شناسهٔ خبر: 24058283 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با معرفی صاحبان سیمرغ به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در آیین پایانی این جشنواره از مدافعان حریم انقلاب اسلامی از دیروز تا امروز گفت و از حضار خواست به پاس حماسه آفرینی‌های این عزیزان بایستند و دلاوران ایران زمین را تشویق کنند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1894282" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2030269/1894282?width=400&height=300"></script></div>

ابراهیم داروغه زاده با بیان اینکه صحبتی که می کنم شاید خیلی ربطی به جشنواره و سینما ندارد، گفت: شهریور سال ۵۹ را خیلی از ما به خاطر داریم، دشمن به ما حمله کرد و تا به خودمان جنبیدیم شهر‌های مرزی را گرفتند و هشت سال جنگیدیم تا آن‌ها را بیرون کردیم، در تهران نیز بمباران و موشک باران بود و به سختی دشمن را بیرون راندیم.
وی افزود: چندسال گذشته دشمنان ایران تصمیم گرفتند جنگ خانمان برانداز در ایران راه بیندازند و دولت خودساخته به اسم داعش را به وجود آوردند؛ آنان خواستار تجزیه ایران و از بین بردن سربلندی ایران بودند.
داروغه زاده ادامه داد: عزیران و جوانان کشور دیگر پخته شدند و بیرون از مرز‌ها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیبی دشمن را شکست دادند و شهدای زیادی نیز در ایران دادیم و خواهش می‌کنم به اندازه زحمت و شجاعت آن‌ها بایستید و خانواده شهدا را تشویق کنید؛ ایران عزیز سلامت و پاینده باد.
در ادامه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه آمد و پیام رئیس جمهور را قرائت کرد.
وی ضمن خیرمقدم به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همه عزیزانی که بذل محبت کردند و در این جشن بزرگ سینمای ایران حضور یافتند، گفت: سپاسگزارم از رئیس جمهور ایران که پیامی را به مناسبت این جشن تدوین و بنده را مامور به قرائت این پیام کرد.

*رئیس سازمان سینمایی: باید در صنعت سینما مزیت خلق کنیم
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی در آیین پایانی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بیکران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.
محمدمهدی حیدریان افزود: سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای مجلس شورای اسلامی و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.
وی گفت: سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر، سلام بر همه شما که آمدهاید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمین مان بیفزاییم.
حیدریان افزود: برغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلمها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم، اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم کنند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد، اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم، باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم، این خلق فرصت ها، ایجاد جریانات اجتماعی می کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می رساند.
وی افزود: لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و از این پس چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می کند.
حیدریان گفت: آثار عرضه شده در سیو ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه ای‌تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می‌دهد که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی بهروز را طلب میکند.
رئیس سازمان سینمایی افزود: حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند، مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌کند.
وی گفت: فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه نمایی‌های مرسوم فاصله گرفته اند و هم با بیان سینمایی حرفه ای تر و هنرمندانه تر امیدآفرینی کرده اند.
حیدریان افزود: کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت زده نمی شود؛ فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه، در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می یابیم.
وی گفت: فیلم‌های «دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روز‌ها و آن واقعه خطیر را ندیده اند- با هنرمندانه ترین بیان و فنی ترین وجوه، عرضه کرده اند.
رئیس سازمان سینمایی افزود: در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف بار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده سال‌های را جهشوار با موفقیت طی کنیم و به مرز‌های استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم.
حیدریان گفت: در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تاز‌های را تجربه می کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.
وی افزود: اما جوانان و فیلم اولی‌های این دوره، هم حرف‌های وارد صحنه شده اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده اند.
رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.
حیدریان افزود: از منظر برنامهریزی و سیاستگذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده؛ این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.
وی گفت: این سینمای قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهد شد و تلاش خواهد کرد با پرهیز از تنش ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهاد‌های اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفتوگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.
حیدریان افزود: طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع ملی میرود تا «کابوس های» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند، کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است؛ درست برعکس «امید» و «امیدواری».
وی گفت: اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا نکنیم، یقین بدانید روزی بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوبشان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.
حیدریان افزود: تمامی دستاندکاران صنعت تصویر کشور آمادهاند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خار‌های مغیلان، غم به قلبشان راه نمی دهند و این فرموده رهبر معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته اند که «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.»

سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر

*برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر طی مراسمی در مرکز همایش‌های برج میلاد به شرح زیر معرفی شدند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: بهرام و بهمن ارک (برای فیلم حیوان) اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظرفصیحی (چهارراه استانبول)
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی (تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی: سعید ملکان (تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: عباس بلوندی (سرو زیر آب)
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: سارا خالدی زاده (بمب، یک عاشقانه)
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (به وقت شام، مغز‌های کوچک زنگ زده)
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: رشید دانشمند (تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: به وقت شام (کارن همایونفر)
سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی و محمد نجاریان (عرق سرد)
سیمرغ بلورین بهترین مدیرفیلمبرداری: علیرضا زرین دست (سرو زیر آب)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه: مغز‌های کوچک زنگ زده (هومن سیدی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول: خجالت نکش (رضا مقصودی)
جایزه ویژه برای مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی به نورالحلی برای حضور در این فیلم
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (عرق سرد-چهارراه استانبول)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: سارا بهرامی (دارکوب)
دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی (شعله ور)
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: امیر جدیدی (عرق سرد و تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: کامبوزیا پرتوی (کامیون)
دومین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: مغز‌های کوچک زنگ زده (هومن سیدی)
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران: بمب، یک عاشقانه (پیمان معادی)
اولین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمی کیا (به وقت شام)
دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهرام توکلی (تنگه ابوقریب)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تنگه ابوقریب (سعید ملکان)
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: سرو زیر آب (به تهیه کنندگی سیدحامد حسینی)
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: مغز‌های کوچک زنگ زده (هومن سیدی)

سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر سیمرغ داران جشنواره سی و ششم فیلم فجر

*صحبت‌های هنرمندان پس از دریافت سیمرغ
بهمن ارک برنده جایزه «بهترین فیلم کوتاه» بعد از دریافت جایزه از دستان رسول صدرعاملی گفت: از توجهی که به ما شد و مسئولانی که هستند تشکر می‌کنم و امیدوارم بیشتر به سینمای کوتاه توجه شود.
فرید ناصر فصیحی برنده جایزه «بهترین جلوه‌های بصری» بعد از دریافت جایزه از دستان بهرام بدخشانی گفت: من از مصطفی کیایی تشکر می‌کنم و تولدش را نیز تبریک می‌گویم، واقعا هیجان زده هستم و فکر می‌کنم این جایزه کار ما را از امروز سخت‌تر می‌کند.
پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت جایزه «بهترین جلوه‌های ویژه میدانی» از حسن خجسته پشت تریبون رفت و گفت: به نیابت از پدر از تمام اعضای گروه تشکر می‌کنم، به این دلیل که پشت صحنه ما به استاندارد‌های جهانی نزدیک بود و واقعا کم و کاستی نبود.
سعید ملکان بعد از دریافت جایزه «بهترین طراحی چهره پردازی» از دستان خسرو دهقان گفت: از تمام بازیگران فیلم «تنگه ابوقریب» به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرینگ و جواد عزتی تشکر می‌کنم؛ سیمرغم را به اجراگران گریم فیلم تقدیم می‌کنم.
عباس بلوندی پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین طراحی صحنه» از دست فرشته طائرپور گفت: از هیئت داوران که من را لایق دانستند تشکر می‌کنم. سیمرغم را به همه گروه فیلم سرو زیر آب همچنین دوستانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می‌کنم.
سارا خالدیزاده پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین طراحی لباس» از دستان کمال تبریزی گفت: از هیئت داوران تشکر می کنم، از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر میکنم و جایزه را به آن‌ها اهدا می کنم، از محسن شاهابراهیمی نیز به صورت ویژه تشکر میکنم.
علیرضا علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین صداگذاری» از دستان محمدرضا فروتن گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می‌کنم، همچنین از محسن کیایی، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی تشکر می کنم، همچنین از گروهم در استودیو و همچنین از پژمان لشکری پور سپاسگزارم.
علیرضا زرین دست پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین مدیر فیلمبرداری» گفت: از هیئت داوران تشکر می‌کنم، تشکر ویژه از حامد حسینی تهیه کننده و محمدعلی باشه آهنگر که فیلم را ساختند و مرا دعوت برای فیلمبرداری کردند.
هومن سیدی، سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه» گفت: سلام عرض می‌کنم خدمت حضار محترم، اصلا نمی‌دانستم این جایزه وجود دارد سپاسگزارم، بار‌ها شنیدید که می‌گویند جایزه ام را از مردم گرفتم، از شما سپاسگزارم.
رضا مقصودی پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین فیلم اول» گفت: هومن جان من نیز غافلگیر شدم، نمی‌دانستم این جایزه وجود دارد؛ نکته‌ای که باید بگویم این است که از احمد مهرانفر به خاطر زحمتی که برای بازی در نقش خود در فیلم سینمایی «خجالت نکش» کشید، تشکر کنم.
سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین نقش مکمل زن» ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده اند، عجب کارگردانی.
وی اظهار امیدواری کرد: جشنواره فجر جشنواره واقعی سینمای ایران باشد.

*ابراهیم حاتمی کیا: فیلمساز این نظام هستم
ابراهیم حاتمی کیا پس از دریافت سیمرغ بلورین «بهترین کارگردانی» برای فیلم سینمایی «به وقت شام» گفت: من فیلمساز این نظام هستم، سی سال است روی این سن می آیم و از بچه‌های اوج و سربازان گمنام تشکر میکنم.
وی افزود: افتخار میکنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم و افتخار می کنم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.
حاتمی کیا گفت: امثال رشیدپور واژه‌هایی می‌سازند که به آن انتقاد دارم؛ از صدا و سیما و شبکه‌های سه و دو به خدا شکایت می‌کنم.
وی افزود: از تلویزیون شکایت دارم که فیلم‌های من را ۳۰ بار پخش می‌کند، اما وقتی می‌خواهند کسانی را دعوت کنند تا این فیلم‌ها حرف بزنند ژست اپوزسیون می‌گیرند! حاج قاسم با این فیلم گریه می‌کند و اُف به کسی که این فیلم را کمدی خواند.

*تجلیل از خانواده یک شهید عالی مقام
رشیدپور در ادامه پس از دعوت از ابراهیم داروغه زاده، برای اهدای یک جایزه ویژه از خانواده یک شهید عالی مقام دعوت کرد روی سن بیاید.
رشیدپور برای یاد کردن از همه شهدای ایران، از حضار خواست صلواتی ختم کنند.
در این بخش خانواده شهید معزغلامی شهید مدافع حرم روی سن آمدند و حاضران در اختتامیه یکپارچه به پا خواستند و خانواده شهید را تشویق کردند.
در این بخش مرتضی شعبانی تهیه کننده «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به همراه «نورالحلی» روی سن آمدند و لوح تقدیر را از دستان دبیر جشنواره و مادر شهید معز غلامی گرفتند.

نظر شما