شناسهٔ خبر: 24098273 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پیکر شهدای سانچی فردا وارد تهران می‌شود

سخنگوی شرکت ملی نفتکش:‌ سه پیکر شهدای نفتکش سانچی ساعت ۵ صبح فردا وارد تهران می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محسن بهرامی با اشاره به زمان ورود پیکر سه شهید سانچی به کشور افزود: براساس آخرین اطلاعاتی که دریافت کردیم سه پیکر یافت شده از بقایای نفتکش سانچی امشب توسط هواپیمایی ماهان از شانگهای به تهران منتقل می‌شود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: برای برگزاری مراسمی در شان این شهدا تمام آمادگی‌ها را داریم و به خانواده‌ها هم اعلام شده است.

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا جست‌وجوها برای کشف سایر پیکرها متوقف شده است، افزود: این جست‌وجوها تا همین چند روز اخیر هم در حال انجام بوده است و به زودی گزارش جامعی از عکس‌ها و تصاویر گرفته شده از ربات‌ها آماده خواهیم کرد.

بهرامی گفت: این عکس‌ها و تصاویر نیاز به پردازش داد و مرحله اول کار سه روز گذشته انجام شده است. باید توجه داشته باشیم که تمام این عملیات و ارسال ربات‌ها به زیر آب در ۵۰۰ کیلومتری خشکی انجام می‌شود. بنابراین باید این تصاویر به خشکی منتقل شود و گزارش پردازش آنها را باید اعلام کنیم.

او با تاکید بر اینکه حجم زیادی از این اطلاعات نیاز به پردازش دارد افزود: کارشناسی‌های لازم در حال انجام است و گزارش نهایی به زودی اعلام می‌شود.

او همچنین درباره جعبه سیاه و خروجی اطلاعات آن گفت: در همان روزهای ابتدا اطلاعات جعبه سیاه به تمام ذینفعان ارائه شد و پردازش این اطلاعات یک عملیات رسمی بین چند کشور است که برای پردازش و بررسی آن تفاهم‌نامه‌ای بین کشورهای ذینفع امضا شده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش افزود: البته شرکت ملی نفتکش ایده‌های خود را برای بررسی اطلاعات به ذینفعان اعلام کردند اما خروجی این بررسی‌ها نیاز به پردازش تمام کشورهای ذینفع دارد و احتمالاً ۲۰ روز دیگر هم کشورهای ذینفع گرد هم می‌آیند تا بررسی‌های انجام شده را به یکدیگر اطلاع دهند.

بهرامی با بیان اینکه رفت و آمد بین کشورهای ذینفع برای پردازش این اطلاعات کاملاً طبیعی است، گفت: باید گزارش نهایی یک گزارش کامل و پخته‌ای باشد بنابراین از هرگونه شتاب‌زدگی خودداری خواهیم کرد.

بهرامی همچنین در مورد لکه نفتی‌ که نزدیکی دریای ژاپن ایجاد شده است، گفت: یک لکه نفتی به جزایر جنوبی ژاپن نزدیک شده است و ژاپنی‌ها در حال نمونه‌گیری از این لکه نفتی هستند که مشخص شود این لکه نفتی متعلق به نفتکش سانچی بوده است یا خیر.

او افزود: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه تایید کند این لکه نفتی متعلق به سانچی بوده اعلام نشده است.
 
معاون سازمان بنادر: اطلاعات هر دو جعبه سیاه سانچی در اختیار سازمان بنادر است
هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر نیز با بیان اینکه برای مردم سوال بود که چرا سازمان بنادر به این موضوع ورود کرد،گفت: ما بر اساس کنوانسیون سولاس جزو ذینفعان این پرونده بودیم که شامل کشور صاحب پرچم کشتی (پاناما)، کشوری که شناور در ساحل یا آب های آن کشور غرق شده (چین)، کشوری که کشته های سانحه در تابعیت آن کشور باشند (ایران و بنگلادش که بنگلادشی ها بررسی پرونده را به ایران واگذار کردند) و کشور صاحب پرچم کشتی مقابل (هنگ کنگ) می شود.

او با بیان اینکه هر دو VDR (جعبه سیاه) کشتی های سانچی و کریستال در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد، افزود: هیچ اطلاعاتی از آنها پاک نشده و تا چند ماه آینده علت دقیق سانحه تشریح خواهد شد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: همه شرکت های صاحب کشتی از جمله شرکت ملی نفتکش طبق قانون و کنوانسیون های جهانی مکلف هستند تا سوانح و حوادث را به سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع دهند. این سازمان نیز سه مرکز تجسس، امداد و نجات در بنادر شمالی، جنوبی و تهران دارد که در این سانحه به کمک شرکت ملی نفتکش آمدند.

 

نظر شما