول دیدار مردمی و تماشای فیلم در کنار مردم شد.

۴- این نوع تبلیغات در تمام دنیا عرف است و کسانی که سینما را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنند کاملا با اینگونه نمایش‌های تبلیغاتی یا تئاترهای خیابانی آشنایی دارند مثل تبلیعات سریال walking dead و...

همانطور که واکنش‌های جالب مردم در پردیس کورش نیز گواه همین نکته بود.

۵- جالب است بعضا افرادی به این نمایش اعتراض کردند که برای تبلیغات فیلمشان دست به دامن تحقیر ایرانی‌ها توسط اعراب شدند و در تبلیغات فیلم متبوعشان به هر بازیگرِ بزرگواری متوسل شدند.

قرار است بزودی فیلم کامل نمایش شب گذشته در پردیس کوروش منتشر شود.»

بخش‌هایی از این بازی نمایشی و واکنش مردم به اجری زنده این تبلیغات را می‌توانید در زیر تماشا کنید. فیلم اول روایت سازمان سینمایی اوج از نمایش تبلیغاتی شب گذشته در پردیس کوروش است و فیلم دوم، تلفیقی از نماهایی‌ست که در فضای مجازی منتشر شده است.

حجم ویدئو: 10.01M | زمان ویدئو: 00:01:51

نظر شما