شناسهٔ خبر: 25294927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عباس عراقچی: منابع آبی درحال خاتمه است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تبعات مختلف بحران آب در کشور اظهار داشت: به شدت به خاتمه منابع آبی در حال نزدیک شدن هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس عراقچی صبح دوشنبه در همایش ملی راهبرد‌های مدیریت منابع آب و چالش‌های زیست محیطی در ساری با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب، وضعیت منابع آبی کشور و بحرانی که کشور را تهدید می‌کند افزود: بحران آب تبعات گسترده سیاسی، اجتماعی و امنیتی نیز دارد.

وی اظهار داشت: قبل از هرچیز به آگاه رسانی عمومی در زمینه بحران آب نیاز داریم و اکنون اطلاع عمومی نسبت به بحران آب صورت گرفته است و باید آگاهی رسانی عمومی نسبت به راه حل بحران آب نیز صورت گیرد.

وی تامین آب و مدیریت منابع آب را برای مقابله با بحران آب را ضروری برشمرد و گفت: روی مسئله مدیریت منابع آب کم کاری شده و در این حوزه نیز وظایفی برای وزارت خارجه و سیاست خارجی نیز لحاظ شده است.

عراقچی، مدیریت منابع آب را امری واجب برشمرد و گفت: اولویت در مدیریت منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه در این بخش غفلت داریم، به شدت به خاتمه منابع آبی نزدیک می‌شویم و آسانترین راه که درپی آن هستیم، انتقال آب از دیگر مناطق است.

معاون وزارت امور خارجه باتاکید براینکه قبل از انتقال آب، مدیریت منابع آب باید مورد توجه گیرد گفت: بازبینی مجدد آمایش سرزمینی امری ضروری است، زیرا در آمایش سرزمینی غفلت‌های زیادی داشتیم و نتوانستیم امکانات کشور را به خوبی تخصیص دهیم و صنایع پرآب را در دل کویر و شهر‌هایی که ایجاد کردیم که خودشان آب برای آشامیدن کم دارند چه رسد به آنکه بخواهند برای این صنایع آب تامین کنند.

عراقچی بر لزوم اصلاح الگوی کشت در کشور تاکید کرد و گفت: اصلاح اجرای قانون‌های موجود نیز لازم است و برآورد می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد، این‌ها به شدت آب‌های زیرزمینی را استخراج می‌کنند و چاه‌های مجاز نیز غیرمجاز برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شلختگی در مدیریت منابع آبی کشور وجود دارد و برخی قوانین اجرا نمی‌شود، افزود: برداشت از منابع آبی به میزان دلخواه صورت می‌گیرد.

وی بهینه سازی مصرف آب را از دیگر لازمه‌ها برشمرد و گفت: اینکه از چه سیستم‌هایی استفاده کنیم که آب به بهترین شیوه مورد بهره قرار داد تا جلوی هدر رفت آب را گرفت باید مورد توجه ویژه باشد.

عراقچی ادامه داد: حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی در کشور داریم که سه چهارم آب در سال تبخیر می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی صرف می‌شود گفت: میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی درصد بالایی دارد و ۵۵ درصد آب در این بخش هدر می‌رود و لوله کشی همه شهر‌ها دارای فرسودگی و نقص است.

معاون وزیر امور خارجه میزان هدررفت آب در تهران را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون آب مصرفی شش میلیون نفر در تهران در زیر زمین هدر می‌رود.

عراقچی به وظیفه امور خارجه در بحث دیپلماسی آب اشاره و اضافه کرد: در بحث انتقال آب، مدیریت منابع آبی مشترک امری مهم است و با کشور‌های همسایه، حوزه‌های آبی مشترک داریم و این مسئله همواره در دستورکار وزارت امور خارجه بوده است.

به درک مشترکی از سهم کشور‌ها در حوزه خزر نرسیدیم
معاون وزیر امور خارجه کشورمان به معاهده اروند رود، هیرمند و ... اشاره کرد و گفت: رودخانه حریررود هنوز رژیم حقوقی مشخصی ندارد و درحال مذاکره هستیم و برای دریای خزر و رژیم حقوقی حاکم بر آن بحث گسترده‌ای دارد که هنوز به درک مشترکی از سهم هر یک از کشور‌ها در آن نرسیده‌ایم.

عراقچی با اشاره به دیپلماسی آب در حوزه‌های فرامرزی اشاره کرد و گفت: موضوع آب در دنیا همواره مورد مناقشه بوده است و حوزه‌های آبی مشترکی بین کشور‌های مختلف وجود دارد و در تاریخ، منازعه بر سرآب همواره وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: مردمانی که در موضوع آب منازعه کردند تصمیم گرفتند همکاری داشته باشند و باید این موضوع مناقشه آبی در داخل کشور نیز باید به یک همکاری تبدیل شود.

وی افزود: انتقال آب از کشور‌های همسایه و فراهمسایه همواره مطرح است، اما نباید روی آن حساب جداگانه‌ای باز کرد، زیرا منطقه ما و آسیا به سمت خشکسالی پیش می‌رود و ایران و کشور‌های منطقه کشور خشک محسوب می‌شوند و نباید در شرایط خشکسالی امید داشته باشیم از کشور‌های دیگر آب تامین کنیم.

عراقچی تصریح کرد: انتقال آب از تاجیکستان همواره مطرح بوده است، اما به دلیل فاصله زیاد، ایجاد کانال آبی از این کشور به ایران مقدور نیست.

وی کشت فراسرزمینی را از دیگر راهکار‌ها بیان کرد و درباره آب مجازی نیز گفت: آب مجازی میزان آبی است که برای تولید کالا استفاده می‌شود و با استفاده از تکنیک‌های مختلف از آن بهره می‌گیرد و تجارت خارجی خود را هوشمند می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد: تجارت کالا بر اساس میزان آبی که در کالا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام می‌شود و طبق آمار برای تولید هر کیلوغلات در کشور یک مترمکعب است و استاندارد آن در جهان استفاده از یک متر مکعب آب برای تولید ۲.۵ کیلوگرم غلات است.

وی از آب به عنوان یک کالای استراتژیک یاد کرد و گفت: در زمینه آب مجازی باید استقلال غذایی کشور مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما