شناسهٔ خبر: 23777738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دموکراسی پابرجاتر در عراق با انتخابات

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : انتخابات در عراق موجب می‌شود که دموکراسی در این کشور ادامه پیدا کند و پابرجاتر شود.

صاحب‌خبر -

ديدار نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور عراق با ولايتيبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، "یان کوبیش"، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق، امروز (شنبه 7 بهمن) با علی اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.

ولایتی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این نشست اظهار داشت: ملاقات بسیار مثبت و سازنده ای با نماینده محترم سازمان ملل درامر عراق داشتیم و هر دوی ما نظرهای مشترکی درباره عراق داریم.
وی با بیان اینکه ما از تمامیت ارضی عراق حمایت می کنیم، گفت: از اینکه مردم عراق و دولت عراق با اتحاد با یکدیگر و تلاش بسیار ارزشمندی توانستند بر داعش پیروز شوند و سرزمین خود را از قید تروریست های داعش آزاد کنند اظهار رضایت کردیم.
ولایتی خاطرنشان کرد: هر دوی ما در این دیدار درباره آنچه در عراق در قضیه کردستان پیش آمد و موجب شد که عراق مجددا تمامیت ارضی خود را در چارچوب قانون اساسی به دست بیاورد، اعلام رضایت داشتیم.
وی افزود: هر دوی ما بر این تاکید داشتیم که مردم عراق توانستند یک دموکراسی نمونه جهان و کشورهای عربی عرضه کنند و ادامه آن موجب دموکراتیک شدن در منطقه می شود لذا این موجب ایجاد آرامش و جلوگیری از مداخله دیگران در امور داخلی عراق و ایجاد آرامش خواهد شد.
ولایتی با اعلام اینکه با هر نوع دخالت خارجی در امور عراق مخالفت کردیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس درخواست دولت قانونی عراق برای کمک به دولت و مردم این کشور نقش اساسی داشته است از اینکه دولت عراق در اواخر اردیبهشت 97 انتخابات برگزار می کند مورد رضایت مردم عراق خواهد بود.
وی ادامه داد: این انتخابات موجب می شود که دموکراسی در عراق ادامه پیدا کند و پابرجاتر شود و طبیعی است که گروه های عراقی بتوانند به حقوق خود دست یابند.
ولایتی عنوان کرد: قومیت های مختلف در مناصب سیاسی عراق نشان از عادلانه بودن تقسیم عادلانه مناسبات است و مردم عراق نشان دادند که کفایت لازم را در امور کشور خود دارند و ما آرزوی توفیق برای همه آنها داریم.

بررسي اوضاع عراق و راهکارهاي کمک به دولت اين کشور براي ارتقاي امنيت در دوره پسا داعش ، بازگشت آوارگان و بازسازي اين کشور محور گفتگوهاي وي با ولايتي اعلام شده است.

اعلام حمایت نماینده سازمان ملل از تمامیت ارضی عراق
نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق حمایتش را از تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور اعلام کرد.
یان کوبیش " در دیدار امروز خود با علی اکبر ولایتی ضمن تشکر از جمهوری اسلامی برای دیدار های چندگانه و مشورت در امور عراق گفت : خوشحالم که دیدگاه های ما در این زمینه یکسان است که تحولات عراق در مسیر صحیح به پیش می رود و ملت این کشور پس از شکست داعش برای مرحله بعدی آماده می شوند.
وی افزود: مردم عراق توانستند با کمک کشورهای دوست، داعش را شکست دهند و خود را برای مراحل پسا داعش آماده کنند.
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با اعلام حمایت کامل سیاسی - امنیتی این سازمان از مردم عراق اظهار داشت : حمایت خود را از ملت عراق برای حفظ تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور اعلام می کنیم .
وی افزود: از نظر اجتماعی و اقتصادی هم برای ما بسیار مهم است که به مردم عراق در مسیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری و مبارزه با فساد کمک کنیم.
یان کوبیش اضافه کرد: این تحولات قطعا به عراق کمک می کند که نقش خود را برای افزایش ثبات ، امنیت و همکاری ها در منطقه بیشتر کند.
وی ابراز امیدواری کرد : مجموع این عوامل به عراق کمک کند تا نقش تاریخی منطقه ای خود را بسیار برجسته تر ایفا کند تا ثبات، امنیت و توسعه منطقه را در پی داشته باشد.

نظر شما