شناسهٔ خبر: 25205459 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیش از هفتاد درصد جمعیت شهری با تنش آبی مواجه هستند

معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور گفت: دو حوضه اصلی آبریز فلات مرکزی و خلیج فارس و دریای عمان که بیش از هفتاد درصد جمعیت شهری را در خود جای داده است بیش از 50 درصد کاهش بارش دارد و با تنش شدید آبی مواجه است.

صاحب‌خبر -

شاهین پاکروح در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه در سال آبی جاری با یک چالش جدی درباره کاهش بارش مواجه هستیم که نسبت به پارسال و دراز مدت متوسط بارش بیش از 40 درصد کاهش یافته است افزود : بر این اساس بین منابع موجود آبی یعنی تولید آب و تقاضا برای مصرف مدلهایی تعریف شده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2136250" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2112422/2136250?width=400&height=300"></script></div>


وی گفت : شهرها براساس میزان تولید آب و میزان تقاضای مصرف به سه دسته تقسیم می شود شهرهایی که ده درصد تنش آبی دارند شهرهایی در وضعیت زرد هستند، شهرهایی که تنش آبی آنها بین 10 تا 20 درصد وضعیت نارنجی هستند و شهرهایی که بیش از 20 درصد تنش آبی دارند شهرهایی با وضعیت قرمز تعریف شده اند که بر این اساس 107 شهر در حوضه آبریز فلات مرکزی و خلیج فارس در وضع قرمز قرار دارند .
معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور افزود : شش کلانشهر بوشهر - کرمان - اصفهان - بندرعباس - مشهد و شیراز کلانشهرهایی هستند که در فلات مرکزی و خلیج فارس و دریای عمان قرار دارند و میزان تنش آبی در این شهرها بیش از 20 درصد است.
پاکرو ح با اشاره به اجرای طرح هایی برای کاهش تنش آبی افزود : برای تامین آب این شهرها طرح هایی بلند مدت تعریف شده که از سالهای گذشته تا کنون در حال اجراست و طرح های کوتاه مدت و میان مدتی نیز در نظر گرفتیم که تا قبل از پیک مصرف آب در تابستان به بهره برداری می رسد .
وی با تاکید بر اینکه کاهش جدی بارش موجب شده پوشش برف نسبت به پارسال به یک چهارم کاهش یابد افزود : بر این اساس در تابستان امسال نیز ذوب برف نداریم و دبی رودخانه ها در تابستان به سمت خشکی می رود.
معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور موضوع سازگاری با این اقلیم یعنی اقلیم گرم و خشک و نیمه خشک تبدیل به اقلیم خشک می شود که باید این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2136252" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2112422/2136252?width=400&height=300"></script></div>


وی از مشترکان خواست مدیریت تقاضا و استفاده بهینه از آب را جدی بگیرند.
پاکروح­گفت: براساس گزارش آماری از فروش آب به مشترکان بیش از 65 درصد از مصارف در سال به 43 درصد از مشترکان اختصاص می یابد.
معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور افزود: بر اساس الگوی مصرف که 16 مترمکعب در ماه برای هر خانوار است اگر مردم درست مصرف کنند و منظور ما از آن کم مصرف کردن نیست می توانیم خود را با اقلیم خشک و مدیریت تقاضا تطبیق دهیم.
وی از مشترکان خواست 20 درصد از مصرف خود را کاهش دهند که با این کاهش مصرف مشکلاتی برای مصرف آب مورد نیاز ایجاد نمی شود و در تابستان نیز می توانیم تنش آبی را مدیریت کنیم.
پاکرو ح همچنین افزود :آبیاری فضای سبز نیز یکی از موضوعاتی است که در دستور کار کارگروه سازگاری با کم آبی است و در شهرهایی که در وضعیت تنش آبی قرار دارند در حال اجراست .

mp4
<div id="video-display-embed-code_2136246" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2112422/2136246?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما