شناسهٔ خبر: 24106167 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مسئولیت افزایش قیمت ارز و طلا با کیست؟

اقتصاد کشور در برابر طوفان دلار و سکه

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی: دلار آمریکا در بازار روزگذشته در عین ناباوری فعالین کسب و کار قله 4900تومان را هم فتح کرد تا همه باور کنند که در بازار این روزهای ارز باید برای ابتیاع یک دلار باید یک اسکناس 5000تومانی را خرج کنند. دلار در بازار دیروز یک آستانه روانی بسیار مهم دیگر را پشت سر گذاشت و با فتح کانال 4900 تومانی، استرس و نگرانی رسیدن قیمت هر دلار به 5000 تومان به بازار تزریق شد. 
در خیابان فردوسی تهران حالا دیگر سوداگری ارزی حادترین شکل را به خود گرفته و حتی برای خرید دلار از صرافی‌ها، کار به اجاره کارت‌های ملی هم کشیده شده است. 
در کنار ارز، بازار طلا نیز روز به روز ملتهب‌تر می‌شود و سکه امروز تا یک میلیون و 600 هزار تومان بالا رفت. به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، اقتصاد ایران وضعیت نوینی را تجربه می‌کند که از سال 92 بدین سو بی‌سابقه است. در سال 92 و با روی کار آمدن دولت روحانی از مرداد همان سال، التهاب در بازارها که پدیده روزمره‌ای در سالیان آخرِ دولت احمدی‌نژاد بود، پایان یافت.
 مهم‌ترین دستاورد ثبات در بازارها، کاهش عدم قطعیت و افزایش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد ایران بود. این عامل به مهار تورم کمک کرد و اقتصاد ایران اگرچه روی رونق شتابان را ندید، اما از وضعیت رکودی هم خارج شد و در واقع سخت‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.در سال 93 و 94، تا حدی پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد ایران بالا رفته بود و عدم قطعیت کاهش یافته بود که حتی شوک نفتی و سقوط شدید قیمت نفت نیز نتوانست آرامش حاکم بر بازارها را بر هم بزند. 
این دستاورد دولت نخست روحانی بود که توانست در مدت زمانی تقریباً اندک، اسب سرکش بازارهای ارز و طلا را مهار کند.اما اکنون دولت دوم روحانی با وضعیت جدیدی روبرو است: قیمت هر گرم طلای 18 عیار رکورد تاریخی زده و به حدود 154 هزار تومان رسیده است؛ قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و 600 هزار تومان رسیده؛ و در نهایت قیمت دلار تا 4930 تومان بالا رفته است. 
قیمت دلار نسبت به ابتدای سال جاری که در کانال 3 هزار و 700 تومانی مبادله می‌شد، بیش از 33 درصد بالا رفته است. از آن‌جا که بسیاری از نیازهای کشور از گوشی تلفن همراه گرفته تا ماشین‌آلات و کالاهای سرمایه‌ای از طریق واردات تأمین می‌شود، این تورم ارزی می‌تواند شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کند و بار دیگر تورم را به صحنه اقتصاد ایران بازگرداند.از سوی دیگر،هر بار که تورم سراغ اقتصاد ایران آمده، رکود نیز با فاصله اندکی از پشت سرش فرا رسیده است. 
تورم باعث می‌شود تا نقدینگی موجود در جامعه به جای سرازیر شدن به کانال‌های مولد، وارد فعالیت‌های سوداگرانه نظیر خرید ارز، طلا و ملک شود و این امر به نوبه خود به رکود دامن خواهد زد؛ چرا که سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد کاهش می‌یابد و قماربازی جای آن را می‌گیرد.
دولت باید تمام سعی خود را بکند تا مانع از این شود که با سیطره فعالیت‌های سوداگرانه بر بازار ارز و طلا، بار دیگر عنصر پیش‌بینی‌ناپذیری و عدم قطعیت در سپهر اقتصاد ایران ظاهر شود. در صورتی که این عنصر بروز پیدا کند و در رفتار افراد در بازارها نهادینه شود، مبارزه با آن و زدودن آن کار بسیار مشکل و زمان‌بری خواهد بود. 

لزوم خروج تقاضای سفته بازان از بازار ارز
معاون اقتصادی رئیس جمهوری دیروز در حاشیه سی و پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در جمع خبرنگاران در مورد برنامه دولت برای کنترل نوسانات نرخ ارز گفت: تدابیر متنوعی برای مدیریت بازار ارز اندیشیده شده است که به مرور اعلام و اعمال خواهد شد.نهاوندیان یکی از این برنامه‌ها را انتشار اوراق مشارکت ارزی توسط بانک مرکزی و وزارت نفت ذکر کرد و گفت: اطلاعات اوراق مشارکت ارزی به تفصیل توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد.
وی با بیان اینکه نوسانات هفته‌های اخیر، نوساناتی کوتاه مدت بود و با برنامه‌های دولت به ثبات خواهد رسید، گفت: نرخ ارز باید به آرامشی که در سالهای قبل وجود داشت و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران را بالا برد، بازگردد.معاون اقتصادی رئیس جمهوری افزود: ارز ابزار مبادله تجاری یک اقتصاد با خارج از آن اقتصاد است؛ اگر تقاضا برای ارز به جای اینکه به تقاضای مبادلاتی برای تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت محدود شود، به تقاضاهای دیگری وارد شود، باید به روش‌های مختلف مدیریت شود.نهاوندیان تاکید کرد: عوامل روانی و سیاسی و همچنین تقاضاهای سفته بازانه در بازار ارز باید از این بازار خارج شوند.
وی اضافه کرد: تراز تجاری، تراز پرداخت‌ها، وضعیت ذخایر ارزی، نسبت بدهی‌ها به تولید ناخالص ملی در مقایسه با کشورهای دیگر وضعیت باثباتی را نشان می‌دهد، بنابراین، چنین نوسان‌های مقطعی دلیل اقتصادی ندارد؛ آن دلیل را باید شناسایی و مدیریت کنیم. 
معاون اقتصادی رئیس جمهوری عرضه و تقاضا در بازار ارز باید کاملا شفاف باشد؛ معلوم باشد که این ارز از کجا می‌آید و به کجا می‌رود؛ در این صورت مردم مطمن می‌شوند که منابع ارزی کشور که گاهی با زحمات فراوان تامین می‌شود، به مصرف بخش تولید می‌رسد. 

نظر شما