شناسهٔ خبر: 24262978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکذیب نقش چوپان محلی درشناسایی لاشه هواپیما

گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان منتشر شد

تهران- ایرنا- سازمان هواپیمایی کشوری روز جمعه با صدور بیانیه ای گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، متن کامل گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به شرح زیر است:
پرواز شماره 3704 هواپیمائی آسمان در تاریخ 29/11/96 با تعداد 6 نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، 2 نفر مهماندار و 2 نفر نیروی امنیت پرواز) و 60 نفر مسافر (59 نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد تهران در ساعت 08:05 به پرواز درآمد و پس از گذشت حدود یک ساعت و 25 دقیقه از آغاز پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مراقبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی 9 مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.
بر اساس نقشه‌های عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی W144 که هواپیما در آن مسیر قرار داشته‌است 17000 پا بوده ‌است. چنانچه هواپیما دچار وضعیت اضطراری گردد ارتفاع 15500 پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازی که هواپیما می‌توانسته در شمال فرودگاه کاهش ارتفاع داشته باشد.
در بخش دیگری از گزارش آمده است: طی سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی صورت‌ گرفته و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی بوده و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب گردیده و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است.
مطابق دستورالعمل‌های شرایط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به کلیه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استان‌های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گردید. همزمان، هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام ارگان‌های کشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد بمنظور تصویر برداری و جستجوی نقطه‌ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی ویژه بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره‌ای و تصاویر منطقه از دیگر اقدامات در این مرحله بود.
سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گزارش خود یادآور می شود: گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که با تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیک‌های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت 05:30 دقیقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیت‌های سه گانه پیش‌بینی شده به جستجو در محل پرداختند. نقطه نهایی در ساعت 19:00 روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گرافهای مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند. دو فروند هواپیمای نیروی هوایی با قابلیت مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و در نهایت در حدود ساعت 10 صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده و عملیات هلی‌برن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش در ساعت 14:00 روز سه شنبه پس از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمع‌آوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصاویر جعبه سیاه توسط کارشناسان سازمان هواپیمایی کشور به محل سانحه آغاز گردید. هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند.
لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهینامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

* تکذیب نقش چوپان محلی درشناسایی لاشه هواپیما
همچنین مدیرکل دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با رد خبر شناسایی لاشه هواپیما توسط یک چوپان محلی در ارتفاعات دنا به تشریح نحوه پیدا شدن لاشه هواپیمای ای تی آر شرکت آسمان در منطقه کوهستانی دنا پرداخت.
را رد کرد.
«محمد سعید شرفی» عصر جمعه به خبرنگار ایرنا افزود: روز یکشنبه 29 بهمن ماه پس از ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادار سه ساعت بعد یک تیم 20 نفره متشکل از خلبانان، متخصصان شرکت فرودگاه های کشور و کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری عازم منطقه شدند و در بخشداری بیده برای انجام عملیات جستجو مستقر شدند.
نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه اظهارداشت: همان روز راس ساعت 22 در بخشداری بیده جلسات مختلفی با مسئولان منطقه برگزار شد و تا صبح روز دوشنبه عملیات جستجو ادامه پیدا کرد و در نهایت سه سناریو برای سقوط محل هواپیما در ارتفاعات دنا مشخص شد و بلافاصله تیم های متخصص عملیات جستجو را در این سه منطقه آغاز کردند.
روز دوشنبه 30 بهمن ماه ساعت 6 صبح با خلبانان جمعیت هلال احمر، سپاه پاسداران، هوانیروز جلسات ما آغاز شد به طوری که 13 پهپاد توسط اتحادیه هوا فضا و سپاه پاسداران به منطقه اعزام و پنج بالگرد نیز در همان روز برای انجام عملیات جستجو آماده شد.
شرفی افزود: تا بعدازظهر روز دوشنبه عملیات جستجو در ارتفاعات دنا نتیجه ای در برنداشت زیرا هر سه منطقه مورد نظر دارای مه غلیظی بود و امکان مشاهده لاشه هواپیما وجود نداشت. پس از پرواز پهپادها بیش از 500 عکس از منطقه گرفته شد و اپراتورهای تلفن همراه اول و ایرانسل نیز درخصوص دو دستگاه تلفن که همراه سرنشینان هواپیما بودند در منطقه اطلاعات مورد نیاز آن را به تیم کارشناسی ارائه دادند.
وی ادامه داد: پس از اینکه عکس ها و مدارک موجود مورد بررسی تیم کارشناسی قرار گرفت سه محلی که پیش بینی سقوط هواپیما مدنظر قرار گرفته بود در یک منطقه متمرکز شد.
شرفی اظهارداشت: همه اسناد این عکسبرداری ها و فیلمبرداری ها هم اکنون در اختیار سازمان هواپیمایی قرار گرفته تا در ارزیابی های دلایل کارشناسی سقوط مورد ارزیابی قرار گیرد.
به گفته این مقام مسئول دوشنبه شب تمام خلبانان هوانیروز، هلال احمر و سپاه پاسداران دعوت شدند تا با توجیه کارشناسی بتوانند منطقه مورد نظر را به خوبی جستجو کنند و همزمان کمک خلبان شرکت آسمان نیز که با خلبان این پرواز همواره در مسیر تهران یاسوج پرواز کرده بود به تیم کارشناسی کمک کرد تا بتوانیم محل دقیق سقوط لاشه این هواپیما را پیدا کنیم اما باز هم نتیجه ای به دست نیامد.
شرفی افزود: ساعت هفت و نیم صبح روز سه شنبه یک فرود هواپیمای اف 14 از پایگاه اصفهان به منطقه اعزام شد تا با سرعت کم تمام منطقه را جستجو کند از طرفی از ساعت هشتم و نیم تا 9 و نیم روز سه شنبه یک هواپیمای دیگر از پایگاه نوژه همدان به منطقه اعزام شد تا کل مسیر را عکسبرداری و فیلمبرداری کند.
وی اظهارداشت: همزمان با انجام این عملیات یک فروند هواپیمایی دیگر که جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در آن حضور داشت ارتفاعات منطقه را مورد جستجو قرار داد و به علت شرایط جوی منطقه هیچ بالگردی نیز پرواز نکرده بود اما اطلاعات ما نشان می داد که لاشه هواپیما در قله نول در چهار هزار متری ارتفاعات دنا سقوط کرده است.
این مقام مسئول گفت: با مشخص شدن محل سقوط هواپیما هشت بالگرد در منطقه آماده پرواز بود اما با برنامه ریزی تلاش کردیم به منظور جلوگیری از سوانح احتمالی در منطقه جداگانه پرواز کنند.
شرفی افزود: سه بالگرد در منطقه عملیات جستجو را انجام دادند و در نهایت چهارمین بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس موفق شد محل دقیق سقوط هواپیما را در ارتفاعات دنا شناسایی کند.
وی اعلام کرد: پس از اینکه خلبان گزارش خود را مبنی بر پیدا شدن لاشه هواپیما را ارائه داد بنده به عنوان نماینده سازمان هواپیمایی کشوری با همان خلبان و نماینده فنی شرکت آسمان و نماینده ای از ارتش جمهوری اسلامی ایران سوار بالگرد شدیم تا لاشه هواپیما در منطقه را مشاهده کنیم.
نماینده سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با حضور امیر نعمتی جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش، امیر شرفی معاون عملیات نیروی زمینی ارتش و سردار فدا جانشین ارشد سپاه پاسداران در منطقه اصفهان رسما پیدا شدن لاشه هواپیما اعلام شد و بلافاصله چهار فروند بالگرد به ارتفاعات دنا برای انتقال نیروهای تکاور، کوهنوردان حرفه ای هیمالیا پیما و نیروهای امداد و نجات به نزدیک ترین نقطه لاشه سقوط هواپیما منتقل شدند.
وی اظهارداشت: نیروهای اعزامی روز سه شنبه در همان منطقه مستقر شدند و بعدازظهر روز چهارشنبه اعلام کردند که شرایط بد جوی در منطقه اجازه نمی دهد جستجو ادامه پیدا کند و بنابراین تصمیم گرفته شد با کوله پشتی های همراه خود بقایای جانباختگان را به پایین منتقل کنند.
شرفی گفت: برای پیدا کردن محل سقوط هواپیما، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه ها، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، اتحادیه هوا و فضا، بالگردهای هلال احمر، بالگردهای هوانیروز ارتش از اصفهان، نیروی هوایی ارتش، بالگردهای سپاه پاسداران همکاری بسیار شایان توجهی داشتند و در نهایت خلبان بالگرد شرکت هلی کوپتری یاس لاشه این هواپیما را پیدا کرد.
مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درمورد جعبه سیاه هواپیما،خاطرنشان کرد:حدود مکان جعبه سیاه ای تی آر 72 مشخص شده اما به دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است.
شرفی به ایرنا گفت: به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان حضور تیم ها وجود ندارد و به محض اینکه شرایط آب و هوایی مساعد شود تیم ها به محل اعزام می شوند.
وی با اشاره به حضور تیم سازمان هواپیمایی فرانسه در منطقه افزود: به محض اینکه شرایط جوی مناسب باشد این تیم با بالگرد به منطقه اعزامی می شود تا از نزدیک شرایط را برسی کند.
این مقام مسئول اظهارداشت: تیم فرانسوی در نشست با کارشناسان و به کمک عکس های اولیه که از منطقه گرفته شده حدود مکانی جعبه سیاه را تعیین کرده واین مشخصات هم اکنون دراختیار تیم های حرفه ای قرار دارد.
وی افزود: به محض اینکه شرایط فراهم شود فقط چهار تا پنج ساعت نیاز است تا تیم ها بتوانند به جعبه سیاه برسند.
پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان از تهران به یاسوج با 60 مسافر و 6 خدمه صبح یکشنبه گذشته در نزدیکی سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما از نوع ای تی آر 72 پس از 55 دقیقه پرواز از صفحه رادار مرکز کنترل محو ‌شد و بر اساس گزارش اورژانس کشور در منطقه کوهستانی پادنای سمیرم سقوط کرد.
این هواپیما هر روز دو پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران به یاسوج انجام می‌داد که در هر نوبت به ‌طور میانگین 50 تا 60 مسافر را جا به جا می‌کرد.
روز سه شنبه پس از 48 ساعت جست و جو لاشه این هواپیما در کوه‌های نقل در مرز بین شهرستان‌های سمیرم استان اصفهان و دنا در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد.
در روزهای چهارم و پنجم به علت شرایط نامساعد هوا و بارش برف و باران و وزش باد عملیات جست‌وجوی پیکر جانباختگان نیمه‌تمام ماند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9132**1108** 1440* 1701

انتهای پیام /*

نظر شما