شناسهٔ خبر: 24065164 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی:

بالاترین عبادت‌ها عبادت احرار است

خبرگزاری شبستان:رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با بیان اینکه عبادت خداوند اقسام و انواع گوناگونی دارد، گفت: احرار خداوند را به دلیل ربوبیتی که دارد عبادت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی در جلسه تفسیر تمدنی قرآن که شب گذشته در موسسه فرهنگی شهدای هفت تیر برگزار شد، اظهار داشت: عبادت خداوند انواع گوناگونی دارد.

وی افزود: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: افتخار من همین بس که تو رب من هستی؛ ربوبیت خداوند بهترین دلیل عبادت خداوند است و انسان باید به وجود چنین خدایی افتخار کند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه برخی انسان‌ها خداوند را از ترس آنکه مبادا گرفتار عذاب الهی شوند عبادت می‌کنند، ابراز کرد: عده‌ای دیگر با عبادت تجار گونه و به قصد رسیدن به بهشت، خداوند را مورد عبادت قرار می‌دهند در حالی که احرار عکس این دو دسته خداوند را به دلیل آنکه رب عالم هستی است مورد عبادت قرار می‌دهند؛ امام صادق(ع) می‌فرمایند: من خداوند را از روی عشق عبادت می‌کنم.

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی با اشاره به اینکه محبت خداوند به همه انسان‌ها امری انکار ناپذیر است، اظهار داشت: انسان بیش از هر کسی از خداوند محبت دیده است بنابراین نباید عبادتش همانند تجار باشد. انسان در عبادتی که انجام می‌دهد باید به خدایی که از روی محبت بهشت را برای انسان خلق کرده است توجه داشته باشد. کسانی که تاجر صفت هستند تنها به پاداش خداوند توجه دارند و از محبت خداوند غفلت می‌کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) می‌فرمایند: من مشتری محبت الهی هستم، خداوند اگر بهشت و جهنم را هم خلق نمی‌کرد من باز مشتری محبت خداوند بودم؛ انسان‌هایی که مجذوب محبت خداوند می‌شوند نیز همانند سایر انسان‌ها نفس دارند و گاهی همین نفس وحشی و سرکش می‌شود و این افراد برای آنکه بتوانند نفس خود را از طغیان مهار کنند جهنم و عذاب الهی را به خود متذکر می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد ادامه داد: هیچ عذابی برای احرار سخت‌تر از رویگردانی خداوند از آنان نیست؛ بنابراین احرار سخت‌ترین عذاب را نداشتن خداوند می‌دانند.

 

 

نظر شما