شناسهٔ خبر: 25159254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

«الیور استون» در کارگاه جشنواره جهانی فیلم فجر:

این روزها پول و سرمایه تعیین‌کننده همه‌چیز است

صاحب‌خبر -

«الیور استون» کارگردان سینمای هالیوود در آخرین کارگاه بخش «درالفنون»  در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت:  متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین کننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم. 
به گزارش ایسنا، الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده هالیوودی آخرین کارگاه «دارلفنون» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را در کاخ جشنواره برگزار کرد.
پیش از شروع کارگاه، مازیار میری مدیر «دارالفنون» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن ابراز خوشحالی از حضور «الیور استون» در ایران از وی برای اینکه بلافاصله پس از بازگشت از اصفهان به کارگاه آمده است، تشکر کرد.
«استون» با اشاره کوتاهی از زندگی ناخوشایند خود در دوران کودکی و نوجوانی گفت: من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی می‌داد و من با آن پول کتاب‌های مصور می‌خریدم. در ۱۸ سالگی به دلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم خانه را ترک کردم. پس از آن وارد یک دوران گیج کننده و دردناک شدم و چندین شغل عوض کردم و حتی به عنوان معلم به ویتنام رفتم.
استون ساخت فیلم سینمایی «سالوادور» را نقطه عطفی در زندگی کاری اش عنوان کرد و گفت: با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلیتون» (جوخه) را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی
 بود.
کارگردان فیلم سینمایی «قاتلین بالفطره» در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره واکنش یک کارگردان در قبال درخواست حکومت برای ساخت فیلم سفارشی، تصریح کرد: وقتی در سیستمی هستید که به شما می‌گویند چه فیلمی بسازید باید آدم باهوشی باشید. سیستم میگوید من برای این فیلم‌ها هزینه می‌کنم و اگر میخواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، بنابراین باید بتوانید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین کننده همه چیز است و دوران سختی را پشت سر می‌گذاریم. با این حال باید سعی کنید همیشه انسانیت را زنده نگه دارید.
کارگردان فیلم سینمایی «اسنودن» درباره اهمیت ورود کارگردانان جوان به ساخت فیلمهایی در حوزه سایبری گفت: امروز با وجود گسترش دنیای سایبری کسی درک درستی از آنچه که دولت از ما می‌داند، ندارد. ما نمی‌دانیم ولی باید بدترین احتمال را دهیم. در آمریکا مردم به ناظران خودشان اعتماد دارند در حالی که این دیدگاه اشتباهی است. دنیای سایبری قدرت نامحدودی برای حکومت بوجود آورده است، بدون اینکه کنترلی رویش وجود داشته باشد. بودجه‌های نظامی به شکل وحشتناکی رشد کرده است در حالی که هزینه‌های اجتماعی را کاهش داده‌اند. آمریکا البته معتقد است که روسیه، ایران و کره شمالی باعث افزایش بودجه نظامی شده‌اند.
 وی ادامه داد: امروز شاهد یک جنگ امنیتی سایبری هستیم که پول زیادی در آن خرج می‌شود. در آمریکا فرماندهی سایبری وجود دارد که در حقیقت رکن پنجم ارتش این کشور است. شرکت‌های خصوصی اطلاعات را خریداری می‌کنند و حتی گاهی دولت‌ها با این شرکت‌ها همدست
 می‌شوند.
کارگردان فیلم سینمایی «جوخه» در پاسخ یکی از دانشجویان که از وی خواسته بود در مورد چگونگی ساخت فیلمهایی که محتوایی ضد سیاست‌های آمریکا دارند توضیح دهد، عنوان کرد: بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر می‌کنند چون تا حالا کشته نشده‌ام پس حتماً من مامور CIA هستم! در حالی که من تا به حال حتی یک مامور CIA را ندیدم. البته این سازمان سعی می‌کند روی پروژه‌های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید به مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان می‌دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.
استون در مورد چگونگی انتخاب بازیگر در فیلم‌هایش تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنید که بیننده از دیدن آنها لذت ببرد نه اینکه یک مرد و زن به دردنخور و کسل کننده بگذارید چون در زندگی روزمره اینگونه افراد را می‌بینیم. من درک نمی‌کنم چگونه فیلم‌های ایرانی و هندی تا این حد خسته کننده می‌شوند و در آخر هم در بعضی جشنواره‌ها جایزه می‌برند!
وی در جواب دانشجوی ایرانی در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» گفت: من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون «بوش» جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی بیفتد. از طرف دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می‌خواستند ادیت و ۲۶ دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می‌کنم همه نسخه دی وی دی ۲۰۱۴ این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنند.
بنا بر این گزارش، از ورود خبرنگاران و اهالی رسانه به این کارگاه آموزشی جلوگیری شد و مسئولان جشنواره وعده پرسش و پاسخ با «الیور استون» را در یک نشست خبری دادند که طبق برنامه از پیش اعلام شده باید روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار شود.
الیور استون، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ضدجنگ که به واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که درباره جنگ ویتنام ساخت، به شهرت رسید و تاکنون سه بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده است.
«جوخه» (۱۹۸۶)، «متولد چهارم جولای» (۱۹۸۹) و «بهشت و زمین» (۱۹۹۳ )، سه‌گانه معروف جنگی «استون» هستند، هرچند هریک جنبه‌های مختلفی از جنگ را به‌ تصویر کشیده است.
«وال استریت»، «وحشی‌ها» و «قاتلین بالافطره» و ساخت چندین مستند سیاسی از جمله دیگر آثار شاخص این کارگردان آمریکایی به شمار می‌رود.
وی در سال ۱۹۷۸ برای فیلم «قطار سریع‌السیر نیمه شب» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد و دو بار نیز برای فیلم‌های «پلیتون» (۱۹۸۶) و «متولد چهارم جولای» (۱۹۸۹) اسکار کارگردانی گرفته است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما