شناسهٔ خبر: 24222162 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه در یک نگاه/اول اسفند

عملیات پرهزینه آنکارا در عفرین

تهران - ایرنا - عملیات پرهزینه آنکارا در عفرین؛ گلوله باران عفرین همزمان با ورود نیروهای مردمی؛ 16 غیرنظامی قربانی حمله هوایی ائتلاف آمریکایی به دیرالزور؛ حملات خمپاره ای تروریست ها به چند نقطه دمشق؛ دیدار موگرینی با هیات مخالفان سوری و تاکید شاه اردن بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه؛ از خبرهای مهم روز سه شنبه سوریه است.

صاحب‌خبر -

** نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری امروز اعلام کرد که 244 نیروی نظامی وابسته به ترکیه از ابتدای عملیات شاخه زیتون تاکنون در سوریه کشته شده اند که از این مجموع، 39 تن از نظامیان ارتش ترکیه و مابقی از تروریست های مورد حمایت آنکارا هستند که در درگیری با کردهای سوری در منطقه عفرین کشته شده اند.
براساس این گزارش، 219 عضو نیروهای دمکراتیک سوریه نیز در این ایام در اطراف عفرین جان خود را از دست دادند.
ترکیه از اول بهمن با تجاوز آشکار به خاک سوریه، عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون در منطقه عفرین با هدف بیرون راندن نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) آغاز کرده است.

** به گزارش رسانه های سوری، ارتش ترکیه همزمان با ورود نخستین گروه های دفاع مردمی به عفرین، این شهر را زیر آتش هوایی و توپخانه ای خود قرار داد.
برخی از منابع خبری اعلام کردند که شدت بمباران ارتش ترکیه تا حدی زیاد است که ساکنان شهرک الزهرا در شمال حلب صدای آن را شنیده اند و همچنین گفته می شود که نیروهای دفاع مردمی پس از این بمباران به حاشیه عفرین عقب نشینی کرده اند.

** جنگنده های به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا، قتل عام دیگری را در روستای البحره در حومه شرقی دیرالزور مرتکب شده و با هدف قرار دادن خانه های شهروندان ساکن این روستا، 16 غیر نظامی سوری شامل 9 زن را به قتل رساندند.
آمریکا و چند کشور محدود همپیمان آن، از ماه اوت 2014 به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، خارج از چارچوب سازمان ملل متحد و بدون هماهنگی با دولت سوریه، ائتلافی به اصطلاح بین المللی تشکیل داده اند که تاکنون بسیاری از شهروندان بی گناه سوریه را در استان های الرقه، دیرالزور و حلب به خاک و خون کشیده و بسیاری از زیربناهای این کشور را تخریب کرده است.

** در حملات خمپاره ای گروه های تروریستی به مناطق مسکونی امویین و عباسیین در دمشق چهار تن کشته و 15تن دیگر زخمی شدند.
گروه های تروریستی موجود در غوطه شرقی بار دیگر با نقض توافق مناطق کاهش تنش، مناطق مسکونی شهر دمشق را با خمپاره هدف گرفتند.
برخی از شهرک ها و مناطق غوطه شرقی در استان ریف دمشق محل حضور تروریست های تکفیری است و از آن جا اقدام به شلیک گلوله های خمپاره به مناطق مسکونی پایتخت و حومه آن می کنند.

** گروه های تروریستی همچنین از شب گذشته تاکنون، پنج محله القصاع، الزبلطانی، باب توما، باب السلام و امویین دمشق را با شلیک چندین گلوله خمپاره، هدف قرار داده اند.

** روسای جمهوری روسیه و ترکیه طی تماسی تلفنی بر افزایش هماهنگی میان ایران، روسیه و ترکیه برای تامین شرایط فعالیت مناطق کاهش تنش در سوریه، همچنین اوضاع شمال غرب سوریه با توجه به عملیات نظامی ارتش ترکیه در عفرین تبادل نظر کردند.
ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان شامگاه دوشنبه ضمن توجه خاص درمورد تحکیم همکاری ها در چارچوب گفت وگوهای صلح آستانه؛ بر آمادگی خود برای افزایش هماهنگی تلاش های روسیه، ایران و ترکیه به منظور تامین شرایط فعالیت موثر مناطق کاهش تنش در سوریه و پیشبرد روند حل و فصل سیاسی بر اساس توافق های به دست آمده در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی تاکید کردند.

** توافق لازم در خصوص برگزاری دور دوم نشست رهبران ترکیه، روسیه و ایران درباره سوریه در ماه آوریل 2018 (12 فروردین 97 تا 11 اردیبهشت 97) در شهر استانبول، پس از مذاکره تلفنی عصر روز دوشنبه اردوغان با حسن روحانی و ولادیمیر پوتین همتایان ایرانی و روسی وی حاصل شد.
دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

** مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با هیاتی از مخالفان سوری، با صدور بیانیه ای در ارتباط با وضعیت انسانی در غوطه شرقی و استان ادلب سوریه، از تمام طرف های مناقشه سوریه خواست تا تمام اقدامات لازم را برای تضمین کاهش خشونت ها و محافظت از مردم سوریه از طریق احترام به قوانین انسانی بین المللی و ارایه دسترسی های انسانی فوری انجام دهند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی و معاون رییس کمیسیون اروپا عصر دیروز در بروکسل در دیدار با هیاتی از مخالفان سوری موسوم به کمیته مذاکرات سوریه (SNC) به ریاست نصر الحریری، تحولات جاری در مناقشه سوریه را مورد بررسی قرار داد.

** عبدالله دوم شاه اردن دیروز در دیدار با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در عمان بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه؛ همچنین بر هماهنگی های بیشتر میان امان و آنکارا درخصوص مسایل جهان اسلام و برقراری امنیت و ثبات در منطقه تاکید کرد.
پیش تر نیز وزیر خارجه ترکیه با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اردنی خود گفته بود، ترکیه و اردن آماده توسعه همکاری های دوجانبه هستند.

** مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به توافق دولت بشار اسد با گروه های کردی از جمله ی.پ.گ و پ.ی.د برای استقرار نیروهای ارتش سوریه در عفرین، با حضور در یک نشست خبری مشترک با ایمن الصفدی همتای اردنی خود گفت که کشورش مشکلی با حضور نیروهای دولت مرکزی سوریه برای پاکسازی یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) از عفرین ندارد.
وی ادامه داد که اگر حضور ارتش سوریه در عفرین برای پاکسازی یگان های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) از آن منطقه باشد، ترکیه با این امر مشکلی ندارد، ولی اگر این حضور برای حمایت از گروه ی.پ.گ باشد، کسی نمی‌تواند مانع نیروهای ترکیه شود.
چاووش اوغلو موضع ترکیه درباره منبج و شرق رود فرات را نیز بر همین اساس اعلام و بار دیگر هدف از اجرای عملیات سپر فرات و شاخه زیتون در شمال سوریه را پاکسازی منطقه از گروه های تروریستی دانست.
شبد**7074**9122

انتهای پیام /*

نظر شما