شناسهٔ خبر: 2448299 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

خواندنی‌ترین اخبار فضای مجازی؛

فیلم: روضه‌خوانی "حسن روحانی"/ دبیر کل خانه پرستار تبعید شد!/ شیطنت فردوسی‌پور علیه قلعه‌نوعی/ حاشیه جدید دانشگاه آزاد

کوچکترین کشور جهان افتتاح شد، یک بانوی بحرینی دیگر هم راهی زندان شد و... از اهم اخبار متنوع منتشر شده در فضای مجازی طی امروز هستند.

صاحب‌خبر -

گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»- اخبار فضای مجازی آنقدر متنوع، پرتعداد و گسترده است که کمتر کاربری توانایی بررسی همه آنها را در طول یک روز دارد. در این بین گاهی مجبور می‌شویم زمان‌های طولانی را برای خواندن اخبار در فضای اینترنت سپری کنیم.

 

گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» با توجه به علاقه مخاطبان جهت آگاهی از اخبار متنوع، می‌کوشد تا با ارائه بسته خبری از «خواندنی ترین اخبار فضای مجازی»، کوتاهترین مسیر را برای دسترسی کاربران این خبرگزاری به اخبار جذاب و گوناگون فراهم آورد.

 

روضه‌خوانی حسن روحانی

فیلم زیر مربوط به روضه‌خوانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در شب تاسوعای حسینی در سال 1384 است.

 

دانشگاه آزاد هم به حریم تخت جمشید تجاوز کرد!

شفاف: نگهداری از میراث فرهنگی و آثار باستانی دغدغه همه کشورهای باسابقه و ریشه دار جهان است.با این حال در ایران از زمان روی کار آمدن اسفندیار رحیم مشایی  به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی با ادعای ایران دوستی و بعد از آن با جایگزین شدن حمید بقایی نه تنها اوضاع آثار باستانی و تاریخی  کشور بهتر نشد بلکه هر روز اخبار جدیدی از ترک خوردن ها و تخریب ها به گوش رسید و حالا در دولت یازدهم نیز به نظر می رسد این روند ادامه دار شده است چرا که مهم ترین بنای تاریخی کشور یعنی تخت جمشید که از سال حدود 518 ق . م  ساخته شده و تا امروز دوام آورده از یک سو با گل سنگ و تخریب بر اثر آب باران مواجه است و از سوی دیگر، دانشگاه آزاد به حریم آن تجاوز کرده است. این در حالی است که تخت جمشید را عظیم ترین بنای سنگی جهان می دانند. بنایی که در فهرست میراث جهانی ثبت شده و یکی از نشانه های عظمت تمدن و معماری این مرز و بوم محسوب می شود.

 

ساخت و ساز دانشگاه آزاد در حریم تخت جمشید

 

ماجرا هم از این قرار است که به تازگی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت با اشاره به ساخت و سازهای دانشگاه آزاد در حریم تخت جمشید اعلام کرده: حریم تخت جمشید بر اساس استانداردهای بین المللی این مجموعه جهانی، در تمام ساخت و سازهای دانشگاه آزاد در حریم تخت جمشید، رعایت و حفظ می شود. سعید صفرزاده بیان کرده: ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه دو مجموعه جهانی تخت جمشید قرارگرفته که بر اساس ضوابط و قوانین بین المللی حریم، به دلیل عدم رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.وی افزوده: براساس ضوابط حریم درجه دو طرح های توسعه در بعد محلی، منطقه ای و ملی در مرحله امکان سنجی، مکان یابی، مطالعه و اجرا نیازمند کسب مجوز و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

صفرزاده اظهارداشته: در محدوده حریم درجه دو ساخت و ساز تنها درمحدوده طرح های هادی روستایی و احداث ساختمان های با کاربری خدمات عمومی که ضرورت ساخت آنها مورد تایید سازمان میراث فرهنگی است، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین مجاز اعلام شده است.وی اضافه کرده:  در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت متاسفانه با وجود این که از زمان شروع عملیات اجرایی و حتی پیش از آن آگاهی و هشدارهای لازم در مورد لزوم عدم تجاوز به حریم مصوب اثر جهانی تخت جمشید و رعایت این موضوع از طریق فرماندهی یگان حفاظت و مسوولان مربوطه به مدیران و مسوولان دانشگاه آزاد داده شده ، ارتفاع مناره ها و گنبد از حد قانونی فراتر رفته است.

وی بیان کرده:بر این اساس از آنجا که مجموعه جهانی تخت جمشید به دلیل قرارداشتن در فهرست سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ملزم به تبعیت از قوانین بین المللی است همه کارشناسان امر اتفاق نظر برحذف کامل گنبد و مناره مسجد دارند. صفرزاده با اشاره به شکایت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از دانشگاه آزاد اسلامی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب مرودشت اظهارداشت: این پرونده در دست بررسی است.

گلسنگ ها و تهدید تخت جمشید

اما این همه آنچه این روزها تخت جمشید را تهدید می کند، نیست چرا که گلسنگ هایی که کارشناسان اعتقاد دارند شرایط برای رشد و گسترش آنها در کتیبه ها و نقوش وجود دارد و اگر این روند ادامه داشته باشد دیگر اثری از این نقوش بر جای نخواهند گذاشت، هنوز هم بر قوت خود باقی هستند و به کتیبه ها آسیب می رسانند. کارشناسان تاکید دارند که این گلسنگها سالانه 20 میلیارد تومان به تخت جمشید آسیب وارد می کنند. یک کارشناس حوزه گلسنگ شناسی در خصوص وضعیت گلسنگهای تخت جمشید گفته: متاسفانه وضعیت وجود و حمله گلسنگها به نقوش برجسته تخت جمشید نگران کننده است و در صورت ادامه این روند طی 60 سال آینده از تخت جمشید دیگر نقوش و کتیبه ای باقی نمی ماند. وی با انتقاد از اینکه برای از بین بردن این گلسنگها در تخت جمشید به عنوان عظیم ترین بنای سنگی جهان اعتباری در نظر گرفته نمی شود، افزود: بحران گلسنگ به رویش غیرقابل کنترل بر روی آثار صخره ای گفته می شود که در تخت جمشید این گلسنگها در نقش و نگارها، کتیبه ها و خطوط میخی رشد کرده و بسیار نگران کننده است.

این کارشناس گلسنگ ادامه داده: اهمیت تخت جمشید به نقش و نگارها، خطوط میخی و گلهای لوتوس و سربازان هخامنشی است و اگر این کتیبه ها از بین بروند دیگر تخت جمشید ابهت ندارد.
وی با تاکید بر اینکه عمق گلسنگها در تخت جمشید یک الی دو سانتی متر است، اظهار داشته: اگر این روند ادامه داشته باشد کتیبه های تخت جمشید آرام آرام به خاک تبدیل خواهند شد البته این روند هم اکنون در برخی از قسمتهای تخت جمشید قابل رویت است. در صورت ادامه این روند طی 60 سال آینده خیلی از آثار تخت جمشید به دلیل حمله گلسنگها از بین می روند.

باران و رطوبت بلای جان تخت جمشید

دراین میان باران هم بلای جان تخت جمشید شده و آثار ترک خوردگی و پوسیدگی در سنگ ها بر اثر آب باران در جای جای تخت جمشید دیده می شود. در واقع ترکهای متعددی که در تخت جمشید ایجاد شده، این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است. به مرور زمان سنگ ها تحت تاثیر فرسایش و باران های اسیدی، شرایط آب و هوایی و مرور زمان فسیل شده و یکسری ترکهایی در آن به وجود می آید و طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان این ترک ها روز به روز بیشتر شده است. باتوجه به اینکه ترکهای متعدد به وفور در کاخ ها دیده می شودنیازمند است کارشناسی دقیق برای جلوگیری از پیشرفت این ترک ها انجام و با برنامه ریزی از آن جلوگیری به عمل آید. اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده ای نه چندان دور فروپاشی نمای کنونی غیر ممکن نیست چرا که هر لحظه بر ترکهای سنگ یا دیواره ها افزوده می شود. اما مشکل دیگری که باشکوه ترین میراث تاریخی ایران را تهدید می کندنفوذ آب باران در بخشهای گوناگون تخت جمشید و ایجاد نم شدید در بنا موجب شده است که هر ساله سنگهای دو هزار و پانصد ساله این بنای ملی وتاریخی متلاشی شوند. عدم اجرای راهکارهای مناسب برای هدایت آب باران در تخت جمشید باعث شده است که هر ساله با شروع بارندگیها، محوطه های گوناگون این بنا به استخرهای بزرگی تبدیل که در نهایت منجر به متلاشی شدن سنگها و نابودی کلی تخت جمشید شود. این امر باعث شده که کارشناسان بر این نکته تاکید کنند که به رغم اینکه تا به حال کُنشی برای نم زدایی و جلوگیری از نابودی بنا انجام نپذیرفته است، اکنون خطر بزرگی بر اثر رخنه نم درتختگاه تخت جمشید، این بنای با ارزش را تهدید می کند که به مرور زمان و با گذشت سالهای متمادی و رخنه نم  بیشتر در سنگها و پی بناهای موجود روندنابودی سریعتر آن می شود. با این حال اما بی توجهی مسئولین سازمان میراث فرهنگی به این بنای تاریخی تا آنجا پیش می رود که دانشگاه آزاد هم به خود اجازه می دهد به حریم تخت جمشید تجاوز کند و کسی به فکر نیست که نیست.

 

 


فوت چهار قلو از شش قلوهای مشهدی

فارس: پدر 6 قلوهای درگزی با انتقاد از بی‌مهری‌های صورت گرفته نسبت به وی و خانواده‌اش، گفت: وعده‌های عمل نشده سبب فوت چهار نوزادم شد. ایرج قره‌گزلو  اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط خوبی قرار ندارم و هرگز باورم نمی‌شد که چهار نوزاد از 6 قلوهایم فوت کنند.
 
وی بیان کرد: مسئولان بیمارستان ام‌البنین مشهد روز گذشته اعلام کردند که اوضاع چهار نوزاد وخیم است و باید در دستگاه قرار داده شوند و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرند اما متاسفانه به دلیل نداشتن پول نتوانستم کاری برای نوزادانم انجام دهم و این در حالی است که با وجود وعده‌های داده شده هیچ گونه حمایتی از 6 قلوهایم صورت نگرفت. پدر 6 قلوهای درگزی یادآور شد: هم‌اکنون حال دو قل دیگر نیز چندان خوب نیست و اوضاعی وخیمی دارند.
 
وی با بیان اینکه توکلم به خداست و امیدوارم دو قل دیگرم زنده بمانند، افزود: در حال حاضر و با توجه به شرایطی که پیش آمده دیگر هیچ چیز از مسئولان نمی‌خواهم زیرا انتظار نداشتم با وجود وعده‌های داده شده من و فرزندانم را به حال خود رها کنند. قره‌گزلو تاکید کرد: روزی که 6 قلوها متولد شدند در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردم که خدا را برای تولد فرزندانم شاکرم ولی کارگری ساده هستم و باتوجه به حقوق و مزایای پایین از مسئولان کمک می‌خواهم. وی تصریح کرد: اکنون همسرم از این مسئله بسیار ناراحت و رنجیده خاطر است و امیدوارم تا حال دو قل دیگرم هرچه زودتر خوب شود.

 

 

 

تبعید به دلیل تجمع در مقابل مجلس

خانه پرستار: محمد شریفی مقدم، عضو شورایعالی نظام پرستاری و سوپر وایزر بیمارستان امام خمینی(ره) به اتهام برگزاری تجمع اعتراض آمیز پرستاران کشور مقابل مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سالجاری به تبعید به اسلام شهر محکوم شد. محمد شریفی مقدم   در واکنش به این حکم عنوان کرد: این گونه برخوردها نه تنها انگیزه بنده را کم نخواهد کرد بلکه عزم و انگیزه ام را نسبت به قبل دوصد چندان نموده و از هیچ کوششی در راه احقاق حقوق از دست رفته پرستاری دریغ نخواهم کرد.وی افزود: در مسیر بیداری پرستاری باید هزینه داد و این افتخاری است که نصیب بنده شده است. ولی خیلی خوشحالم که دیگر پرستاری متکی به شریفی مقدم و امثال او نیست و راه خود را پیدا کرده و تا رسیدن به هدف غایی که همان جایگاه واقعی پرستاری است، این نهضت ادامه خواهد داشت.


 

 

 

رقص و پایکوبی زیر تابوت!

 

بولتن‌نیوز: در تشييع جنازه «صباح» خواننده زن 87 ساله لبناني كه در بيروت برگزار شد، هواداران وي يكي از ترانه‌هاي او را پخش كردند و با رقصاندن تابوت حاوي جنازه در ميان جمعيت، تعدادي از آنها از زن و مرد به رقص و پايكوبي زير جنازه پرداختند.

 



به نوشته جمهوری اسلامی، شبكه‌هاي اجتماعي كه اين صحنه را به عنوان يك پديده عجيب نشان داده‌اند، درصدد هشدار دادن نسبت به چنين هنجارشكني‌هايي در كشورهاي اسلامي برآمدند كه مي‌تواند الگوي غلطي باشد.

 

 

عصبانیت مجری زن تلویزیون از باخت‌های استقلال


شهدای ایران:مجری معروف تلویزیونی اعلام کرد که از شکست های پیاپی استقلال خسته شده است. آزاده نامداری با انتشار عکسی با توپ در اینستاگرامش نوشت:«سلام و صبح همه بخیر، البته الان ظهره، صبح با صدای یه رعد و برق هولناک از جام پریدم و دیدم داره تگرگ میباره،، کلی ذوق کردم. خدایا شکرت.. من و این توپ روابط خوبی داشتیم. الان ولی دیگه ریختم بهم، بعد باخت از ذوب آهن میخوام جای فوتبال برم سراغ یه ورزشی که توش انقدر نبازیم... از بس با پرسپولیسیا بحث کردم سرماخوردگیم دو برابر شد،، درسته استقلال ذاتا سروره.اما من یکی دیگه نیستم..برید با آقای امیرخان بحث کنید..روز عالی متعالی»

 

 

 

 

آماده‌سازی حرم مطهر حضرت امیرمومنان علی‌علیه‌السلام برای پذیرایی از زایران اربعین امام حسین‌علیه‌السلام

 

عاقبت زندگی مردی که همسرش را هرگز به رستوران نبرد

 

باشگاه خبرنگاران: چندی پیش زن جوانی با مراجعه به شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده درخواست طلاق داد و در خصوص علت آن به قاضی گفت: آقای قاضی شوهرم اصلا مرا به رستوران نمی برد. الان سه سال است که با وحید ازدواج کرده ام اما در این مدت حتی یک بار هم باهم به رستوران نرفته ایم. زن جوان ادامه داد: هربار به او می گویم که به یک رستوران برویم مرا مسخره می کند و می گوید که ازدواج کرده تا هیچ وقت به رستوران نرود، او می گوید که زن باید همیشه در خانه غذا درست کند و هیچ وقت به رستوران نروند و غذای بیرون را نخورند.

 

وی افزود: من حتی اگر مریض هم باشم باید در خانه غذا درست کنم و همیشه غذایم آماده باشد و اگر اینطور نباشد وحید داد و بیداد به راه می اندازد و می گوید که وظیفه ام را انجام نداده ام. زن جوان در ادامه گفت: دیگر از دست کارهای او خسته شدم و درخواست طلاق دارم، حتی می خواهم مهریه ام را که ۵۰۰ سکه است از شوهرم بگیرم. پس از حرف های این زن قاضی عموزادی شوهر وی را نیز به دادگاه احضار کرد تا صحبت های او را هم بشنود و بعد از آن در این خصوص تصمیم گیری کند.

 

داعش به بمب اتم رسید؟

دیپلماسی ایرانی: یکی از اعضای داعش در صفحه تویتر خود ضمن اعلان خبر دستیابی این شبکه تروریستی به بمب هسته‌‌ای نوشت: به زودی به همه نشان خواهیم داد که چه نوع بمب هسته‌ای در اختیار ماست و از آن می‌خواهیم در کجا استفاده کنیم. نیروهای شبکه تروریستی داعش اعلام کردند که موفق شدند به بمب هسته ای دست یابند. آنها این خبر را با خوشحالی و شعف در شبکه های اجتماعی خود منتشر کردند و آن را دستاوردی بزرگ برای خود دانستند. یکی از اعضای این شبکه تروریستی در صفحه تویتر خود نوشت: امیدواریم این بمب هسته ای در ویران کردن لندن، پایتخت بریتانیا به کار برده شود. این خبر در حالی منتشر می شود که نزدیک به چهار ماه پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که داعش توانسته است از دانشگاه موصل اورانیوم خارج کند.

 

شبکه مخالفان عربستانی که مقر آن در لندن است، اعضای تندروی این شبکه تروریستی در صفحات اجتماعی خود ضمن تهدید غرب به انجام حملات تروریستی گسترده به آن نوشته اند که توانسته اند این بمب را به کمک کارشناس متخصص انگلیسی شان در ساخت بمب، همایون طارق، که پیش از این در سال 2012 از دادلی بویست میدلندز فرار کرده و به خاورمیانه آمده است، بسازند. همایون طارق که نام حقیقی آن معلوم نیست و از این نام به عنوان یک نام اسلامی برای خود استفاده می کند در صفحه تویتر خود نوشته که مسلمانی بریتانیایی است که به خاورمیانه آمده است و به همراه داعش می جنگد. وی همچنین ضمن تایید خبر دستیابی داعش به بمب هسته ای می نویسد: «به این مناسبت لازم است بگویم که شبکه داعش عملا توانسته به بمب هسته ای دست یابد و این دستاورد را به کمک برخی مواد رادیو اکتیو موجود در دانشگاه موصل به دست آورده ایم.»

 

وی در ادامه می افزاید: «به زودی به همه نشان خواهیم داد که چه نوع بمب هسته ای در اختیار ماست و از آن می خواهیم در کجا استفاده کنیم. همچنین خواهیم گفت که اگر روزی این بمب در جایی استفاده شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.» این شهروند انگلیسی که بعد از نوشتن این توییت حساب کاربری اش در تویتر بسته شد، همچنین می نویسد: «این نوع بمب می تواند به شدت مخرب باشد و اگر بر سر لندن فرود آید می تواند بیش از حد تصور ویرانی به بار آورد.» این فقط همایون طارق نبود که این موضوع را در صفحه تویتر خود منتشر کرد بلکه دیگر افراد تروریست وابسته به داعش نیز در صفحات اجتماعی خود خبر دستیابی داعش به بمب هسته ای را تایید کردند. یکی از این افراد در صفحه تویتر خود می نویسد: «شبکه دولت اسلامی تایید کرده که توانسته از طریق مواد رادیو اکتیوی که از دانشگاه موصل به دست آورده است به بمب هسته ای دست یابد.»

 

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که در حدود 40 کیلوگرم اورانیوم از مخزنی که برای اهداف پژوهشی در دانشگاه موصل در شمال عراق از آن استفاده می شد، ناپدید شده است. در آن موقع بسیاری از رسانه ها گزارش دادند که این مواد توسط داعش ربوده شده و از دانشگاه موصل خارج شده است.هنوز هیچ منبع رسمی ای این ادعا را تایید نکرده است. دولت عراق و دولت امریکا نیز تا کنون هیچ اظهار نظری در این باره نکرده اند. داعش در تابستان گذشته موفق شد با حمله حساب شده و با دسیسه ای از پیش طراحی شده به شمال غرب عراق حمله کند و موصل، مرکز استان نینوا و یکی از بزرگترین شهرهای عراق را به اشغال خود در آورد. این شبکه تروریستی پیش از این حملاتی را نیز به استان الانبار انجام داده بود اما نتوانسته بود این استان را به طور کامل به تصرف خود در آورد. این شبکه همچنان سعی دارد استان الانبار و رمادی را به تصرف خود در آورده و تا استان دیالی و خانقین نفوذ کند. داعش پس از تصرف موصل بخش عمده ای از خاک سوریه را نیز به تصرف خود در آورد و با برداشتن مرزهای میان این دو کشور خلافت اسلامی خود را در مناطق تحت تصرف خود که عمدتا سنی نشین هستند، اعلام کرد.

 

 

کوچکترین کشور جهان افتتاح شد

مهر: یک مرد پرتغالی با موفقیت توانست یک جزیره کوچک در دریاهای این کشور بخرد و آنجا را تبدیل به امپراطوری خودش کند. در حالی که آمریکایی ها تمام قاره آمریکا را برای پیدا کردن زمینی می گردند تا در آنجا امپراطوری برپا کنند، «رناتو باروس» موفق به ایجاد کشوری برای خود در نزدیکی خانه اش شد. این مرد ۵۶ ساله توانست یک جزیره کوچک در بندر «فونچال» از توابع «مادیرا» خریداری و امپراطوری جدیدی پایه گذاری کند. آقای باروس حتی نامش را به مانند شاهان به «پرنس رناتو» تغییر داده است. در امپراطوری پرنس رناتو فقط یک خانه یک خوابه وجود دارد که به همراه وی همسر و دخترش نیز زندگی می کنند. این معلم نقاشی حرفه ای حالا در سرزمینش دارای نقش های متعددی مانند پلیس، باغبان، سرپرست و عضو خانواده سلطنتی نیز هست.

 


داشتن سرزمین مستقل رویای آقای باروس بود که بالاخره محقق شد و حالا او می خواهد برای سرزمین کوچکش یک پرچم و سرود ملی انتخاب کند و به قول خودش آنقدر قدرت دارد که می تواند هر زمان که دلش خواست آنها را تغییر دهد. پرنس رناتو ۱۴ سال پیش برای خرید این جزیره شانسش را امتحان کرد. درست زمانی که یک خانواده ثروتمند بریتانیایی می خواستند این جزیره را به قیمت ۳۱ هزار دلار  (۱۰۴ میلی,k تومان) بفروشند چون هیچ استفاده ای از آن نمی کردند. وقتی آقای باروس از این موضوع خبردار شد تصمیم گرفت این جزیره را از آنها بخرد اما مشکل بزرگ این بود که او هیچ پولی نداشت.

 

 


اما او با تلاش فراوان و فروش اموال و روی هم ریختن پس اندازهایش اقدام به خرید این جزیره کوچک کرد. با اینکه همه به عقل باروس شک داشتند اما وی به کارش مطمئن بود و به تلاشش تا خرید جزیره ادامه داد. بعد از خریداری جزیره باروس به فرماندار مادیرا پیامی فرستاد و خود را به عنوان حاکم این کشور همسایه معرفی کرد اما فرماندار مادیرا وی را تهدید به قطع برق جزیره اش کرد مگر اینکه جزیره اش را به دولت بازگرداند. اما باروس  خودش را حاکمی صلح طلب معرفی کرد که به هیچ پولی نیاز ندارد. او می گوید به زودی با استفاده از پانل های خورشیدی و آسیاب های بادی کوچک برق مورد نیازش را تولید می‌کند و حتی شاید در آینده از آب اقیانوس نیز برای تولید برق استفاده کند.


حالا رناتو باروس بسیار امیدوار است بتواند کشورش را ثبت کند. چون به نظرش هیچ قانونی وجود ندارد که بتواند مانع وی شود!

 


شیطنت فردوسی‌پور علیه قلعه نویی!


پرشین ورزش: مجری و تهیه كننده برنامه ۹۰ راه های مختلفی را در برنامه این هفته خود طی كرد تا از خجالت سرمربی استقلال دربیاید. به نظر می‌رسد اختصاص سوال پیامکی برنامه ۹۰ این هفته به موضوع بهترین مربی نیم‌فصل اول، بی ارتباط به اختلافات دیرینه عادل فردوسی‌پور و امیر قلعه‌نویی نیست. او از بینندگان برنامه خواسته بود که بهترین مربی نیم‌فصل اول را از بین ۴ گزینه رسول خطیبی، اسکوچیچ، مرفاوی و منصوریان انتخاب کنند، در حالی که معمولا در پایان فصل بهترین مربی را انتخاب می‌‌کنند نه در پایان نیم‌فصل!

 

ضمن اینکه در بین ۴ گزینه مطرح شده نام سرمربی تیم سوم جدول یعنی استقلال تهران مشاهده نشد. فردوسی پور همچنین در آیتم های مختلف برنامه اش از هیچگونه فشار بر قلعه نویی کم نگذاشت. او چه در زمینه فنی، چه در زمینه داوری و چه در زمینه حاشیه ای، سعی کامل برای حمله به سرمربی استقلال داشت.

 

 

اعترافات تکان هنده پزشک اسیدپاش

 

ایران: در حالی که دوربین‌های مداربسته در مسیر بیمارستان ضیائیان به ده ونک ردپایی از دو موتورسوار با کلاه ایمنی پیش روی کارآگاهان قرار نداده بود تیم پلیسی، جراح گوارش را مظنون شماره یک شناخت. بدین ترتیب ساعت ۲۲ شب یکشنبه – ۲۶ ساعت بعد از اسیدپاشی – کارآگاهان خانه جراح کینه‌جو را در پونک شناسایی کردند و با اطمینان از اینکه فریبرز ۴۰ ساله نزد اعضای خانواده‌اش است کلید عملیات دستگیری را زده و خیلی زود وی دستگیر شد.این جراح کینه‌جو در همان دقایق نخست دستگیری در حالی که باور نداشت به دام افتاده باشد پذیرفت در اسیدپاشی به دکتر انوری نقش داشته و این اقدام را با همدستی برادرزاده‌اش انجام داده است.

 

با راهنمایی‌های جراح کینه‌جو کارآگاهان در کمتر از ۲۰ دقیقه خانه «محمدرضا» ۲۱ ساله که دانشجوی ترم آخر مهندسی نفت است را در پونک شناسایی کردند و وی نیز گرفتار شد.محمدرضا که می‌خواست خود را بی‌اطلاع از جرم نشان دهد وقتی موتورسیکلت و کلاه ایمنی‌ها از پارکینگ خانه‌شان پیدا شد و شنید عمویش به اسیدپاشی اعتراف کرده است سر به زیر انداخت و گفت: «وقتی عمویم که الگوی من در تحصیل و شخصیت اجتماعی بود از بدرفتاری‌های یکی از مدیران بیمارستان حرف‌هایی زد و شنیدم که به‌خاطر دکتر انوری ضربه کاری بسیاری به عمویم که پس از یک عمر تحصیل و تجربه جراح عمومی شده بود وارد شده است پذیرفتم در انتقامگیری از این پزشک با عموفریبرز همدستی کنم.»

 

وی افزود: «عمویم طوری حرف می‌زد که مطمئن بودم کینه زیادی به دل گرفته است تا اینکه پیشنهاد داد با اسیدپاشی به دکتر انوری هم انتقام بگیرم و هم تلنگری به او بزنیم تا دست از رفتارهای خود بردارد و در واقع زهرچشم بگیریم، عمویم به من پول داد تا موتور و کلاه ایمنی بخرم سپس خواست اسید تهیه کنم، من نیز به مغازه ابزار ساختمان رفته و اسیدسولفوریک خریدم و چون دلم سوخت و نمی‌خواستیم صدمه زیادی به دکتر انوری وارد شود اسید را رقیق کردیم.»

 

فریبرز – جراح عمومی – نیز به تیم تحقیق گفت: «من مرتب از سوی دکتر انوری اذیت می‌شدم. وی بارها باعث تغییر سمت‌های من یا جلوگیری از ارتقای شغلی‌ام شده بود، به‌خاطر همین کینه زیادی به دل داشتم و همیشه می‌خواستم از او انتقام بگیرم.» این جراح  ادامه داد: وقتی محمدرضا راضی به همکاری شد و همه لوازم را برای اسیدپاشی تهیه کرد شب حادثه با هم سوار موتور شدیم، هر دو کلاه ایمنی داشتیم و مطمئن بودیم ردپایی از ما بر جای نمی‌ماند خصوصاً اینکه تصور داشتم هیچ‌گاه پلیس یا مقامات قضایی در این اسیدپاشی به من که جراح عمومی هستم شک نخواهند کرد.

 

با خیالی آسوده دکتر انوری را که خودش به تنهایی سوار آمبولانس بود و به خانه‌اش می‌رفت تعقیب کردیم تا اینکه وارد فرعی‌های ده‌ونک شدیم، هوا تاریک و خیابان‌ها خلوت بود و وقتی قربانی آمبولانس را پارک کرد و پیاده شد به او نزدیک شدیم، از نزدیک رودررو بودیم اما کلاه ایمنی نمی‌گذاشت او مرا بشناسد، ضربه‌ای به دکتر انوری زدم او نیزمقاومت کرد که کلاه ایمنی ام از سرم افتاد و همین لحظه از محمدرضا خواستم اسید را بپاشد برادرزاده‌ام که سمت چپ وی بود اسید را پاشید، صدای سوختم‌سوختم‌هایش را که شنیدیم سوار بر موتور پا به فرار گذاشتیم. وی افزود: «وقتی ماجرای این اسیدپاشی در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری منتشر شد احساس نمی‌کردم دستگیر شویم.»

 

 


محکومیت زندان یک بانوی فعال دیگر در بحرین

 

العالم: جمعیت وفاق بحرین درواکنش به صدور حکم زندان یک ساله برای مریم الخواجه اعلام کرد که بازداشت و محاکمه وی فریبکارانه و درانتقام از فعالیت های وی صورت گرفته است. وفاق تاکید کرد که رژیم آل خلیفه به رویکرد خود مبنی بر هدف قرار دادن فعالان حقوقی و سیاسی با هدف تلاش برای محاصره فعالیت آنان در زمینه مطالبه حقوق و حمایت از خواسته های مردم در ایجاد تغییرات دموکراتیک ادامه می دهد.

جمعیت وفاق همچنین تاکید کرد که رژیم آل خلیفه همواره درصدد سوء استفاده از قدرت به نام قانون است وهمچنان به نقض حقوق و آزادی مردم اقدام می کند تا از مخالفان خود انتقام سیاسی بگیرد. بنا به اعلام وفاق، زندان های رژیم آل خلیفه مملو از زندانیان سیاسی است که به دلایل انتقام جویانه از سوی سران آل خلیفه بازداشت شده اند و به طور صوری محاکمه می شوند و در محاکمه آنان ساده ترین اصول حقوقی در محاکمه های عادلانه رعایت نمی شود

 

 

فیس بوک برای پاکستانی ها دردسرساز شد

 

ایرنا:ایجاد صفحه های جعلی به نام عالی ترین شخصیت های ارتش پاکستان و دستگاه اطلاعات و امنیت این کشور در شبکه مجازی 'فیس بوک'، دردسرهایی را برای این نهادهای فوق العاده مهم و حساس در این کشور ایجاد کرده است.ارتش و دستگاه امنیتی این کشور معروف به 'آی.اس.آی'، بخاطر ایجاد دهها صفحه جعلی به نام عالی ترین فرماندهان این نهاد ها در شبکه فیس بوک، از وزارت فناوری اطلاعات پاکستان و مخابرات این کشور بطور رسمی شکایت کرده اند. به دلیل حساسیت و اقتدار بالای ارتش و دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان، معمولا هیچ شخصیت و یا هیچ رسانه ای به خود اجازه انتقاد از این نهادها و مقامات عالی آن و یا طنز پردازی علیه آنان را نمی دهد.

با وجود این برخی افراد ناشناس که مشخص نیست در داخل پاکستان حضور دارند یا خارج از این کشور هستند، دهها صفحه جعلی به نام های ژنرال 'راحیل شریف' فرمانده ارتش پاکستان و ژنرال 'رضوان اختر' فرمانده آی .اس.آی در فیس بوک ایجاد کرده اند که موجب عصبانیت و نگرانی این نهادهای حساس شده است. همچنین صفحه های کاذب دیگری در فیس بوک به نام چند نفر دیگر از مقامات و فرماندهان عالی ارتش و آی.اس.آی ایجاد شده است.

سخنگوی ارتش اعلام کرده است که ژنرال راحیل شریف فقط یک صفحه در فیس بوک دارد و دیگر صفحه هایی که با این نام ایجاد شده است، جعلی هستند. وزارت فناوری اطلاعات پاکستان ضمن هشدار به کسانی که دست به ایجاد این صفحه های جعلی در فیس بوک زده اند، اعلام کرده است که می توان از طریق رهگیری آدرس آی.پی (Internet Protocol) ، این افراد را شناسایی کرد.
 

 

نظر شما