شناسهٔ خبر: 23811437 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خدمات پیامکی ساماندهی می شود

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ساماندهی خدمات پیامکی با رویکرد تامین رضایت مشترکین و حمایت از کسب و کارها خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /حسین فلاح جوشقانی با تاکید بر ضرورت توجه به حفظ حقوق کامل مشترکان، گسترش و رونق کسب و کارهای جدید مبتنی بر خدمات محتوایی پیامکی از طریق شبکه‌های ارتباطی گفت: در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، خدمات محتوایی پیامکی به دو دسته انبوه و ارزش افزوده تقسیم شده و براساس آن، ارسال خدمات پیامکی انبوه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای مشترکان رایگان است. اما ارسال این دسته از پیامک‌ها بدون دریافت رضایت مشترک ممنوع شده و ارائه‌کننده خدمات پیامکی، حق ندارد بدون کسب اجازه قبلی از مشترک، این پیامک‌ها را ارسال کند.

وی افزود: براساس این مصوبه، اپراتورها برای کسب رضایت و اجازه مشترک موظف هستند با هماهنگی رگولاتوری سامانه‌ای با قالب واحد و قابل استفاده برای تمامی مشترکان ارایه کنند.

فلاح ادامه داد: خدمات پیامکی ارزش افزوده نیز که مبتنی بر درخواست مشترک برای وی ارسال می‌شود، تصریح کرد: این خدمات در سه دسته تراکنشی، استعلامی و سایر دسته‌بندی شده است و به منظور رعایت حقوق مصرف‌کننده، شروع ارائه این خدمات نیز باید پس از اطلاع‌رسانی تعرفه و شرایط ارایه خدمت به مشترک و دریافت تایید از مشترک انجام شود.

فلاح اظهار کرد: ارائه‌کنندگان خدمات پیامکی ارزش افزوده از نوع سایر نیز الزام دارند مجوزهای لازم برای ارائه خدمات پیامکی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کنند و در ارسال این نوع خدمات، اپراتورها باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند.

وی افزود: همچنین براساس این مصوبه اپراتورها موظف شدند با ایجاد یک سامانه در دسترس و قابل استفاده برای همه مشترکان، امکان انتخاب دریافت نوع خدمات پیامکی را برای مشترکان فراهم کنند.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره ارسال پیامک‌های انبوه از سرشماره‌های شخصی گفت: در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون، اپراتورها الزام دارند براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیامک‌های اضطراری را به تمامی مشترکان ارسال کنند و ارسال پیامک‌های انبوه از سرشماره‌های شخصی را ردیابی و متوقف کنند.

فلاح جوشقانی ابراز امیدواری کرد با ابلاغ این مصوبه علاوه بر رونق کسب و کارهای مبتنی بر خدمات محتوایی پیامکی، رضایتمندی مشترکان براساس احترام به حقوق شهروندی آنان افزایش یابد.

نظر شما