شناسهٔ خبر: 25371925 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

معاون وزير جهاد وعده داد

توزیع ۷۰ هزار تن روغن، برنج و شكر در ماه رمضان

روزنامه جوان

توزيع اقلام مصرفي از 22 اردیبهشت‌ماه در مراكز عرضه آغاز مي‌شود

صاحب‌خبر -

معاون وزير جهادكشاورزي در حالي از ثبات قيمت‌ها و نبود تنش در بازار و هماهنگي با انجمن‌هاي مواد‌غذايي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در ماه مبارك رمضان خبر داده كه طي سه هفته گذشته بسياري از كالاهاي مصرفي مردم از قند و شكر، گوشت و مرغ، تخم‌مرغ و انواع كنسرو و لبنيات بين ۸ تا ۱۰ درصد گران شده‌اند.
سه هفته‌اي است كه قيمت دلار تك نرخي شده است، اما بسياري از توليد‌كنندگان از كمبود دلار ۴ هزار و ۲۰۰ توماني خبر مي‌دهند و مي‌گويند كه به ناچار ارز مورد نيازشان را از بازار آزاد با قيمت ۶هزار تومان تأمين مي‌كنند. اين مشكلات در حالي است كه عمده‌فروشان نيز از فروش كالا به صورت مدت‌دار يا چكي خودداري مي‌كنند و با افزايش ۸ تا ۱۰ درصدي قيمت‌ها كالا را نقد مي‌فروشند. به گفته يكي از خرده‌فروشان بازار مولوي، حذف چك از خريد و فروش در هفته‌هاي اخير، خرده‌فروشان را به دليل نداشتن نقدينگي براي خريد كالا با مشكل مواجه كرده‌ است. البته اين مشكلات علاوه بر بازار خريد و فروش موادغذايي در ساير بازارها و صنوف نيز ديده مي‌شود و با توجه به نزديكي ماه مبارك رمضان اين نابساماني قيمت‌ها و كاهش توزيع در مواد‌غذايي پر مصرف در اين ايام بيش از ساير كالاهاست.
اكنون كه مواد‌غذايي از قند، شكر و روغن گرفته تا مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، برنج، انواع كنسرو، رب و حبوبات در هفته‌هاي اخير با افزايش ۸ تا ۱۰ درصدي قيمت مواجه شده‌اند، مدير‌عامل شركت بازرگاني روز گذشته در يك نشست خبري از تنظيم بازار ماه رمضان خبر داد و گفت: براي تثبيت بازار با هماهنگي انجمن‌هاي صنفي و صنايع كشور اعم از روغن نباتي، شكر و ماكاروني تلاش كرده‌ايم كه بازار كم‌تنش و بي‌تنشي را داشته باشيم.
يزدان سيف در جمع خبرنگاراني كه به صورت گزينشي دعوت شده بودند از توزيع مواد‌مصرفي در اين ايام خبر داد و افزود: انواع روغن نباتي نيز با تخفيف 10 درصدي در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اتكا، رفاه، شهروند و تعاوني‌هاي مصرف در ايام ماه مبارك رمضان عرضه مي‌شود. شكر نيز 20 هزار تن براي صنايع از جمله شيريني، شكلات به صورت فله‌اي توزيع خواهد شد و 10 هزار تن به صورت بسته‌بندي از طريق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي براي مصرف‌كنندگان توزيع مي‌شود.
وي با اشاره به هماهنگي‌هاي انجام شده براي تنظيم بازار ماه مبارك رمضان اظهار داشت: حدود ٣٠ هزار تن برنج را در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و تعاوني‌هاي مصرف با قيمت‌هاي مشخص و مصوب توزيع خواهيم كرد. سيف افزود: حدود ١٠ هزارتن روغن‌خام و روغن‌نباتي از طريق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي توزيع مي‌شود؛ ضمن اينكه حدود ٢٠ هزارتن ماكاروني با قيمت ١٠ الي ١٥ درصد زير نرخ بازار به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود.
معاون وزير جهاد‌كشاورزي تصريح كرد: در حوزه گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌ مرغ نيز تدابيري انديشيده شده كه در حوزه مسئوليت شركت پشتيباني امور دام است و اين شركت به موقع اطلاع‌رساني‌هاي لازم را انجام خواهد داد.
سيف گفت: 30 هزار تن برنج از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع خواهد شد که قيمت هركيلوگرم برنج هندي ١١٢١ تحويل به فروشندگان و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي 5 هزار و 200 تومان و براي مصرف‌كنندگان 5 هزار و 500 تومان است، همچنين قيمت برنج هندي پي آر ١١ درب انبار عمده فروشي 2 هزار و 300 تومان و براي مصرف‌كننده 2 هزار و 600 تومان است.
به گفته وي قيمت هر كيلوگرم برنج تايلندي هومالي تحويل به فروشندگان 3 هزار و 600 تومان و براي مصرف‌كنندگان 3هزار و 900 تومان است.
معاون وزير جهاد‌كشاورزي افزود: طبق توافقات انجام شده روغن‌نباتي نيز با ١٠ درصد تخفيف عرضه مي‌شود؛ ضمن اينكه عرضه شكر نيز با همين شرايط انجام خواهد شد. وي گفت: توزيع اين اقلام از شنبه آينده ٢٢ ارديبهشت ماه در مراكز عرضه آغاز مي‌شود.

خريد تضميني ۹۲۸ هزار تن گندم از كشاورزان

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران در خصوص وضعيت توليد محصولات كشاورزي در سال گذشته اظهار داشت: در سال 96 در حوزه توليد و بازرگاني محصولات كشاورزي سال خوبي رقم خورد، قريب به 2ميليون تن شكر را در كشور توليد كرديم؛ به‌طوري‌كه در طول 122 سال عمر صنعت قند و شكر سابقه نداشته است و امروز نيز به سمت توليد و خودكفايي اين محصول در حركت هستيم.
وي با اشاره به اينكه در حوزه توليد گندم نيز در سال 96 سال خوبي داشته‌ايم، خاطر نشان كرد: 543 هزار تن گندم يا معادلش را به خارج از كشور صادر كرده‌ايم كه 340 هزار تن آن صادرات آرد، 58 هزار تن صادرات گندم و 190 هزار تن مشتقات آرد بوده كه در اين حوزه 40 هزار نفر اشتغال مستقيم و غيرمستقيم ايجاد شده است. سيف همچنين در مورد خريد تضميني گندم در سال جديد هم گفت: تا 14 ارديبهشت 928 هزار تن گندم از كشاورزان تحويل گرفته‌ايم كه سال 96 در همين زمان 663 هزار تن تحويل گرفته شده بود. مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران خريد تضميني گندم را از استان‌هاي گرمسير يعني استان‌هاي ايلام، بوشهر، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، كرمان و كهگيلويه و بويراحمد دانست و افزود: استان خوزستان با نزديك به 700 هزار تن تحويل گندم به مراكز بخش كشاورزي عملاً بيشترين حجم توليد و تحويل گندم را بر دوش كشيده است. وي به اين نكته هم اشاره كرد كه امسال خريد گندم صرفاً از كشاورزاني انجام مي‌شود كه اطلاعاتشان در سامانه پهنه‌بندي ثبت شده و كشاورزاني كه اطلاعاتشان مشكل داشته باشد، عملاً امكان انتقال وجه براي آنها فراهم نيست.
سيف گفت: از مجموع 928 هزار تن گندم تحويل گرفته شده اطلاعات 570 هزار تن گندم در سامانه پهنه‌بندي ثبت شده كه تا روز دوشنبه 50 درصد از اين ميزان معادل رقمي حدود 375 ميليارد تومان به كشاورزان پرداخت مي‌‌شود.

نظر شما