شناسهٔ خبر: 25329299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مجروح شدن اعضاء گروه خبري صداوسيما در پاريس

فرانسه که به اصطلاح مهد آزادي و دموکراسي است به صحنه ي خشونت و نقض حقوق شهروندي تبديل شده است.

صاحب‌خبر -

روز گذشته پليس فرانسه راهپيمايي آرام و مسالمت آميز کارگران در اين کشور را به درگيري و خشونت کشاند. به گزارش رسانه هاي فرانسوي از جمله شبکه فرانس 24، در روز جهاني کارگر، پليس به سوي تظاهرکنندگان، گاز اشک آور شليک کرد اين در حالي بود که درخواست ها و مطالبات صنفي کارگري در رأس شعارهاي راهپيمايان قرار داشت اما پليس و نيروهاي امنيني فرانسه بدون توجه به اين مسئله، کارگران را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. متعاقب آن تظاهرکنندگان در واکنش به شليک گاز اشک آور و خودروهاي آب پاش پليس، چند خودرو را آتش زدند و بمب هاي دود زا پرتاب کردند. گفته شده در اين درگيري ها 500 نفر بازداشت و زخمي شده اند.
در اين ميان نکته قابل تأمل و تأسف، مجروح شدن شهسوار حسيني خبرنگار و رامين توحيديان تصويربردار صداوسيما در پاريس است. اين خبرنگار و تصويربردار به هنگام انجام مأموريت رسانه اي خود يعني تهيه گزارش از راهپيمايي روز کارگر در فرانسه توسط پليس اين کشور به شدت مجروح شدند. در اين باره گفته شده که توحيديان تصوير بردار صداوسيما به علت اصابت گلوله پلاستيکي پليس به سرش به کما رفته است. شهسوار حسيني هم به خاطر مسموميت ناشي از استنشاق گازهاي سمي به کار رفته توسط پليس فرانسه در بيمارستان بستري شده است.
در ادامه نيروهاي امنيتي و لباس شخصي فرانسه با حضور در بيمارستان "اوپيتال" پاريس، خبرنگار مجروح صداوسيما در پاريس را مورد بازجويي قرار داده اند. لذا اوضاع در اين بيمارستان به شدت امنيتي شده است.
البته اطلاع از شرايط و تاييد وضعيت حسيني و توحيديان دشوار و پيچيده شده است چراکه همچنان از تهيه خبر و گرفتن عکس و تصوير از گروه خبري صداوسيما در بيمارستان پاريس جلوگيري مي شود.
سؤالي که اينجا مطرح است اين است که چرا گروه خبري صداوسيما که فقط و فقط بر حسب وظيفه ذاتي و رسانه اي خود تظاهرات روز کارگر در پاريس را پوشش مي دادند مورد ضرب و شتم پليس قرار گرفته اند؟ مگر نه اين است که خبرنگاران از مصونيت برخوردار هستند؟
نکته ديگر برخورد خشونت آميز و بي سابقه پليس فرانسه با راهپيمايان بوده است. به گفته رسانه هاي فرانسوي در اين تظاهرات، خشونت بي حد و حصر پليس فرانسه در پاريس به اوج خود رسيد به طوري که در جريان آن صدها نفر مجروح و مسموم و راهي بيمارستان شدند. فرانسه که به اصطلاح مهد آزادي و دموکراسي است به صحنه ي خشونت و نقض حقوق شهروندي تبديل شده است.
البته تظاهرات ديروز که به نام روز جهاني کارگر لقب گرفته است در اصل تجمعي اعتراضي در مخالفت با سياست هاي رياضت اقتصادي رييس جمهور فرانسه بوده است. در اين ميان امانوئل مکرون که در استراليا به سر مي برد بدون محکوميت حمله خونين و غيرانساني پليس فرانسه به تظاهرات مردمي در پاريس، توئيت کرده که برهم زنندگان نظم و امنيت را در هر جا باشند دستگير و به اشد مجازات خواهيم رساند؟!!
مکرون برخلاف روزهاي اول حضور در کاخ اليزه، اکنون رئيس جمهوري نامحبوب در فرانسه به شمار مي‌رود که دامنه نارضايتي‌ها از او هر روز بيشتر هم مي‌شود.

..........................................................................
مصطفي عبدلي

نظر شما