شناسهٔ خبر: 24888617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

موزه گرمابه استان سمنان بخشی از تاریخ هزار ساله کشورمان به حساب می آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، در استان سمنان، موزه گرمابه های متعددی وجود دارد که همه ساله گردشگرانی را نیز به خود جذب می کند.همین مکان های تاریخی است که استان سمنان را در زمره یکی از بهترین مکان های گردشگری در کشور تبدیل کرده است.

موزه گرمابه سمنان یکی از محل هایی است که در گذشته سمنانی ها برای استحمام خود به آن جا می رفتند و بسیار مورد توجه بوده است.

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

کاشیکاری هایی که در آن به کار رفته است بسیار درخور توجه است وهر گردشگری را نیز به خود جذب میکند.
موزه گرمابه استان سمنان بخشی از تاریخ هزار ساله کشور ایران به حساب می اید.

حسین اعرابی،رئیس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت :  موزه گرمابه پهنه سمنان در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان شناسی مردم شناسی شد.

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

وی در ادامه تصریح کرد: در بخش مردم شناسی، موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است، اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی بانوان عشایر استان سمنان و وسایل و آلات روشنایی نیز وجود دارد.

در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل‌ مهره‌های شانس و … دیده می شود. در ویترین انتهایی ابزار و آلات استعمال دخانیات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق کیسه توتون و … دیده می‌ شود.

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

سمانه سلطانی پور،کارشناس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان گفت :موزه گرمابه پهنه شهرستان سمنان از اولین گرمابه های تاسیس شده در استان بوده است.
یکی از مورخان دوره قاجاریه به نام محمد حسن خان صنیع الدوله ، از این حمام دیدن نموده و متن کتیبه سر در حمام را در کتاب (مطلع الشمس) آورده است.
به استناد این کتیبه، حمام مورد بحث در ماه شوال سال ۸۵۶ هجری قمری در عهد سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان، پادشاه دوره تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است.

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

حمام پهنه به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته گردیده است.
وی در ادامه تصریح کرد : موزه گرمابه پهنه به تازگی مرمت و بازسازی گردیده است وآماده پذیرایی از گردشگران عزیز است.

بیشتر بازدید كنندگان كسانی هستند كه در ادامه راسته بازار اصلی شهر به سر در موزه رسیدند و اصلی ترین مخاطبان موزه گرمابه سمنان دانشجویان رشته های مختلف در سطح استان و كشور هستند كه برای تكمیل پروژه های تحصیلی به مكان موزه مراجعه می‌كنند.

موزه گرمابه پهنه کجاست + تصاویر

موزه گرمابه پهنه سمنان در تعطیلات ایام نوروز ، میزبان شما گردشگران عزیز خواهد بود.

انتهای پیام/ گ

آشنایی با موزه گرمابه پهنه سمنان

نظر شما