شناسهٔ خبر: 2489208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادامه اعتراض‌ها در آمربکا/ معترضان خواستار اصلاح سیستم قضایی آمریکا شدند

با ادامه اعتراض‌ها به تبرئه شدن مامور پلیسی که با فشار آوردن به گلوی اریک گارنر، مرد سیاهپوست نیویورکی، مسبب مرگ او شد، معترضان خواستار اصلاح سیستم قضایی آمریکا شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش  سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  بی بی سی،  همزمان آلفرد ال شارپتون، از رهبران فعلی جامعه مدنی آمریکا، خواستار تظاهرات گسترده شده است.

شارپتون، شب گذشته در نیویورک و در جمع معترضان گفت 'سیستم هیات منصفه‌ای' فعلی، که در آن اعضای یک هیات پیش از ارجاع پرونده به دادگاه در مورد وارد یا ناوارد بودن اتهام تصمیم می‌گیرند، ناکارآمد است و کاخ سفید باید در جایگاه دولت فدرال برای اصلاح آن اقدام کند.

این فعال حقوق مدنی همچنین خواستار برگزاری تظاهراتی اعتراضی در پایتخت آمریکا طی روزهای آینده شده است.

کمی پیش از سخنان شارپتون، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد در خصوص شرایط مرگ آقای گارنر یک تحقیق فدرال انجام خواهد داد.

از زمان اعلام نظر هیات منصفه بدوی درباره برائت اتهامات دانیل پانتالیو، مامور پلیسی که در ویدئوها او با گرفتن گردن اریک گارنر، وی را به زمین می‌زند، مرکز شهر نیویورک ملتهب شده است.

سیستم هیات منصفه بدوی که تنها در نظام قضایی آمریکا وجود دارد بارها مورد انتقاد فعالان جامعه مدنی این کشور قرار گرفته است.

در این سیستم، هیاتی پیش از رسیدگی قانونی به یک پرونده در مورد وارد یا ناوارد بودن اتهامات تشکیل جلسه می‌دهد و چنانچه تصمیم به تبرئه متهم بگیرد، دیگر دادگاهی برای رسیدگی به پرونده تشکیل نمی‌شود.

ماجرای مربوط به مرگ گارنر از آنجا آغاز شد که پلیس او را در خیابان و به دلیل فروش غیرقانونی سیگار محاصره کرد و هنگامی که ماموران پلیس تلاش می‌کردند او را بازداشت کنند، جان خود را از دست داد.

پزشکی قانونی نیویورک گفته است مرگ اریک گارنر به دلیل فشار بر قفسه سینه او در شرایطی بوده که پلیس او را بدون اجازه حرکت به طور فیزیکی روی زمین نگهداشته بود.

معترضان در نیویورک خواستار برخورد با استفاده بی‌مورد و فزاینده از زور توسط پلیس هستند.  تصاویر ویدئویی حکایت از آن دارند که دانیال پانتالیو دستهای خود را دور گردن گارنر قفل کرده و سپس او را با خود به سمت زمین کشانده است.  هر گونه روش بازدارنده‌ای که با فشار به گلو یا مجاری تنفسی همراه باشد به گونه‌ای که امکان تنفس را مشکل کند از دهه ۱۹۸۰ در نیویورک ممنوع بوده است.

هر چند پلیس نیویورک به منظور آرام کردن متهمان برای بازداشت، اجازه گرفتن آنها از ناحیه گردن را ندارد، این شیوه همچنان رایج است.

گزارشی که در اکتبر ۲۰۱۴ توسط مقامات شهری نیویورک منتشر شد، حکایت از آن دارد که در طول پنج و نیم سال گذشته ۱۱۲۸ شکایت از ماموران پلیس در این خصوص دریافت شده است.

۲۱۹ مورد شکایت در خصوص گرفتن حلق مظنونان برای آرام کردن آنها بین ژوئیه ۲۰۱۳ و ژوئیه ۲۰۱۴ ثبت شده است که اکثریت این موارد در حضور دو مامور پلیس یا بیشتر بوده است.

با این حال، پت لینچ، رییس یک اتحادیه صنفی که ماموران پلیس را نمایندگی می‌کند با ابراز تاسف از مرگ اریک گارنر گفته است که تنها هدف مامور پلیس بازداشت او بوده است و شیوه به کار گرفته شده طبق آموزشهای پلیسی بوده است.

در همین حال، اداره پلیس نیویورک گفته است در پی مرگ اریک گارنر ۳۶ هزار مامور پلیس در خصوص توسل به زور آموزش مجدد خواهند دید.

پیشتر، دارن ویلسون، مامور پلیس در شهر فرگوسن ایالت میسوری، که با شلیک چند گلوله به یک جوان سیاهپوست (مایکل براون) سبب مرگ او شده بود هم از تعقیب قضایی رهایی یافت. این تصمیم هیات‌منطفه بدوی در میسوری، باعث شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات مردمی در این ایالت آمریکا شد.



انتهای پیام./

نظر شما