شناسهٔ خبر: 24625455 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضرورت ساخت آزمایشگاه تخصصی تهدیدات زیستی در سمنان

نمایندگی سمنان

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان گفت: ساخت آزمایشگاه تخصصی مرجع در این استان با هدف شناسایی زودهنگام تهدیدات زیستی ضروری است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ایرج کارخائی» در جلسه قرارگاه پدافند زیستی استان سمنان اظهار کرد: وجود آزمایشگاه تخصصی مرجع در استان موجب می‌شود نوع تهدیدات زیستی و راهکار مقابله با آن براساس آزمایش‌ها به سرعت شناسایی شود.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در سند راهبردی پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته حفظ ذخایر و منابع ژنتیکی این استان است که سرمایه ارزشمند ملی است.

کارخائی داشتن این آزمایشگاه را برای شناسایی تهدیدات و حفظ و حراست ذخایر و منابع ژنتیکی را الزامی دانست و افزود: پایش تهدیدات ، تخلیه و درمان ، پیشگیری و قرنطینه از جمله وظایف پدافند غیرعامل استان است که با راه‌اندازی این آزمایشگاه می‌تواند در راستای کاهش تهدیدات گام برداشت.

 وی با اشاره به وجود تهدیدات زیستی بالقوه در این استان خاطرنشان کرد: استان سمنان از لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب و همجواری با هشت استان بزرگ کشور، تنوع زیستی و کشاورزی و وسعت کویر و... در مجموع مستعد و مورد هدف تهدیدهای گوناگون زیستی به صورت طبیعی و غیرطبیعی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان حفظ جان انسان‌ها، مقابله با تهدیداتی مربوط به سلامت، امنیت، بهداشت موادغذایی و جامعه را از دیگر وظایف پدافند غیرعامل اعلام و اضافه کرد: اکنون تهدیدات نظامی و سخت افزاری جای خود را به جنگ نرم داده و تهدیدات متناسب با دانش روز است و برای مقابله باید در زمینه پدافند غیرعامل اقدامات جدی انجام شود.

وی گفت: پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است .

کارخائی در خصوص نقش و جایگاه قرارگاه زیستی در استان سمنان گفت براساس ابلاغیه سازمان پدافند غیر عامل کشور مبنی بر توجه جدی به مقوله حوزه زیستی قرارگاه پدافند زیستی براساس سند راهبردی آن برای آمادگی، برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و مقابله با انواع تهدیدات پیش‌بینی شده است که در شرایط خطر و بحران با فرماندهی استاندار و حضور اعضاء برنامه‌های مد نظر را دنبال می‌کند .

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سمنان افزود: در راستای اهداف و رسالت پدافند همواره باید اقدامات و تهدیدات دشمن را رصد و تحرکات‌ و فعالیت‌های دشمنان را زیر نظر داشت، چون تهدیدات دشمنان همیشه سیال و در حال دگرگونی و پوست‌اندازی بوده و به‌طور دائم تغییر چهره داده و از حوزه‌ای به حوزه  دیگر جابه‌جا می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما