شناسهٔ خبر: 24365264 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

برای  نخستين‌بار بعد از بحران «استعفای مبهمش»
حریری وارد عربستان شد
ایسنا|  به گفته یک منبع در دولت لبنان نخست‌وزیر این کشور دیروز (چهارشنبه) برای  نخستين‌بار پس از استعفایش در ریاض وارد عربستان شد. یک منبع در دولت لبنان اعلام کرد: سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور پس از بحران چهارماه پیش در ریاض و ماجرای استعفایش در این شهر و سپس بازگشت به بیروت و لغو استعفا، روز چهارشنبه بنا به دعوتنامه‌ای که از سوی ریاض دریافت کرده بیروت را به مقصد عربستان ترک کرد.
حریری صبح دیروز وارد ریاض شد و نزار العلولا، مشاور دفتر سلطنتی و ولید البخاری دیگر مقام سعودی و فوزی کباره سفیر لبنان در عربستان از او استقبال کردند. حریری قرار است با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کند. خبر سفر حریری به عربستان در حالی منتشر شد که وی روز دوشنبه از سوی نزار العلولا، مشاور دفتر پادشاهی عربستان رسما برای سفر به این کشور دعوت شد. برخی روزنامه‌های داخلی لبنان سفر این هیأت عربستانی به بیروت را تلاشی در راستای بهبود روابط دو کشور دانستند؛ به‌ویژه این‌که حدود سه ماه دیگر انتخابات پارلمانی در لبنان برگزار می‌شود که ریاض یکی از طرف‌های بانفوذ در آن است.
حریری در چهارم نوامبر گذشته به شکلی غیرمنتظره از ریاض استعفای خود را اعلام و حزب‌الله و ایران را به کنترل و نفوذ در لبنان متهم کرد. او برای دو هفته در شرایطی مبهم در ریاض باقی ماند. سپس به پاریس رفته و از آن‌جا با میانجیگری فرانسه به بیروت بازگشت. مسئولان لبنانی استعفای حریری را تحت فشار دانسته و میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور در این رابطه گفت: حریری برخلاف خواست خود در عربستان «بازداشت» شده بود. در پی این اتفاق روابط میان دو کشور لبنان و عربستان دچار تنش شد. حریری به محض بازگشت به بیروت از استعفای خود صرف‌ نظر کرد اما درباره شرایط استعفایش در ریاض چیزی نگفت.

مدیر ارتباطات کاخ سفید:
کار برای ترامپ اقتضا می‌کند گاهی «دروغ مصلحتی» بگویم
ایسنا|  مدیر ارتباطات کاخ سفید به اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفته است كه کارش برای رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاب می‌کند که گاهی اوقات دروغ‌های مصلحتی بگوید. ظاهرا سخنان هوپ هیکس، مدیر ارتباطات کاخ سفید حین جلسه طولانی او در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیقات درباره مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مطرح شده است. منابع مطلع همچنین گفتند، هیکس در جلسه مذکور پس از صحبت با وکلایش تأکید کرده است که در ارتباط با تحقیقات روسیه هیچ مطلب دروغی نگفته است. با این حال او به برخی از سوالات این کمیته درباره دوره گذار ریاست‌جمهوری ترامپ یا زمان فعالیتش در کاخ سفید پاسخی نداد. آدام شف، دموکرات ارشد این کمیته هم به خبرنگاران گفت به محض این‌که هیکس از کاخ سفید چراغ سبز بگیرد باید به بیشتر سوالات مرتبط با دوره انتقالی ترامپ جواب ‌دهد اما هیکس همچنان از پاسخ‌دادن به سوالات درباره دولت و نیز حوادث مهم ازجمله بیانیه جعلی درباره جلسه برج ترامپ امتناع می‌کند. او همچنین به دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا کمک کرد تا بیانیه‌ای گمراه‌کننده درباره دیدار با یک وکیل روس تنظیم کند. پسر ترامپ گفته بود این جلسه حول محور حضانت کودکان متمرکز بود اما بعدا مشخص شد که وکیل روس وعده داده بود اطلاعات مخربی علیه هیلاری کلینتون ارایه کند و ترامپ جونیور هم با علم به این قضیه در جلسه شرکت کرده بود.

پاسپورت برزیلی مخفی کیم جونگ اون و پدرش کشف شد
ایسنا| پاسپورت‌های برزیلی رهبر کره‌شمالی و پدر درگذشته‌اش برای نخستین‌بار رونمایی شد؛ این پاسپورت‌ها با هدف ارایه به سفارتخانه‌های خارجی برای دریافت مجوز سفر تهیه شده بودند. خبرگزاری رویترز اسکن‌های سیاه و سفیدی را از این پاسپورت‌ها منتشر کرد که توسط سفارت برزیل در پراگ و در فوریه ۱۹۹۶ ارایه شده بود که نشان‌دهنده تصاویر کیم جونگ ایل، رهبر درگذشته کره‌شمالی و کیم جونگ اون، رهبر کنونی این کشور است.
در حالی که کیم جونگ اون در سوییس و با هویت جعلی پسر راننده سفارت کره‌شمالی درس خوانده، در پاسپورت‌ برزیلی وی، نامش «جوزف پواگ» است. در این پاسپورت آمده که وی فرزند ریکاردو پواگ و مارچلا پواگ خو، از سائوپائولو در برزیل است. در پاسپورت‌ کیم جونگ ایل نیز نام وی «ایجونگ تی‌چوی» است و محل تولدش سائوپائولو است. تعدادی از منابع امنیتی غربی مدعی شدند که این پاسپورت‌ها چندین‌بار و برای دریافت ویزا از دو کشور غربی و همچنین سفر به ژاپن، برزیل و هنگ‌کنگ مورد استفاده قرار گرفتند. کره‌شمالی تاکنون در این‌باره اظهارنظری نکرده است.

نظر شما