شناسهٔ خبر: 24881973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

يک رسانه آمريکايي: افزايش نرخ ارز در ايران حبابي است

پايگاه خبري المانيتور آمريکا در گزارشي اعلام کرد؛ افزايش نرخ ارز در ايران و تضعيف ريال نتيجه يک رفتار سرمايه گذاري است و آنچه مشاهده مي شود بيشتر شبيه حباب است.به گزارش ايرنا، پايگاه خبري ياد شده نوشت؛ ريال ايران حدود يک سوم ارزش خود را در بيش از يک سال گذشته از دست داده است اما اين کاهش به طور مستقيم ناشي از ضعف اقتصادي نيست و بيشتر شبيه حبابي است که در آن مردم مشتاقانه با خريد دلار سرمايه گذاري مي کنند.

«بيژن خواجه پور» يک مشاور تجاري ايراني، عوامل مختلفي را مورد توجه قرار داده است از جمله مسائلي که به مديريت و سياستگذاري بانک مرکزي ايران بر مي گردد مانند تک نرخي نبودن نرخ ارز و وجود يک اختلاف قديمي ميان نرخ هاي ارز رسمي و آزاد؛ اين عوامل به عرضه ارز برمي گردد زيرا به در دسترس بودن دلار در بازار مربوط است.وي فشار تورمي، بازده مورد انتظار سرمايه گذاري و شرايط رواني بازار را از جمله عواملي برشمرد که به تقاضاي ارز برمي گردند.

بررسي هاي اين مشاور اقتصادي نشان مي دهد، قيمت طلا 30.15 درصد افزايش يافته در حالي که نرخ بازار آزاد دلار 30.75 درصد بالا رفته است که تقريباً 2 برابر افزايش نرخ رسمي ارز در يک سال گذشته است.

اشپيگل خبر داد:

احتمال رشوه‌خواري در سفارتخانه‌هاي آلمان در تهران و بيروت

يک نشريه آلماني گزارش داد: دادستان برلين چند مورد رشوه‌خواري در سفارتخانه‌هاي آلمان در تهران و بيروت را تحت تحقيق قضايي قرار داده است.به گزارش ايسنا، نشريه اشپيگل به نقل از مارتين اشتلتنر، سخنگوي دادستاني برلين گزارش داد که تحقيقات قضايي در رابطه با رشوه‌خواري در دو نمايندگي آلمان در تهران و بيروت در جريان است. افراد متقاضي توانسته‌اند با پرداخت هزاران يورو، از سفارتخانه‌هاي آلمان در تهران و بيروت ويزا دريافت کنند.

بنا بر اين گزارش، در سفارت آلمان در تهران، افراد توانسته‌اند با پرداخت 5هزار تا 10هزار يورو از سفارت ويزا دريافت کنند.

در سفارت آلمان در لبنان نيز، دست‌کم يکي از کارکنان سفارت با دريافت رشوه، در مدت زماني کوتاه وقت درخواست ويزا براي متقاضيان تعيين مي‌کرده است.

مارتين اشتلتنر به اشپيگل گفته است که تحقيقات دادستاني درباره بيروت، در 21 مورد در جريان است که مبالغي تا 5هزار يورو رشوه پرداخت شده است.

يک منبع سوري مطلع تأکيد کرد؛

رياض، پشت پرده ادعاي استفاده از سلاح شيميايي توسط ارتش سوريه

يک مسئول سوري مطلع اعلام کرد: عربستان در پشت پرده تکرار ادعاي استفاده ارتش سوريه از سلاح شيميايي در اين کشور است زيرا رياض به دنبال حفظ جان تروريست ها است.

به گزارش مهر به نقل از سانا، يک مسئول مطلع سوري اعلام کرد: عربستان پشت پرده ادعاي حمله شيميايي ارتش سوريه به شهر دوما است.اين منبع مطلع به خبرگزاري رسمي سوريه گفت: رژيم وهابي عربستان که گروهک تروريستي القاعده را ايجاد کرده مي خواهد جان تروريست هاي گروهک موسوم به «جيش الاسلام» را نيز حفظ کند به همين دليل ادعاي تکراري استفاده ارتش سوريه از سلاح شيميايي را مطرح کرده و براي غوطه شرقي اشک تمساح مي ريزد.

برچسب‌ها:

نظر شما