شناسهٔ خبر: 24932767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سرپرست شهرداری تهران بعد از استعفای دوم نجفی انتخاب شد

شورای شهر؛ نقطه سر خط!

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: بالاخره استعفای نجفی پذیرفته شد و او به صورت رسمی از سمت شهرداری تهران کنار رفت؛ حالا دوباره شورا برای انتخاب شهردار به نقطه اول برگشته است و آنطور که رییس شورای شهرتهران می‌گوید هنوز فرآیند انتخاب شهردار بعدی مشخص نیست. پیش از تعطیلات نوروز 97 بود که زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای شهردار تهران شنیده شد، استعفایی که گفته می‌شد به دلایل پزشکی است، بعد از چند روز زمزمه‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت و شهردار تهران استعفا داد اما شورای شهر بررسی استعفای شهردار را به بعد از تعطیلات موکول کرد. بالاخره شورای شهر در روز 19 فروردین تشکیل جلسه داد تا موضوع استعفای شهردار را بررسی کند. نگاه پایتخت نشینان به بهشت دوخته شده بود تا ببینند سرنوشت شهردار چه می‌شود اما شورای شهر استعفای نجفی را نپذیرفت ولی نجفی  همان روز بار دیگر استعفا داد و بالاخره روز گذشته شورای شهر استعفای نجفی را پذیرفت بعد از آن هم اعضای شورای شهر تهران پس از موافقت با استعفای شهردار تهران، با 14 رای موافق سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران را به عنوان سرپرست موقت شهرداری پایتخت انتخاب کردند.
روز گذشته دومین جلسه بررسی استعفای شهردار تهران طی هفته گذشته با ساعتی تاخیر و پس از برگزاری یک جلسه غیررسمی و غیرعلنی با محمدعلی نجفی آغاز شد.
به گزارش آنا در این جلسه زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر، نامه دوم استعفای شهردار تهران را برای اعضای شورا و حضار قرائت کرد.
دادستان کل کشور در خصوص مواضعش تجدیدنظر کند
محمدجواد حق‌شناس در ابتدای پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران که با موضوع بررسی دومین استعفای نجفی شهردار تهران برگزار شد، اظهار کرد: اصل 57 قانون اساسی اشاره می‌کند که قوای حاکم در جمهوری اسلامی از جمله قوه قضاییه، مجریه و مقننه باید به وظایف خود که تفکیک شده‌اند عمل کنند و بعد تفکیک وظایف تاکید مشخص و موکدی داشته است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران بیان کرد: بیش از 90 درصد کشورها این تفکیک قوا را انجام دادند و یکی از شاخص‌هایی است که قبل از میلاد مسیح پایه‌گذاری شده است.
وی ضمن انتقاد از سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور پیرامون استعفای شهردار تهران ادامه داد: متاسفانه روز گذشته دادستان کل کشور اظهارات و سخنانی داشتند که مصداق اصلی و مشخص تداخل وظایف در قوا بوده است.
حق‌شناس تصریح کرد: در قانون اساسی و جمهوری اسلامی سخنان روز گذشته دادستان کل کشور مصداق دخالت ناروا در اختیارات شورا بوده است.
وی ادامه داد: انتظار این بود که رئیس و هیات رئیسه و سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته نسبت به این اظهارات موضع بگیرند و همان پاسخ لازم را به دادستان کل کشور بیان کنند.
حق‌شناس افزود: البته روز گذشته نمایندگان تهران از جمله آقایان رحیمی و صادقی در مجلس شورای اسلامی و همچنین رحمت‌الله حافظی نماینده شورای شهر سابق نسبت به اظهارات دادستان کل کشور موضع گرفتند و پاسخی دادند.
وی گفت: انتظار می‌رود که رئیس قوه قضاییه نیز در خصوص این اظهارات شفاف‌سازی کند و حتی شخص دادستان نیز در این زمینه تجدید نظر کنند.
درخواست برای تعویق بررسی استعفا
مرتضی الویری  هم با بیان پیشنهاد انتخاب سرپرست شهرداری تهران در جلسه روز یکشنبه هفته آینده اظهار کرد: بنده هنگامی که نجفی استعفایش را اعلام کرد معتقد بودم که قبل از ایام نوروز باید جلسه فوق‌العاده بگذاریم و هیچ گونه تردیدی در اینکه به فوریت استعفای نجفی بررسی شود وجود ندارد.
الویری گفت: اگر به استعفا رأی بدهیم با توجه به نکاتی که نجفی مطرح کرده و متقاعد شدیم که وضعیت بیماری به شکلی است که باید موافقت بکنیم. نکته مهم‌تر این است که بلافاصله بعد از رأی به استعفا باید سرپرست انتخاب کنیم.
وی گفت: در مورد انتخاب سرپرست مشورت و رایزنی لازم صورت نگرفته است و شاید فردی که به عنوان سرپرست در نظر می‌گیریم آمادگی لازم را نداشته باشد.
عضو شورای شهر تهران، با اشاره به صحبت‌های روز گذشته دادستان کل کشور گفت: دخالت دادستان کل کشور و مطالبی که در امور شهری و شوراها مطرح کرده‌اند و این همزمانی با صحبت‌های دادستانی کل کشور شاید این تصور صورت بگیرد که شورای شهر در کمتر از 24 ساعت به این سخنان عکس‌العمل نشان داده است.
وی بیان کرد: هم زمانی موضوع با اظهارات غیرقانونی دادستان، که دخالت در امور مدیریت شهری است ممکن است در اذهان عمومی این شکل گیرد که شورا در برابر خواسته‌های دادستان کوتاه آمده است.
وی بیان کرد: نجفی گفته است که تا آخر فروردین ماه مشکلی ندارد و می‌تواند به کار خود ادامه بدهد بنابراین در این فرایند زمانی یک و دو هفته می‌توانیم درباره سرپرست و یا حتی برای شهردار نیز وقت بگذاریم و انتخاب لازم را داشته باشیم.
الویری گفت: بنده پیشنهاد می‌کنم روز یکشنبه درباره سرپرست تصمیم‌گیری شود.
در ادامه‌هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به الویری، گفت: اینکه بر اساس صحبت‌های یک مقام مسئول تصمیمات شورا به عقب بیفتد کار درستی نیست.
موافقت با استعفای شهردار
پس از این اظهارات، موضوع استعفای شهردار به رای اعضای شورای شهر گذاشته شد تا در نهایت، با 15 رای موافق، 5 مخالف و یک رای ممتنع، این استعفا پذیرفته شود.
اعضای شورای شهر، پس از موافقت با استعفای شهردار، با 14 رای موافق، سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهر شهرداری تهران را تا زمان تعیین شهردار جدید، به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کردند. حسینی مکارم، پیش از حضور در شهرداری تهران، 4 سال معاون سازمان میراث فرهنگی بود. 
به گزارش ایسنا، احمد مسجد جامعی پس از انتخاب حسینی مکارم به عنوان سرپرست شهرداری تهران با درخواست وقت برای صحبت کردن گفت: وقتی طرح پیشنهادی برای به تعویق افتادن جلسه بررسی استعفا در هفته بعد رای نیاورد از‌هاشمی درخواست وقت تنفس کردیم تا با کاندیدای منتخب جلسه بگذاریم اما گفتند نه، بگذارید زودتر تمام شود.
وی با بیان اینکه دوره سرپرستی بسیار مهم است، خطاب به سرپرست جدید شهرداری تهران افزود: چرا که این دوران مستعد پراکندگی و به هم ریختگی ساختار است اما شما مدیر موفقی هستید و نجفی در گزارش‌هایی که ارائه می‌کردند به نقش شما تاکید داشتند.
مسجدجامعی با بیان اینکه می‌بایست شفافیت در دوره سرپرستی نیز تجلی یابد، گفت: ما اعضای شورای شهر نیز باید متعهد باشیم تا از سرپرست نیز به عنوان شهردار حمایت کنیم و از معاونین نیز بخواهیم تا به مکارم به مانند شهردار نگاه کرده و او را کمک کنند تا شهر به خوبی اداره شود.
وی افزود: از مکارم نیز می‌خواهیم تا از مشاوره و نظر اعضای شورای شهر به خوبی استفاده کنند.
محسن‌هاشمی نیز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آرزوی سلامتی برای نجفی و آرزوی موفقیت برای حسینی مکارم به عنوان سرپرست شهرداری را داریم، گفت: خوشبختانه امروز جلسه شورا به خوبی برگزار شد و در عرض دو و نیم ساعت توانستیم موضوع استعفای شهردار را بررسی و سرپرست را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه ما با جدیت، سرعت و نگاه ویژه این موضوع را بررسی می‌کنیم، در مورد چرایی انتخاب مکارم، گفت: در بیشتر موارد این چنینی معاون مالی به دلیل اشرافیت به مسائل و مشکلات به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و از آنجایی که در دوره گذار قرار داریم نیز بهترین گزینه معاون مالی بود و بنده چند بار نظر نجفی را پرسیدم و ایشان هم موافق بودند.
هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا به گزینه‌های قبلی بر می‌گردید گفت: در این مورد بعدا صحبت می‌کنیم چرا که فرآیند انتخاب شهردار بعدی مشخص نیست.
اندوخته تجربه خود را به سرپرست و شهردار آتی منتقل می‌کنم
همچنین محمد علی نجفی با صدور پیامی به کارکنان شهرداری تهران گفت: اندوخته تجربه خود را به سرپرست شهرداری و شهردار آتی منتقل خواهم.
به گزارش ایسنا ، در بخشی از  متن پیام نجفی در سایت شهرنوشت آمده است: 
اینک که دست تقدیر و وقایع خارج از اراده اینجانب، توفیق استمرار همراهی و همکاری با مجموعه خدوم شهرداری را برایم ناممکن کرده است، لازم می‌دانم از حُسن ظن شما خواهران و برادران گرامی و تلاش‌های ارزشمند یکایک شما در 7 ماه گذشته سپاسگزاری نموده و مراتب تقدیر و تشکرخویش را از حمایت‌ها و مساعی‌تان برای سامان‌بخشی به وضعیت شهرداری، تحول در نظام مدیریتی، بسترسازی زمینه‌های مبارزه با فساد، حرکت به سمت استقرار سازمانی شفاف، توجه بیش از پیش به روح شهر و نشاط شهروندان و خلق طرحی نو برای اداره مطلوبتر شهر اعلام دارم.
در این مقال شایسته می‌دانم مراتب امتنان و سپاس خویش را از همراهی خالصانه اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران در طول این مدت بیان و توفیق هرچه بیشتر ایشان را آرزو نمایم.
علی‌رغم دشواری‌ها و مهجوری‌ها، اینجانب بر عهد و عزم خویش برای خدمت به تهران بزرگ و شهروندان بزرگوارش استوارم و در حد امکان و توان، اندوخته تجربه خود را به سرپرست محترم شهرداری و شهردار آتی منتقل خواهم نمود.
امید راسخ دارم با درایت، اتحاد و هوشیاری شورای اسلامی شهر و سرپرست محترم شهرداری، تدبیر و پاکدستی مدیران و تلاش و اراده پولادین تک تک کارکنان شریف شهرداری، کهن پایتخت ایران عزیزمان، تهران بزرگ، روزهای پرامیدی را پیش روی خواهد داشت.»
پس از استعفای نجفی معاون شهرسازی شهرداری تهران هم از سمت خود استعفا داد.
به گزارش ایسنا، مهدی حجت که چند ماه پیش به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از سوی محمدعلی نجفی انتخاب شده بود روز گذشته استعفای خود را تقدیم نجفی کرد.
روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن تایید این موضوع اعلام کرد که مهدی حجت پیش از پذیرش استعفای نجفی، متن استعفای خود را تقدیم نجفی کرده بود اما هنوز تایید و یا رد آن اعلام نشده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما