شناسهٔ خبر: 2513038 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طنين «نمي توانم نفس بكشم» در سراسر امريكا

منبع: روزنامه جوان

تظاهرات اعتراضي به خشونت و تبعيض عليه سياه‌پوستان در امريكا پس از حكم دادگاه اين كشور به تبرئه پليس قاتل يك شهروند سياه‌پوست، سراسر امريكا را فرا گرفت و مردم با شعارهايي چون «زندگي سياهان مهم است» و «من نمي‌توانم نفس بكشم» براي سومين روز پياپي به خيابان‌ها آمدند.

صاحب‌خبر -
تظاهرات اعتراضي به خشونت و تبعيض عليه سياه‌پوستان در امريكا پس از حكم دادگاه اين كشور به تبرئه پليس قاتل يك شهروند سياه‌پوست، سراسر امريكا را فرا گرفت و مردم با شعارهايي چون «زندگي سياهان مهم است» و «من نمي‌توانم نفس بكشم» براي سومين روز پياپي به خيابان‌ها آمدند.

به گزارش «جوان»، اين روزها همه شهرهاي امريكا صحنه تظاهرات هزاران نفر از سياه پوستاني است كه به خاطر اعتراض به سياست‌هاي نژادپرستي در اين كشور به خيابان‌ها آمده‌اند تا خشم خود را نسبت به تبعيض نژادي عليه سياهان نشان دهند. روز چهارشنبه هيئت منصفه دادگاه امريكا رأي به بي‌گناهي افسر قاتل سفيدپوست داد كه اريك گارنر سياهپوست را شش ماه پيش خفه كرده بود.

اعلام اين رأي موجب شد تا اعتراضات ضدنژادپرستي در امريكا كه از چند ماه قبل پس از قتل «مايكل براون» نوجوان سياه‌پوست به دست يك افسر سفيد پوست، شكل گرفته بود، تشديد شود.  به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس، تظاهرات اعتراضي روز جمعه براي سومين روز در خيابان‌هاي نيويورك سيتي، كنتيكت، كلورادو، فلوريدا، رودآيلند و نيوجرسي و ديگر شهرها و ايالات امريكا ادامه يافت. در نيويورك معترضان با دراز كشيدن در خيابان‌ها به عملكرد خشونت‌بار پليس اعتراض كردند. هزاران نفر از هواداران حقوق مدني در نيويورك در برابر دادگاه فدرالي در اين شهر تجمع و درخواست كردند براي مجازات نيروهاي پليس و برقراري عدالت، سازوكارهاي مؤثري به اجرا گذاشته شود.

در منطقه نيوهون، كنتيكت نيز صدها معترض به خيابان آمدند و دانشجويان در نيوجرسي از دانشگاه راتگرز به سمت دانشگاه نيوبرانسويك راهپيمايي كردند. در كلورادو دانشجويان روز جمعه سر كلاس درس نرفته و تصميم گرفتند تا عليه پليس نيويورك و فرگوسن كه باعث كشته شدن دو سياهپوست شدند، دست به راهپيمايي بزنند.

 در فلوريدا نيز فعالان در خيابان‌هاي ميامي راهپيمايي كردند. همچنين در پرويدنس، رودآيلند، نيز چند صدتن خيابان‌هاي مركز شورا را مسدود كرده و دست به راهپيمايي زدند. به گزارش رويترز، درحالي كه در روز پنج‌شنبه هزاران نفر در خيابان‌هاي منهتن حضور داشتند و باعث ترافيك و مسدود شدن راه‌ها شدند اما جمعه شب به دليل بارندگي شديد اين تعداد به صدها نفر كاهش يافت و با اين حال بيش از صد تن همچنان در خيابان‌هاي اين شهر تحصن كرده‌اند. اكثر اين راهپيمايي‌هاي اعتراضي به صورت مسالمت‌آميز برگزار شد. با اين حال، در جريان اين تظاهرات و راهپيمايي‌هاي اعتراضي روز جمعه بيش از 280 تن دستگير شدند.

شهردار نيويورك جمعه شب گفت: اين مورد نشان مي‌دهد كه دپارتمان پليس نيويورك بايد روابطش را با اقليت‌ها بهبود بخشد. به گزارش صداي امريكا، بيل دي بلازيو، شهردار نيويورك در پي رويداد اخير گفت كه نيروهاي پليس شهر براي استفاده كمتر از زور در برخورد با افراد مظنون، و بازگرداندن اعتماد مردم نيويورك به رفتار بدون تبعيض پليس، يك دوره سه روزه بازآموزي مي‌بينند. با تشديد اعتراضات نيروهاي پليس در شهر نيويورك در حالت آماده باش هستند و تلاش مي‌كنند تا معترضان به مناطق مهم شهر نزديك نشوند و در مقابل معترضان هم در مناطق مختلف شهر با پلاكارد و سر دادن شعار اعتراض خود را به خشونت پليس امريكا در قبال افراد سياه پوست اعلام مي‌كنند.

  شعارهاي ضد نژادپرستي
معترضان جمعه شب با سردادن شعارهايي مثل «من نمي‌توانم نفس بكشم» و «زندگي سياهان مهم است» خشم خود را نسبت به سياست‌هاي نژادپرستي در امريكا نشان دادند. شعار نمي‌توانم نفس بكشم مربوط به زماني است كه اريك گارنر در لحظات پاياني كه يك پليس با خشونت تمام گلوي وي را گرفته بود، ‌مدام فرياد مي‌زد نمي‌توانم نفس بكشم.

 تظاهركنندگان با سردادن اين شعارها خواستار اعمال سياست‌ها و سازوكارهايي براي نظارت كاري بر نيروهاي پليس در ايالت‌هاي امريكا و تصويب قوانين عادلانه‌تر براي اقليت‌ها در اين كشور هستند اما تاكنون هيچ اقدام عملي و مؤثر درباره كاهش قوانين نژادپرستي در امريكا انجام نشده و سياهپوستان همواره قرباني اصلي اين خشونت‌ها هستند. همچنين روي يكي از دست‌نوشته هايي كه معترضان با خود حمل مي‌كردند نوشته بود: «ممكن است من نفر بعدي باشم.»  اين اعتراضات روز به روز ابعاد گسترده‌اي به خود مي‌گيرد و رهبران حقوق مدني امريكا اعلام كرده‌اند كه روز ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) در واشنگتن (پايتخت امريكا) تظاهرات ملي برگزار مي‌كنند.

 مردم امريكا در هر دو پرونده مذكور، مرگ اين دو مرد سياهپوست را نشانه‌اي دال بر برخوردهاي خشونت آميز و بيرحمانه گسترده پليس امريكا مي‌دانند كه در سراسر كشور وجود دارد. به گزارش سبكه سي ان ان، معترضان خواستار بركناري پليس‌هاي قاتل از سمت خود شدند. به گزارش اين شبكه، با اينكه هوا سرد بود اما معترضان همچنان به خيابان‌ها آمدند تا اعتراض خود را نشان دهند. معترضان ليستي از مطالبات خود را در دست داشتند و در آن خواستار شدند تا دادستان ويژه‌‌اي براي بررسي در مورد استفاده بيش از حد پليس از زور تعيين شود. همچنين همه افسران پليسي كه در مرگ اريك گارنر شركت داشتند بركنار شوند و قوانين ايالتي‌اي وضع شود تا تنبيه هايي براي افسران پليسي كه از اين گونه اقدامات براي كشتن ديگران استفاده مي‌كنند در نظر بگيرد.

 افسران پليس نيز در چت‌روم‌هاي اينترنت و به صورت خصوصي نوشتند كه همگي به خاطر خشم مردم ناشي از مرگ اين مرد سياهپوست احساس تنهايي مي‌كنند و برخي ديگر هم به هم‌قطاران خود توصيه كردند كه بهترين راه براي انجام كارهايشان توقف انجام تاكتيك‌هايي مشابه به خفه شدن اريك گارنر است. به گزارش الجزيره، تظاهرات و اعتراضات با وجود تصميم وزير دادگستري امريكا براي تحقيقات فدرالي در اين خصوص قضيه ادامه دارد. همه نگاه‌ها اكنون به سوي انجمن‌هاي مردم نهاد و تشكل‌هاي حقوق بشر است كه مي‌خواهند تظاهرات مركزي برگزار كنند. انتظار مي‌رود اين تظاهرات، فعالان حقوق بشر را از همه ايالت‌هاي امريكا به سمت واشنگتن جذب كند.

  تبعيض نژادي صداي بوش را هم درآورد
سياست‌هاي تبعيض نژادي در امريكا حتي صداي برخي مقامات سابق اين كشور را نيز درآورده است. جرج بوش، رئيس‌جمهور سابق امريكا در اظهاراتي درباره مرگ «‌اريك گارنر‌» گفت كه از تصميم هيئت منصفه براي تبرئه پليسي كه منجر به مرگ اريك گارنر شد، مبهوت شده است. به نوشته روزنامه ديلي تلگراف، جورج بوش پسر، با اشاره به اين مسئله كه از جزئيات واقعه منجر به مرگ گارنر اطلاعاتي ندارد، افزود: به نظر بسيار ناراحت كننده و درك حكم هيئت منصفه بسيار دشوار است. وي ادامه داد: «اما اين نيز ناراحت كننده است كه نژاد هنوز نقشي چنين احساسات برانگيز و تفرقه انگيز در زندگي ايفا مي‌كند‌». بوش با اشاره به شورش‌هاي نژادي كه در طول عمرش ديده خاطرنشان كرد: ما هيچ پيشرفتي نكرده‌ايم.

نظر شما