ایران آنلاین / مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در حالی دقایقی قبل آغاز شد که برخی از مهمانان از جمله خبرنگاران باید در کنار سایر مهمانان که گاه کارت دعوت هم نداشتند راه را برای ورود به سالن باز میکردند و همین سختی مضاعفی را برای خبرنگاران به وجود آورد.
مراسم اختتامیه جشنواره دقایقی قبل از ساعت ۱۹ روز یکشنبه بیست و دوم بهمن ماه در سالن همایشهای برج میلاد با نواختن سرود ملی و قرائت قرآن آغاز شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره و جمع گستردهای از هنرمندان از جمله حاضران در مراسم اختتامیه هستند.
مراسم با اجرای رضا رشیدپور به صورت رسمی آغاز شد.
سخنان دبیر جشنواره به یاد شهدا
ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره نخستین سخنران این مراسم بود و او در سخنانی از شهدای گمنام یاد کرد و سخنان او در مورد مقاومتهای سربازان ایران زمین با تشویق حاضران همراه شد.
داروغهزاده گفت: «صحبت های امشب من ربطی به جشنواره و سینما ندارد. خیلی از ما شهریور سال ۵۹ را به خاطر داریم که
دشمن به خاک ما حمله کرد و تا ما بجنبیم شهرهای مرزی را محاصره کردند. ۸ سال طول کشید تا ما پیروز شویم دشمن را از خاک بیرون کنیم.»
او ادامه داد: «ما شهیدان زیادی دادیم ویرانیهای زیاد. تهران موشک باران و بمباران شد و به سختی توانستیم با دشمن بجنگیم و پیروز شویم. چند سال پیش نیز دشمنان ایران جنگ خانمان برانداز را در ایران میخواستند به راه بیاندازند توسط دولت خودساخته داعش که هدف اصلی آن خدشه دار کردن سربلندی ایران بود اما عزیزان ما جوانانمان در این سالها پخته شده بودند و تجربه داشتند آنها بیرون از مرزها جنگیدند تا کمترین آسیب به مردم برسد.»
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «ما شهدایی دادیم که گمنام هستند من خواهش می کنم به احترام همه این شهدا و خانواده هایشان یک دقیقه بایستیم و آنها را تشویق کنیم.»
پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم فجر
در ادامه مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی سن حاضر شد و پیام رئیس جمهور را به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر خواند.
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:
امروز، اهل نظر دیگر فرهنگ را فقط زیربنا یا صرفاً روبنای توسعة جوامع نمیدانند. امروز، «فرهنگ» هم زیربنا و هم روبنا است. ما در جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترین مقصد و غایتِ برنامه های توسعه میشناسیم.
ظهور همزمان سه پدیدة: اینترنت، تلفنهای همراه هوشمند، شبکههای اجتماعی که جمع آنها سودای غلبه بر نظام رسانهای و قلب و روح و فکر تمامی ساکنان کرة خاکی را دارند، دستاندرکاران سینمای ما را بر آن میدارد تا به مثابه محتوای فکری و هنری، این ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگیرند و سینمای مقتدرِ ما در این عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصهای که جامعه در آن آگاهی خودش را جستوجو میکند. سینما امکان نقد و گفتوگو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را برای گروههای متنوع جامعه فراهم میکند و این آغاز هر نوع بهبودی در زندگی و حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ماست.
مردم در عمقِ داستانهای سینمایی به دنبال زندگی، هویت، رؤیاها، رنجها، شادیها و امیدهای خود میگردند. شاید این وجهِ سینما، از علل مهّم جذّابیّتهای مردمیاش باشد. سینما میتواند چنین بستری را برای جستجوی جمعی - با هدفِ کمک به یافتنِ پاسخهای مردمِ ما فراهم کند. سینمایِ ما هرگاه که به ایفای چنین نقش و مسئولیتی نزدیک شده، توانسته است به جای تقلید، بر نوآوریهای خودش تکیه زَنَد و آوازهاش را در جهان منتشر کند.
سینما یکی از کارآمدترین ابزار فرهنگی و هنری است که بشر امروز برای معرفی و انتقال پیامها و مواریث و دستآوردهای تمدنیِ خود کشف کرده است. امّا تمدنی میتواند امید به ماندگاری، باروری و بازتولید ارزشهایش داشته باشد که فرآیند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مدیریت کند، آن را حیاتی بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظری استراتژیک، احاطه یابد و آنی از تزریق «امید» به جامعه غافل نشود.
سینمای ما باید حوزة فرهنگی و تمدّنیِ خود را مجدداً بشناسد و در عین اینکه همواره «فرهنگ دینی و ملی » و «مسائل ایران» مهمترین محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمی هر چه فزونتر از میدان فرهنگ و هنر دیگر سرزمینها و نیز اقتصادِ جهانیِ صنعت تصویر باشد! برای نیلِ به این منظور، باید امکانات، قابلیتها و ظرفیتهای ملّی و بینالمللی خود را هر روز ارتقاء بخشیم. در این زمینه، توسعة نیروی انسانی، توسعة سازمانی، توسعة منابع سرمایه، توسعة فناوری، فراهمسازی زیرساختهای حقوقی و تجهیزاتی، فعّالشدن در صحنة دیپلماسی فرهنگی جهان، بِرندسازی، بازارسازی و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحی و تدوین استراتژیهای عرضة محصولات از مهمترین برنامههای سینمای ایران ما خواهد بود. سینمایی که دیگر با مجموعهای از سالنهای نمایش تعریف نمیشود، بلکه وبسایتها، شبکههای اجتماعی و بسیاری از تصویرافزارها که امکان پخش تصویر متحرک را دارا هستند، به نوعی در حیطة صنعت تصویر و سینما واقع میشوند. سینمای ما باید با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوشقریحه و اندیشمند از گسترة ایرانزمین، ریشه در خاک و سَر بر آسمان سایَد.
اشتغالزایی عظیم سینما، توانمندی آن در ایجاد نشاط و امید در جامعه و آموزنده بودن از ویژگیهای این سینما است. سینمای ما با بیان علمی و هنری مشکلات جامعه و نقد سیاستها، رویکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثیرگذار جامعه، میتواند عامل پیشرفت، توسعه و رفع موانع پیشروی جامعه باشد.
امام(ره) فرمودند: در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اِشکالها، راه را برای سعادت جامعه باز کنند (صحیفة نور، جلد ۱۴، صفحه ۲۴).
سینما با بیان و طرح مسائل و نظریات جدید میتواند جامعه را برای مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهای طبیعی و تاریخی سرزمینمان و نیز بازتاب و معرفی هزاران رسم و واقعة آیینی، دینی و ملّی به کمک پیشرفت صنعت گردشگری بشتابد و با نگاه دانشبنیان باعث پیشرفت فناوری و توسعة استارتآپها شود.
این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسستها مرهم باشد، بانشاط و نشاطآفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفههای تنظیمکنندة روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیّت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیّت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سینما را بخش مهمّی از راهحلهای مسائل و مشکلات امروز و فردای ایران و جوانان عزیزمان میدانم و نه مشکل!
سخنان محمدمهدی حیدریان
محمدمهدی حیدریان سومین سخنران مراسم بود. متن سخنان رئیس سازمان سینمایی به شرح زیر است:
«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر.
سلام بر همه شما که آمدهاید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.
به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلمها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد دهها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصههای مختلف، خلق فرصت کنیم.
این خلق فرصتها، ایجاد جریانات اجتماعی میکند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل میرساند.
لازمه این کار پایداری تصمیمهای کلان و ثبات در سیاستهاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم میکند.
آثار عرضه شده در سیو ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفهای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می ده که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی بهروز را طلب میکند.
حضور فیلمهای خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالبهای داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان میسازد. فیلمهای اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاهنمایی های مرسوم فاصله گرفتهاند و هم با بیان سینمایی حرفهایتر و هنرمندانهتر امیدآفرینی کردهاند.
کسی از دیدن فیلمهای کمدی خجالتزده نمیشود.فیلمهای کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مییابیم. فیلمهای«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیدهاند- با هنرمندانهترین بیان و فنیترین وجوه، عرضه کردهاند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانستهایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسفبار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده سالهای را جهشوار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلمهای سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازهای را تجربه میکنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
اما جوانان و فیلم اولیهای این دوره، هم حرفهای وارد صحنه شدهاند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیدهاند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلمهای اول را نیز برپا کنیم.
از منظر برنامهریزی و سیاستگذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. اینها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصهها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنشها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیتهای خود را برای گفتوگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.
طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل میرود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».
اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوبشان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.
تمامی دستاندکاران صنعت تصویر کشور آمادهاند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنشهای خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمیدهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساختهاند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.»
اسامی برگزیدگان
سیمرغ بلوررین بهترین فیلم کوتاه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «حیوان» ساخته بهمن و بهرام ارک اهد شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری به فرید ناظر فصیحی برای طراحی جلوههای ویژه بصری «چهار راه استانبول» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی به سعید ملکان برای طراحی «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا خالدیزاده برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگزده» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به کارن همایونفر برای «به وقت شام» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به علیرضا زریندست برای «سرو زیر آب» اهدا شد.منبع :خبرآنلاین
نظر شما