شناسهٔ خبر: 24822652 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

رکورد چشمگیر ترانزیت خارجی از مرز گمرک آستارا

مدیر کل گمرک بندر مرزی آستارا گفت: مجموع ترانزیت خارجی(ورودی و خروجی) کالا از مرز گمرک شهرستان در یک سال گذشته، به بالاترین حد خود رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، «رسول امیدی» اظهار کرد: طی چند سال اخیر، وزن و ارزش ترانزیت خارجی ورودی و خروجی کالا از مرز گمرک آستارا به بالاترین حد خود، رقم 366 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 449 میلیون دلار رسیده است.

وی با تأکید بر این‌که رشد قابل ملاحظه ترانزیت کالا از این مرز شمالی، مبین امنیت و اهمیت آن است، افزود: این مهم عاملی شده است تا مرز فوق به‌عنوان یک دروازه طلایی در غرب استان گیلان و ظرفیتی بین‌المللی در میان قاره‌های جهان ایفای نقش کند.

وی با بیان این‌که امنیت مرزها و جاده‌های کشور سبب شده است تا شاهد استقبال کشورهای مختلف برای ترانزیت کالا از این گمرک باشیم، ادامه داد: رویه‌های امور بندری، واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارنه تیر بین‌المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت‌های پستی و قضایی در گمرک زمینی آستارا فعال است.

امیدی در بخش دیگر سخنان خود به میزان و ارزش کالای جابجا شده از این مرز اشاره کرد و گفت: در این مدت در ترانزیت خارجی (خروجی) 291 هزار تن کالا جابجا شده است که ارزش این میزان کالا یک میلیارد و 318 میلیون دلار است.

وی با تأکید بر این‌که ترانزیت خارجی خروجی از لحاظ وزن 23 درصد و از حیث ارزش 37 درصد افزایش داشته است، افزود: لوازم برقی، خودروی سواری، مبلمان، ماشین‌آلات، لوازم بهداشتی، مصالح ساختمانی، گچ، سیمان، ظرف شیشه‌ای، البسه، مواد شیمیایی و محصولات کشاورزی عمده کالاهایی هستند که از قاره‌های مختلف جهان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان و اکراین ترانزیت شده است.

مدیر کل گمرک آستارا، از میزان جابجایی کالا از طریق ترانزیت خارجی(ورودی) در این گمرک سخن گفت و تصریح کرد: طی مدت مذکور 75 هزار تن کالا به ارزش 131میلیون دلار از مبدأ کشورهای روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه، عراق و امارات متحده ارسال شده است.

وی با اشاره به رشد 28 درصدی وزن و 10 درصدی ارزش کالاهای ترانزیت خارجی ورودی، تصریح کرد: فرآورده‌های نفتی، لوازم چوب، پنبه، الیاف مصنوعی، شمش آهن، مس، ورق آهن و پشم شیشه عمده کالاهای ترانزیت شده(ورودی) هستند.

وی یادآور شد: درآمد عمومی گمرک آستارا در این مدت 564 میلیارد و 195 میلیون ریال بوده است.

به گزارش ایسنا ، شهرستان مرزی و بندری آستارا با بیش از 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و هم‌جواری استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

این شهرستان به‌واسطه مرزهای زمینی و ریلی با کشورهای جمهوری آذربایجان و اروپا و به‌واسطه مرز دریایی با کشورهای حوزه دریای خزر مراودات اقتصادی ، تجاری و فرهنگی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما