شناسهٔ خبر: 2485234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مرزهای ایران و پاکستان امن تر میشود

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.این تفاهم‌نامه در راستای همکاری‌های مشترک میان مجلس شورای اسلامی ایران و مجلس ملی پاکستان امضا شد.

در این تفاهم‌نامه، دو طرف با تأکید بر اهمیت تقویت مناسبات ملی و پارلمانی میان دو کشور به عنوان عامل مؤثری در تحکیم روابط دولت‌ها و نیز برقراری و توسعه ارتباطات میان کمیته‌ها و کمیسیون‌های مجالس دو کشور که در امور سیاست خارجی، امنیت، امور مرزی، اقتصاد، حقوق، آموزش و فرهنگ فعالیت می‌کنند همچنین ارتباط مستمر گروه‌های پارلمانی را در مجالس دو کشور در این راستا مؤثر برشمردند و به این منظور تبادل دوره‌ای هیئت‌ها میان دو طرف را با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به دو طرف مورد تشویق قرار دادند.

همچنین در دیگر مواد این تفاهم‌نامه اشاره شده است که دو طرف با نظرداشت به اهمیت توسعه همکاری‌های بلندمدت در چارچوب علایق و مشترکات تاریخی و فرهنگی، گسترش مناسبات فی‌مابین در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی را مهم برشمردند و درباره نقش مجالس دو کشور در پشتیبانی قانونی و حقوقی از مسائل مربوط به این همکاری‌ها توافق کردند برای تمهید سازوکارها و بسترهای قانونی لازم، در این خصوص همکاری کنند.

در این تفاهم‌نامه آمده است: دو طرف علاقه‌مندی خود را برای هماهنگی و همکاری مجالس دو کشور در مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه بین‌المجالس جهانی، اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، مجمع مجالس آسیایی، مجمع مجالس کشورهای عضو سازمان اکو و سایر نهادهای پارلمانی منطقه‌ای با هدف اتخاذ مواضع مشترک درقبال موضوعات مهم بین‌المللی اعلام کردند.

در ماده 4 این تفاهم‌نامه ذکر شده است: با توجه به تجربیات خوب پارلمانی دو کشور، دو طرف درخصوص انتقال این تجربیات به یکدیگر و تبادل اطلاعات و توانمندی‌ها در جهت تقویت مدیریت پارلمانی و شیوه قانونگذاری و نوسازی آنها از طریق برگزاری نشست‌های منظم کارشناسی میان مدیران و کارشناسان دو مجلس با توجه به قوانین و ضوابط مربوط به دو طرف توافق کردند.

علاوه بر این، در ماده 5 این تفاهم‌نامه آمده است: دو طرف درباره تبادل اطلاعات و تجارب میان مجالس دو کشور درزمینه تدوین و تصویب قوانین مربوط به تسهیل در سرمایه‌گذاری، مراودات مرزی، معاضدت قضایی و همکاری‌های تجاری و گمرکی توافق کردند.

در ماده 6 این تفاهم‌نامه تصریح شده است که دو طرف توافق کردند تمهیدات لازم را برای همکاری مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دو پارلمان و اجرای تحقیقات و پژوهش‌های مشترک درباره موضوعات مورد علاقه اتخاذ کنند.

در ماده 7 تفاهم‌نامه ایران و پاکستان آمده است: دو طرف مرزهای دو کشور را مرز دوستی و برادری می‌دانند و اقدامات پاره‌ای عناصر تروریست و معاند دو ملت را برای ایجاد ناامنی در این مرزها محکوم می‌کنند و توافق کرده‌اند که با همکاری یکدیگر برای تقویت و تحکیم امنیت و آرامش در مرزهای دو کشور، به طور مشترک تمهیدات و سازوکارهای قانونی لازم را اتخاذ کنند.

طبق ماده 8، دو طرف به عنوان رؤسای مجالس دو کشور مسلمان در منطقه مهم و راهبردی جنوب و غرب آسیا، ضمن حساس‌تر شمردن تحولات منطقه‌ای و تأکید بر ضرورت تبادل نظر و رایزنی مستمر میان دو کشور در راستای تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواستار احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشورهای منطقه شدند.

در ماده 9 تفاهم‌نامه ذکر شده است: رؤسای مجالس دو کشور توافق کردند به منظور پیگیری توسعه روند مناسبات پارلمانی و ایفای نقشی فعال در زمینه گسترش دیپلماسی پارلمانی، منطقه‌ای و بین‌المللی، سالانه یک بار در پایتخت‌های دو کشور تشکیل جلسه دهند.

همچنین در ماده 10 این تفاهم‌نامه آمده است: دو طرف با تأکید بر وجود دغدغه‌های مشترک در زمینه گسترش پدیده شوم تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ناامنی در منطقه، حمایت خود را از گسترش همکاری‌های امنیتی در ایجاد امنیت پایدار در منطقه اعلام و توافق کردند مجالس دو کشور در این زمینه تبادل نظر و گفتگو کنند.

بر اساس ماده 11، دو طرف با بررسی ظرفیت جهان اسلام تأکید کردند که همه کشورهای اسلامی باید از امکانات خود در جهت تقویت هر چه بیشتر گفتگوی مستقیم مسلمانان با یکدیگر بهره بگیرند؛ امری که می تواند مانع از تحقق اهداف دشمنان امت اسلامی در ایجاد حساسیت‌های مذهبی- طایفه‌ای شود. در این خصوص توافق شد که دو طرف تلاش لازم را برای تقویت مراودات اندیشمندان و علمای دینی دو کشور از جمله روحانیان مجالس دو کشور به عمل آورند.

همچنین در بند 12 این تفاهم‌نامه آمده است که رؤسای مجالس دو کشور ایجاد اختلاف و نزاع میان پیروان مذاهب اسلامی و حمله به پیروان مذاهب اسلامی و مراکز دینی آنها را محکوم کردند و آن را در راستای تضعیف موقعیت و توان جهان اسلام دانستند و توافق کردند که تمهیدات مناسب برای جلوگیری از این وقایع تأسف‌بار را پیشنهاد کنند.

همچنین در بند 13 این تفاهم‌نامه آمده است: هر دو رئیس مجلس به توافق رسیدند که برای ارتقای بیشتر اتحاد و هماهنگی میان امت اسلامی، همکاری کنند و نیروهای خارجی را که درصدد به خطر انداختن این اتحاد تحت عنوان مذهب یا قوم گرایی هستند، دفع کنند.

آقای علی لاریجانی همچنین دفتر یادبود مجلس ملی پاکستان را به عنوان میهمان ویژه امضا کرد.

دموکراسی در ایران و پاکستان واقعی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رهبران احزاب کشور پاکستان بر افزایش سطح روابط تجاری بین دو کشور تأکید کرد.     

علی لاریجانی با بیان اینکه پاکستان برای ما موقعیت ممتازی دارد افزود: این کشور اسلامی، برادر، دوست و همسایه ماست و همیشه در طول تاریخ پس از انقلاب روابط صمیمی با این کشور داشته‌ایم.

وی یادآور شد: بدون شک در چند جهت می توان روابط دو کشور را گسترش داد.

آقای لاریجانی با بیان اینکه دموکراسی در ایران و پاکستان واقعی است و می توان این مهم را در قدرت پارلمان‌ها مشاهده کرد افزود: از این جهت هر چه پارلمان‌ها با هم همکاری کنند می‌توان به توسعه دو کشور کمک کرد.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری دولت‌های ایران و پاکستان تصریح کرد: ناگفته نماند که ظرفیت دو کشور بیش از اینهاست و باید گام‌های بلندتری در گسترش روابط اقتصادی برداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران علاقه‌مند به افزایش سطح روابط تجاری با پاکستان است گفت: درست است که در این زمینه مشکلاتی نیز وجود دارد اما من معتقدم که می‌توان همه این مشکلات را برطرف کرد.

خرید گاز ایران به نفع پاکستان است

لاریجانی با بیان اینکه تردیدی نیست که روابط میان ایران و پاکستان صمیمانه و برادرانه است افزود: اگر ملاحظه کنید متوجه می‌شوید هر دولتی که در دو کشور روی کار می‌آید، روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار می‌کنند.

وی یادآور شد: سطح روابط اقتصادی دو کشور متوسط است که این خوب نیست و باید تقویت شود؛ ما علاقه‌مند به ایجاد روابط تجاری با پاکستان هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تجار ایرانی نیاز دارند تا روابط بانکی‌شان در پاکستان تسهیل شود گفت: این موضوعی است که کشورهای دیگر برای آن راه‌حل پیدا کرده‌اند و ما نیز باید روابط تجاری دو کشور را افزایش دهیم.

آقای لاریجانی با بیان اینکه خرید گاز به نفع کشور پاکستان است افزود: این اقدام باعث می شود انرژی خوبی برای مردم کشور فراهم شود.



نظر شما