شناسهٔ خبر: 24517394 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

فوری؛

حمله و تعرض به سفارت ایران در لندن با قمه و چماق / متعرضین توسط پلیس لندن دستگیر شدند + فیلم

این افراد که تصاویر آیت الله سید صادق شیرازی و سید حسین شیرازی را در دست دارند، عضو گروهکی با عنوان هیات «خدام المهدی» هستند که در حومه لندن فعالیت دارند... بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد، متعرضان به سفارت ایران در لندن دقایقی پیش توسط پلیس انگلستان دستگیر و با دخالت پلیس مسئله تمام شد.

صاحب‌خبر -

اعضای یک گروهک ساعتی پیش با حمله به سفارت ایران در لندن، وارد فضای سفارت ایران در این شهر شدند و اقدامات خطرناکی را در این محدوده دپیلماتیک انجام داد؛ اقداماتی که با واکنش تند وزارت امورخارجه ایران و عذرخواهی سفیر انگلیس در ایران همراه شد و در نهایت با دستگیری متعرضین به سفارت ایران در انگلیس، این غائله به پایان رسید.

به گزارش «تابناک»؛ عناصر فرقه‌ای خود را وابسته به سیدصادق شیرازی خواندند، پس از آنکه تعرض‌شان به اماکن دیپلماتیک با کنترل مرسوم پلیس انگلیس همراه شد، به حریم سفارت ایران تجاوز کردند و وارد فضای سفارت ایران در لندن شدند.

این افراد که تصاویر آیت الله سید صادق شیرازی و سید حسین شیرازی را در دست دارند، عضو گروهکی با عنوان هیات «خدام المهدی» هستند که در حومه لندن فعالیت دارند. این گروهک به بهانه اعتراض به دستگیری سیدحسین شیرازی فرزند سیدصادق شیرازی، پس از آنکه با قمه و چماق وارد حریم سفارت ایران شدند، با سرنگون کردن پرچم مقدس کشورمان، پرچم گروهک خود را بر بام سفارت نصب کردند.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس در توییتی تاکید کرد: «دقايقي پيش تعداد اندكي از طرفداران فرقه شيرازي به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تعرض نموده و با شکستن پرچم، در حال شعار دادن علیه مقامات کشور و لعن عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان هستند. به هنگام ورود، آنها با چماق و قمه دیده شدند. پلیس محل حاضر است»

سفارت ایران در لندن با قمه و چماق اشغال شد

تحرکات این فرقه به صورت زنده از برخی شبکه‌های ضدانقلاب به صورت زنده پخش شد و شبکه ماهواره ای فدک که گفته می شود وابسته یاسر حبیب (کویتی الاصل) است و ارتباط خاص با هیات خدام المهدی دارد پوشش پر رنگی به این ماجرا داده است. شبکه ماهواره ای فدک دیدگاه های تندی راجع به ایران و بر دیدگاه های اختلافی بین تشیع و اهل سنت تاکید و اصرار می ورزند.

قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این وقایع تاکید کرد: «بلافاصله پس از وصول خبر تعرض به سفارت کشورمان در لندن آقای دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات های ایران در لندن، و برخورد فوری پلیس با مهاجمین شد.»

سفیر انگلیس در تهران نیز ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس گفت: «پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارد... تمامی اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمین به داخل سفارت به عمل آمده است.»

در نهایت بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد، متعرضان به سفارت ایران در لندن دقایقی پیش توسط پلیس انگلستان دستگیر و با دخالت پلیس مسئله تمام شد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز پس از دستگیری متعرضان در توییتی تاکید کرد: «چهار متعرض توسط پلیس دستگیر و با ماشین به ایستگاه پلیس برده شدند، ولی هنوز از احتمال حضور افراد دیگری از این فرقه در اطراف سفارت اطمینان وجود ندارد»

دور از انتظار نیست در کشورهایی که این فرقه انحرافی حضور دارند از جمله برخی کشورهای عربی نظیر عراق و کویت، شاهد تحرکات مشابهی باشیم و از این منظر انتظار می‌رود مراقبت‌های لازم برای حفظ حریم سفارتخانه‌های ایران صورت پذیرد.

پیش از این نیز حملاتی به سفارت ایران در لندن صورت پذیرفته که بزرگ‌ترین آنها در 10 شهریور 1359 بازمی‌گردد؛ رویدادی که در جریان آن پس از گروگان گیری شش روزه دیپلمات‌های ایران در لندن، در روز 15 اردیبهشت و با کشته شدن 5 نفر و دستگیری یک نفر از اشغالگران و آزادی 26 گروگان به پایان رسید. در جریان این حادثه عباس لواسانی وابستهٔ مطبوعاتی سفارت ایران نیز به دست گروگان گیران کشته شد.

در دادگاهی که برای فوزی بداوی نژاد تنها عضو این گروهک برگزار شد، او اعتراف کرد که هدایت عملیات در بغداد و سازماندهی گروه در لندن را یک افسر عراقی ارتش بعث به نام سامی محمدعلی (با نام مستعار روباه) برعهده داشته‌است. این گروگانگیر، پس از دستگیری و محاکمه غیرعلنی و بدون حضور مقامات ایرانی، در دادگاه عالی لندن به مجازات حبس ابد محکوم شد و در زندانی شدیداً تحت کنترل، در منطقه سافک به سر می‌برد اما در نهایت پس از 25 سال زندان آزاد شد و تحت حفاظت انگلیس در این کشور زندانی می‌کند.

نظر شما