شناسهٔ خبر: 24287938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی

رئیس‌جمهور آمریکا شدیدترین تحریم‌های مالی خود را علیه کره شمالی اعلام کرد. هدف از این تحریم‌ها توقف برنامه‌های نظامی و اتمی این کشور ذکر شده است. این درحالی است که تا چند روز پیش مقامات آمریکایی به دنبال راهی برای مذاکرات مستقیم با رهبران کره شمالی بودند، اما با مخالفت رهبران پیونگ یانگ مواجه شدند. اکنون خبر می‌رسد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا گفته است: امروز قوی‌ترین تحریم‌ها را که تاکنون علیه هیچ کشوری اعمال نکرده‌ایم، علیه کره شمالی اعمال کردیم. ما باید در کنار یکدیگر محکم بایستیم تا مانع شویم رهبر خشن کره شمالی با تسلیحات اتمی جهان را تهدید کند.

صاحب‌خبر -

این تحریمها 56 کشتی، کارخانه کشتی سازی و دیگر کمپانیها را که به گفته مقامات آمریکایی، کره شمالی از آنها برای دور زدن تحریمهای پیشین استفاده میکرد، هدف گرفته است. وزارت خزانهداری آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد: این تحریمها 27 کمپانی و 28 کشتی مستقر، ثبت شده یا با پرچم کره شمالی، چین، سنگاپور، تایوان، هنگکنگ، جزایر مارشال، تانزانیا، پاناما و کوموروس را هدف میگیرد. از همین رو کارشناسان میگویند تحریمهای جدید آمریکا بیشتر کشورهای همکاریکننده با کره شمالی را هدف گرفته است.

همزمان کره جنوبی اعلام کرد، تحریمهای جدید آمریکا علیه کره شمالی تقویتکننده قطعنامههای سازمان ملل با هدف فشار وارد کردن بر این کشور به منظور توقف برنامههای اتمی و موشکیاش است. وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیهای اعلام کرد: تحریمهای جدید آمریکا به آنهایی که به صورت غیرقانونی با دولت پیونگ یانگ تعامل تجاری دارند، هشدار میدهد و تقویتکننده جامعه بینالملل در اعمال قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرد سئول و واشنگتن از نزدیک برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کره شمالی به صورت صلحآمیز همکاری خواهند کرد . اعمال این تحریمها و پشتیبانی سئول در حالی است که از چندی پیش کره جنوبی نیز آمادگی خود را برای گسترش مذاکرات با مقامات کرهشمالی اعلام کرده بود. حتی روز گذشته رئیسجمهور کره جنوبی در ملاقات با ایوانکا ترامپ،دختر رئیسجمهور آمریکا گفت راهبرد گذشته آمریکا و کره جنوبی در 25 سال گذشته برای خلع سلاح هستهای کره شمالی شکست خورده است. از این رو واشنگتن باید از وضعیت و شرایط جدید و گفتوگوهای دو کره حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی و ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور رئیسجمهور آمریکا درباره مساله هستهای شبه جزیره کره گفتوگو کردند. هرچند جزئیات زیادی در باره این دیدار منتشر نشده، اما خبرگزاری شینهوای چین گزارش کرد رئیسجمهور کره جنوبی به دختر ترامپ گفته است هر گفتوگویی میان دو کره باید با مساله خلع سلاح هستهای نیز توام شود.

وی افزود آمریکا باید از مذاکرات دو کره و ارتباطات این دو کشور حمایت کند تا بتوان مذاکرات خلع سلاح هستهای را به پیش برد. رئیس جمهور کره جنوبی ماه گذشته میلادی به دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود در یک گفتوگوی تلفنی گفته بود مذاکرات دو کره طبیعتا به گفتوگوی آمریکا و کره شمالی منجر خواهد شد. درهمین حال ایوانکا، دختر رئیسجمهور آمریکا در این دیدار گفته است: آمریکا از فشارهای بیشتر کره جنوبی بر کره شمالی حمایت میکند.

نظر شما