شناسهٔ خبر: 24643900 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کدخدایی اعلام کرد:

لایحه بودجه ۹۷ نسبت به سایر لوایح بودجه عدالت‌محور‌تر بود

خبرگزاری شبستان: سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۷ نسبت به سایر لوایح بودجه عدالت‌محورتر بود، گفت: ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و امیدواریم مجلس و دولت در این زمینه اقدامات موثر انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز شنبه 26 اسفند برگزار شد، گفت: بحث بودجه سال 97 بعد از تصویب در مجلس در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در سه نوبت به صورت رسمی ایرادات شورای نگهبان در تبادل بین مجلس و شورا انجام و به مجلس اعلام شد.

 

وی با بیان اینکه تعداد ایرادات 78 مورد بود، اظهار داشت: در بند الحاقیه 2 تبصره 11 که در مورد بحث بازگشت زمین ها در شرایط خاص بود چون در این زمینه قانون مصوب در مجمع وجود داشت لذا این ایراد اصلاح نشد و مجلس نیز بر مصوبه خود اظهار داشت و قرار شد در مجمع در این زمینه تعیین تکلیف شود.

 

کدخدایی گفت: سایر ایرادات با توجه به اصلاحاتی که مجلس به عمل آورد برطرف شد و نظر شورا نیز به مجلس اعلام شد.

 

سخنگوی شورای نگهبان بودجه 97 را عدالت محور عنوان کرد و ادامه داد: بودجه 97 نسبت به سایر لوایحی که در سال 96 برای شورا ارسال شد عدالت محور بود و این اقدام خوبی بود که در مجلس برداشته شد.

 

وی اضافه کرد: درست است که تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی بودجه 97 به دلیل اینکه در بحث درآمدها و هزینه ها تطبیق داشت و اختیارات مسئولان اجرایی نیز در این زمینه تعریف شده بود نسبت به سال های گذشته بودجه خوبی بود که امیداریم مجلس و دولت در این زمینه یعنی رسیدن به نقطه مطلوب گام های موثری را بردارند.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به مصوبات این شورا در سال 96 گفت: ما تعداد 62 مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که از این تعداد 33 مصوبه لایحه و 29 طرح بود که 27 مصوبه را در همان مراحل اولیه مورد تایید قرار دادیم، 13 مورد بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان نهایی شد و 16 مورد نیز مورد ایراد نهایی قرار گرفت که دو مصوبه را همچنان در دستور کار داریم.

 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه 14 اساسنامه از سوی هیئت وزیران به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: از این تعداد 12 اساسنامه مورد تایید و 2 مورد، مورد ایراد قرار گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: تعداد 83 نامه را در سال گذشته از طرف دیوان عدالت اداری دریافت کردیم.

 

وی همچنین در مورد برخی سخنان در رابطه با اینکه گفته می شود شورای نگهبان بنا به مصلحت صلاحیت افرادی را که در دور دوم ریاست جمهوری ار نامزد شده است را تایید کرده است، گفت: اگر منظورتان از مصلحت مصالح عالی نظام است ما این موضوع را در بحث مصلحت ها مدنظر قرار می دهیم اما در بررسی صلاحیت داوطلبان آنچه که مهم است رای گیری در شورای نگهبان است که بر اساس تعداد رای ها نظر نهایی شورا نسبت به افراد اعلام می شود.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تعداد جلسات علنی مجلس گفت: وظیفه مجلس وظیفه نظارتی است و عمدتا حتی قانونگذاری در حوزه نظارت تعریف می شود و ما از مجلس خواهش می کنیم بیشتر به وظیفه نظارتی توجه کند که البته خدا رو شکر مجلس در حوزه نظارتی فعالیت بیشتری را داشته است که جای تقدیر دارد.

نظر شما