شناسهٔ خبر: 2520951 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه:

برای وضع حقوق بشر در آمریکا باید گزارشگر ویژه انتخاب شود

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:‌ برای بررسی وضعیت نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا باید گزارشگر ویژه انتخاب و در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای بین‌المللی پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت:‌ برای بررسی وضعیت نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا باید گزارشگر ویژه انتخاب و در سازمان ملل، شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای بین‌المللی پیگیری شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم غریب‌آبادی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و همچنین وزارت امور خارجه اقداماتی در دست دارند تا از ظرفیت‌های کنفرانس اسلامی و همچنین جنبش عدم تعهد که ریاست آن را ایران بر عهده دارد، استفاده کنیم تا ادعاهای دروغین دموکراسی خواهی و احترام به حقوق بشر آمریکا برای همه مشخص شود.

وی افزود:‌ متاسفانه کشورهای غربی نگاه ابزاری به حقوق بشر دارند و برای رسیدن به اهداف سیاسی خود از آن بر علیه کشورهای مستقل استفاده می‌کنند و در حال حاضر نیز هیچ واکنشی از سوی کشورهای غربی به نقض گسترده حقوق بشر در آمریکا دیده نمی شود.

غریب آبادی تصریح کرد:‌ آمریکایی‌ها ره‌یافت های دوگانه به حقوق بشر دارند و در حالی که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین و پیشرفته ترین دموکراسی را در منطقه دارد مورد حمله آنها از لحاظ معیارهای حقوق بشر قرار می‌گیرد، اما کشورهای دیگر منطقه که هیچ بویی از دموکراسی نبرده اند مورد اغماض هستند.

وی افزود: حتی برخی کشورهای منطقه یک انتخابات هم برگزار نکرده‌اند و نظام استبدادی در این کشورها برقرار است، اما آمریکا از آنها حمایت می‌کند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: همچنین نگاه امنیتی به حقوق بشر در آمریکا دیده می‌شود که به همین دلیل حاضر نیستند اصول حقوق بشر را برای سیاه‌پوستان و رنگین پوستان در جامعه آمریکا رعایت کنند.

غریب‌آبادی افزود: در جمهوری اسلامی ایران معیارهای حقوق بشر به طور گسترده مورد توجه است و همه کشورهای جهان باید طبق معیار یو پی آر کارنامه خود را در زمینه حقوق بشر ارائه دهند که امریکا و کشورهای غربی این موضوع را رعایت نمی‌کنند و به دنبال معیارهای موازی از جمله تصویب قطعنامه بر علیه کشورهای مستقل و در حال توسعه هستند.

وی گفت: باید کشورهای در حال توسعه با همکاری خود تلاش کنند موارد نقض گسترده حقوق بشر در امریکا را در نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین شورای حقوق بشر به ثبت برسانند و آمریکا مجبور شود که این حقوق را رعایت کند.

غریب‌آبادی تصریح کرد: آمریکایی ها برای سیاه پوستان حقوق شهروندی قائل نیستند و میزان بیکاری در میاه سیاه پوستان چند برابر سفید پوستان است و در مواردی که در این جامعه شاخص های نامطلوب اجتماعی و اقتصادی گزارش می شود سهم سیاه پوستان بسیار بیشتر است.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: بخشی از جامعه سیاه پوستان هنوز به حقوق اولیه و رفاه اجتماعی دسترسی ندارند.

وی افزود: دسترسی سیاه پوستان به خدمات غذایی در آمریکا بسیار سخت است.

غریب آبادی گفت: این تبعیض ها و این اعتراض ها مورد توجه نخبگان آمریکایی هم هست، اما آمریکایی ها برای سیاه پوستان نقش اجتماعی قائل نیستند و باید همه کشورهای دنیا به این موضوع واکنش نشان دهند.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: متاسفانه آمریکا این فرهنگ ضد حقوق بشری را هم در قلمرو داخلی خود و هم در عرصه بین الملل پیگیری می کند و به اسم دموکراسی خواهی و همچنین حقوق بشر به کشورهای دیگر حمله می کند و با غارت منابع و کشتار افراد بی‌گناه آن جامعه ادعای حضور دموکراسی دارد که رفتار ضد انسانی آمریکایی ها در عراق، سوریه، افغانستان و دیگر کشورها در آفریقا از این نمونه است.

وی افزود:‌ کارنامه ضد حقوق بشری آمریکا حتی از کارنامه دوران حاکمیت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی هم بدتر است. ساختار اجتماعی آمریکا با حقوق شهروندان سیاه پوست متضاد است.

انتهای پیام

نظر شما