شناسهٔ خبر: 25122849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از روند برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گزارش می‌دهد

سیمرغ جهانی در چارسو

صاحب‌خبر - فاطمه رنج‌اندیش
با گذشت 4 روز از جشنواره جهانی فیلم فجر می‌توان به یک برآورد کلی از نظر روند برگزاری این دوره رسید. جشنواره‌ای که بر اساس تصمیم‌گیری‌ها عملا به دست اهالی سینما اداره می‌شود و به همین دلیل توقعات بیشتری در مورد شیوه اجرای مراسم ایجاد می‌کند. اگرچه از مهم‌ترین نقاط مثبت این دوره از جشنواره جهانی فجر دعوت از مهمانان به نام داخلی و خارجی و همچنین برگزاری کارگاه‌های بخش دارالفنون است اما از آنجایی که اکران فیلم‌ها همواره بیشتر از هر چیز مورد توجه و اهمیت برای شرکت‌کنندگان قرار دارد، نقدهای زیادی در این باره به گوش می‌رسد. با اینهمه در ادامه به مجموعه‌ای از مهم‌ترین‌ رخدادهای این جشنواره می‌پردازیم.
تقاضای یک عکس‌العمل فرهنگی
در جریان اولین اکران فیلم «هت تریک» به کارگردانی رامین لوافی تعداد زیادی از میهمانان داخلی و خارجی در پردیس چارسو با بلیت پشت درهای بسته سالن ایستاده‌ بودند. در واقع به نظر می‌رسد فارغ از کارت‌هایی که برای اهالی رسانه و مهمانان صادر شده است، تعدادی بلیت روزانه و تک سانس بدون شماره صندلی نیز توزیع می‌شود. بنابراین به روش قدیمی هر کسی زودتر در صف بایستد امکان تماشای فیلم مورد نظرش را خواهد داشت. این شرایط باعث اعتراض حاضران در صف‌ها شد و در ادامه ماجرا فاطمه معتمد‌آریا در توضیح این اتفاق خطاب به کسانی که در صف ایستاده‌اند، می‌گوید: «سانس نمایش شما به تاخیر خورده است. اشتباه اصلی از فروش بیش از اندازه بلیت برای این فیلم است. ربطی ندارد که 20 الی 30 نفر از عوامل فیلم به داخل سالن رفته‌اند الان 100 نفر منتظرند که فیلم را ببینند اما برایشان جا نیست. این به دلیل بیش از اندازه فروش سالن است و نه هیچ دلیل دیگری! اینکه به شما گفتند فیلم را در سانس دیگری نشان می‌دهند فقط به این دلیل است که نمی‌توانند سانس‌ها را تغییر دهند که همینجور مشکل روی مشکل بیاید. الان دارند دنبال سالن دیگری می‌گردند برای اینکه اولین سانسی که شما می‌توانید فیلم را ببینید دو الی سه ساعت دیگر نیست. تا نیم ساعت دیگر سالنی را پیدا می‌کنیم که بتوانید فیلم را ببینید. فقط تنها خواهشی که دارم این است که همه شما برای تماشای فیلم یعنی یک کار فرهنگی آمده‏اید پس آنچه نیاز یک سری آدم فرهنگی است، عکس العمل نشان دهید. چون اینجا کسی دشمن شما نیست و شما هم دشمن کسی نیستید همه آمده‌ایم که باهم از دیدن فیلم لذت ببریم پس اجازه بدهید بهترین کار را انجام بدهیم.»
همانطور که از اظهارات معتمدآریا برمی‌آید بیشترین اعتراض‌ها به این دلیل است که با وجود اختصاص سینما فلسطین برای عموم همچنان بلیت فروشی در چارسو ادامه دارد. از سویی دیگر تعدادی بلیت در اختیار عوامل فیلم‌ها قرار گرفته است که بدون احتساب ظرفیت سالن ارائه شده است. بنابراین این اتفاق یکی از مهم‌ترین دلایل نارضایتی شرکت کنندگان در سی و ششمین دوره از جشنواره جهانی فجر را به همراه داشته است اما تا امروز همچنان وضعیت بهبود پیدا نکرده است.
دبیر جشنواره باید توضیح دهد
طی دوره‌های گذشته جشنواره جهانی فجر انتشار تصویر حضور صادق میرکریمی فرزند رضا میرکریمی به عنوان مدیر پشتیبانی این جشنواره سوال‌های زیادی را ایجاد کرده بود. انتشار تصاویر جدید از او در روزهای گذشته بار دیگر کنجکاوی رسانه‌ها را به دنبال داشت. اینکه ایشان به واسطه کدام تخصص و سابقه در مهم‌ترین جشنواره سینمایی کشور به این سمت نائل شده است؟ ضمن اینکه شنیده می‌شود صادق میرکریمی در برخی از جشنواره‌های خارجی نیز به عنوان مهمان حضور داشته است. این در حالی است که رضا میرکریمی سال گذشته نیز درباره هزینه‌های جشنواره مورد پرسش و پاسخ خبرنگاران قرار گرفت. باید دید این بار درباره علت انتساب پسرش به عنوان مدیر پشتیبانی چه توضیحاتی خواهد داشت.
استقبال از حضور سینماگران سرشناس دنیا
از جمله خبرسازترین‌های این دوره که مشخصا به عنوان ویژگی‌های مثبت جشنواره سی و ششم ثبت خواهد شد. دعوت از مهمانان سرشناس جهانی است که در قالب نشست‌های پرسش و پاسخ و کارگاه‌های دارالفنون با علاقه‌مندان و دانشجویان سینما به هم‌اندیشی می‌نشینند. از جمله کسانی که در این دوره حضور داشتند می‌توان به یورن دانر تهیه کننده فیلم اینگرید برگمان «فانی و الکساندرا»، فرانکو نرو بازیگر سرشناس ایتالیایی، روبرتو پرپینانی تدوین‌گر ایتالیایی، کارن شاه نظرف فیلمساز سرشناس روسی که در چند دوره اخیر جشنواره جهانی فجر حضور داشته است، الیویه مگاتن نویسنده، فیلمساز و تدوینگر معروف فرانسوی، توماس ماخ فیلمبردار آلمانی، ای آر رحمان آهنگساز مشهور هندی، ریتی پان مستند ساز آسیایی و برنده جایزه صلح، الیور استون کارگردان، نویسنده و تهیه کننده معروف آمریکایی، ژان پی‌یر لئون بازیگر فرانسوی، فیلیپ راس نویسنده آمریکایی و لخ مایوفسکی کارگردان لهستانی اشاره کرد.
ضمن اینکه این هنرمندان هر کدام در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر آثاری را در جدول اکران جشنواره دارند. ضمن اینکه رضا کیانیان، ابراهیم حاتمی‌کیا، امیر ثباتی و فاطمه معتمدآریا از دیگر سینماگران داخلی که کارگاه‌هایی در بخش دارالفنون برگزار کرده‌اند. لازم به ذکر است که استقبال از این بخش موجب شد که ظرفیت کارگاه‌ها افزایش یابد. بر همین اساس شادمهر راستین مدیر باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر با بیان اینکه تعداد علاقمندان برای ثبت نام در کارگاه های آموزشی جشنواره بسیار بیشتر از سال قبل شده است، خبر داد: «تا پیش از شروع جشنواره متقاضیان تنها می‌توانستند در چهار کارگاه ثبت نام کنند اما به دلیل درخواست و استقبال صورت گرفته، در روزهای جشنواره این تعداد به ۶ کارگاه برای متقاضیان افزایش یافت. همچنین مکان برگزاری کارگاه از سالن های فرعی کاخ جشنواره (پردیس چارسو) و سینما فلسطین به سالن های اصلی این دو سینما انتقال پیدا کرد.»

نظر شما