شناسهٔ خبر: 24794161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جنبش عدم‌تعهد خواستار پيوستن بدون شرط رژيم صهيونيستي به «ان پي تي» شد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ جنبش عدم تعهد در نشست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل، خواستار پیوستن بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای شد.
مجری شبکه ای پی تی ان گفت: در نخستین نشست امسالِ کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل که در نیویورک برگزار شد، بحث درباره سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از مسائل مهم در دستور کار این نشست بود. ایران و جنبش عدم تعهد، موسوم به «نم» از این فرصت استفاده کردند تا سیاست‌های هسته‌ای تل‌آویو و امتناع ورزیدنِ آن از پیوستن به نظام پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را محکوم کنند.
خبرنگار این شبکه طی گزارشی درباره درخواست جنبش عدم تعهد از سازمان ملل مبنی بر لزوم پیوستن بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی به پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، گفت: در اولین نشست از سری نشست‌های سه هفته‌ای کمیسیون خلع سلاح هسته‌ایِ سازمان ملل، یکی از اعضای جنبش عدم تعهد تأکید کرد که طبق مقررات بین‌المللی، اسرائیل باید فوراً و بدون هیچ پیش‌شرطی به معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد.
پورنا سیتا نوگراها، دبیر دوم دفتر سازمان مللِ کشور اندونزی که یکی از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد است، اعلام کرد: جنبش عدم تعهد یادآور می‌شود که در بیانیه نهایی اجلاس جزیره مارگاریتایِ «نم» در سپتامبر ۲۰۱۶، این جنبش از اسرائیل - تنها رژیم منطقه که پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده و حتی اعلام نکرده است که قصد دارد در آینده این پیمان را امضا کند - خواست از مالکیت سلاح‌های هسته‌ای دست بکشد، پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را بدون پیش‌شرط و بدون تأخیر‌های بیش از پیش بپذیرد، فوراً تمام تأسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دهد و فعالیت‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای خود را طبق نظام عدم اشاعه انجام دهد. اعضای نم همچنین از به‌دست آوردن قابلیت‌های هسته‌ای از سوی اسرائیل که تهدیدی جدی و ادامه‌دار برای امنیت کشور‌های همسایه و سایر کشور‌ها به‌حساب می‌آید، ابراز نگرانی شدید کردند. آنان همچنین اسرائیل را به علت ادامه‌ی تولید و انبارسازیِ سلاح‌های هسته‌ای محکوم کردند.

نظر شما