شناسهٔ خبر: 24180927 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وال استریت ژورنال اعلام کرد

گفت‌وگوی اروپا و ایران درباره مسائل منطقه‌ای

یک روزنامه آمریکایی در گزارشیاعلام کرد: دیپلمات‌های اروپایی روز شنبه با یک مقام ارشد ایرانی درباره سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رایزنی کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی  نوشت: دیپلمات‌های اروپایی روز شنبه (28 بهمن ماه) با یک مقام ارشد ایرانی دیدار و درباره فعالیت‌های این کشور در منطقه که یکی از خواسته‌های کلیدی دولت ترامپ است، گفت‌وگو کردند.

به نوشته وال استریت ژورنال، تلاش دیپلمات‌های اروپایی برای رسیدگی به آنچه غرب نقش ایران در یمن، سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه می خواند، در راستای متقاعد کردن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به حفظ توافق هسته‌ای صورت گرفته است تا به واشنگتن نشان دهند که راه‌های دیگری برای رسیدگی به این رفتارهای ایران وجود دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی به اروپایی‌ها هشدار داد که اگر آنها در ماه‌های آینده آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می داند را اصلاح نکنند از این توافق خارج خواهد شد. وی از زمان روی کار آمدنش سیاست‌های منطقه‌ای ایران را مرکز توجه سیاست خارجی‌اش قرار داده و متعهد به عقب راندن تهران در منطقه شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد که دیدار دیپلمات‌های اروپایی با این مقام ایرانی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شده که یک کانال جدید برای رایزنی درباره فعالیت‌های ایران است.

بنابراین گزارش، این دیدار با ریاست اتحادیه اروپا و حضور دیپلمات‌های ارشد از ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه به علاوه ایران برگزار شده که در آن عباس عراقچی معاون وزیرامورخارجه ایران حضور داشته است. تمرکز مذاکرات روز شنبه روی جنگ یمن قرار داشته است.

این دیدار همچنین پس از آن برگزار شده است که نگرانی‌ها درباره ادعای نقش ایران در جنوب سوریه و احتمال بروز یک درگیری مستقیم میان ایران و اسرائیل افزایش یافته است.

به نوشته وال استریت ژورنال دولت های اروپایی که به طور قوی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می کنند تمایل خود را برای همکاری با واشنگتن به منظور رسیدگی به نگرانی‌های غیرهسته‌ای درباره ایران از جمله برنامه موشکی این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران نشان داده اند. در همین راستا انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا ماه گذشته کارگروه‌هایی را برای رایزنی در این زمینه ایجاد کرده‌اند، هرچند به گفته منابع آگاه این گفت‌وگوها در مراحل بسیار اولیه قرار دارد.

به طور همزمان اروپایی ‌ها در دیداری با محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران توافق کردند که یک کانال ارتباطی جدید درباره گفت‌وگو در مورد مسائل منطقه ایجاد کنند. نشست روز شنبه دیدار آغازین بوده است.

به گفته این مقامات اروپایی دولت‌های اروپا در تلاشند تا این مذاکرات را در ماه‌های آینده به نحوی بسط دهند که شامل جنگ سوریه شود. یکی از این مقامات گفت که این رایزنی‌ها ممکن است شامل وضعیت کنونی در جنوب سوریه باشد.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته حملاتی هوایی را علیه سوریه انجام داد که در نتیجه آن یک فروند جنگنده صهیونیستی هدف قرار گرفت و ساقط شد. آنها مدعی‌اند که در پاسخ به رخنه یک پهپاد ایرانی به حریم هوایی اسرائیل دست به این حملات زدند.

مقامات صهیونیستی پیش از این با ادعای اینکه ایران به دنبال تقویت حضور نظامی خود در سوریه است، هشدار داده‌اند که حضور ایران و نیروهای مورد حمایت این کشور در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی در جنوب سوریه را نمی پذیرند.

یک دیپلمات ارشد ‌آلمانی در این باره گفت که برلین پس از حوادث هفته گذشته در جنوب سوریه به تهران هشدار داده است که اگر ایران به دنبال تقویت حضور خود در این منطقه باشد، اروپا فشارهای خود را افزایش خواهد داد.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: اغلب تحریم های اروپا علیه ایران با اجرای توافق هسته‌ای لغو شده است. اما فرانسه اعلام کرده است که شرکتها یا مردم ایران ممکن است به دلیل برنامه موشکی این کشور هدف تحریم قرار گیرند.

این در حالی است که ایران نپذیرفته است وارد مذاکره درباره موشک‌های بالستیکش شود و تاکید دارد که بر سر دفاع ملی خود سازش نخواهد کرد. مقامات ایرانی می گویند که تهران نمی تواند در شرایطی که آمریکا تسلیحات سنگین به دشمنان منطقه‌ای‌اش شامل عربستان و اسرائیل می فروشد، دست از برنامه موشکی‌اش بردارد.

از طرفی دیگر دونالد ترامپ کشورهای اروپایی را برای موافقت با یک توافق تکمیلی برای برجام تحت فشار قرار داده است که منجر به اقدام علیه تهران در صورت گسترش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور می شود. طبق این توافق ایران پذیرفته است در ازای لغو تحریم های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کند.

 دولت‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که مجددا بر سر توافق هسته‌ای مذاکره نخواهند کرد. مقامات هشدار داده‌اند که آنها خواهان تعهد قطعی واشنگتن هستند که اگر به این نگرانی‌ها رسیدگی کنند، ترامپ توافق هسته‌ای را حفظ خواهد کرد. دولت های اروپایی هنوز نمی دانند که واشنگتن برای ماندن در توافق هسته‌ای چه خواسته‌هایی دارد.

جان سولیوان معاون وزیرامورخارجه آمریکا روز شنبه در مونیخ گفت: واشنگتن خواهان یک تعهد است که ما بتوانیم آن را به رئیس‌جمهور نشان دهیم و ثابت کنیم که در حال رسیدگی به نقاط ضعف توافق هسته‌ای و مقابله با فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران هستیم.

وی همچنین گفت که این تلاش‌ها ممکن است به رایزنی‌های مستقیم بین ایران و آمریکا منجر شود ولی ابتدا باید پیشرفت‌های قابل توجه در گفت‌وگوها میان ایران و اروپا حاصل شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما