شناسهٔ خبر: 23763260 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

پایان فاز اول مهار کانون‌های گرد و غبار در خوزستان

صاحب‌خبر -
 

ـ اجرای کامل طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام حداقل ۱۰ میلیون تن محصول به تولیدات کشاورزی کشور خواهد افزود.
ـ فاز اول مهار کانون‌های بحرانی گردوغبار در خوزستان امسال به پایان رسیده و تا چهار سال آینده فاز دوم پروژه مهار تمامی کانون‌های گردوغبار این استان انجام می شود.
به گزارش خبرنگار ما، این مطالب در جریان بازدید خبرنگاران اعزامی به خوزستان در زمینه دستاوردهای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی این استان و ایلام اعلام شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان این مطلب در نشست خبری با خبرنگاران اعزامی به خوزستان در زمینه دستاوردهای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ایلام گفت:با اجرای کامل طرح و اجرای الگوی کشت در اراضی احیا شده خوزستان و ایلام، حداقل ۱۰ میلیون تن محصول از جمله گندم، چغندر قند، ذرت و یونجه تولید شود.
علیمراد اکبری افزود: اکنون ۲۴۰ هزار هکتار از این طرح کشت سبز دارد و اجرای این طرح علاوه بر پایداری تولید، موجب استفاده بهینه از منابع آب و خاک، افزایش تولیدات و درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و امنیت اجتماعی به خصوص در مناطق مرزنشین خواهد شد.
وی با بیان این که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری می تواند به عنوان الگویی برای خاورمیانه و دنیا باشد، گفت: ما به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشنهاد داده ایم این طرح و اجرای شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب کشور و طرح آبیاری با لوله دشت سیستان را برای سایر کشورها الگو کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک همچنین از انعقاد قرارداد پایلوت برای هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری با یک شرکت خصوصی ایرانی خبر داد و گفت: ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری، برنامه اقدام مشترک تهیه کرده ایم. با اجرایی شدن این طرح کشاورز می تواند با تلفن همراه از منزل اقدام به آبیاری مزرعه خود کند.وی در بخش دیگری از سخنان خود خام فروشی در بخش کشاورزی کشورمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بخش بزرگی از مشکل ما خام فروشی است، در حالی که در کشور هلند با آن مساحت کم از فعالیت کشاورزی ۸۰ میلیارد دلار درآمد وجود دارد که این حجم از درآمد به فرآوری و ایجاد ارزش افزوده از تولیدات کشاورزی بر می گردد؛ بنابراین در ایران هم باید به دنبال ایجاد تقویت زیرساخت‌ها باشیم تا خام فروشی را به حداقل برسانیم.
اکبری همچنین از رشد تولید شکر به ۹ر۱ میلیون تن خبر داد که با این روند کشور به مرز خودکفایی در این محصول نزدیک می شود.
در ادامه، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر و مجری «طرح تأمین آب عرصه‌های بحرانی ریزگردهای استان خوزستان» هم در جریان بازدید از پروژه انتقال آب کارون از طریق کانال به کانون‌های ریزگرد خوزستان که به دستور رئیس جمهوری از اسفند سال گذشته و در عرض سه ماه حفر شده است، گفت:‌ فاز اول مهار کانون‌های بحرانی گرد وغبار امسال به پایان رسید و تا چهار سال آینده فاز دوم پروژه مهار تمامی کانون‌های گردوغبار خوزستان انجام می شود.
یدالله شمایلی با اشاره به اینکه باید ۳۵۰ هزار هکتار از کانون‌های بحرانی ریزگردها را احیا کنیم، افزود: فعلاً مهار ۴۲ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی مانند منطقه جنوب و جنوب شرق اهواز انجام شده است که اولویت اول ما در سال ۹۶ بود.
وی یادآور شد: هفت کانون بحرانی گردوغبار در خوزستان شناسایی شده است که بزرگترین و خطرناک‌ترین آن کانون شماره چهار و معروف به جنوب شرق اهواز است.
مدیر مؤسسه جهاد نصر با اشاره به این نکته که با توجه به محدودیت‌های آبی توانستیم یک کانال به طول ۴۷ کیلومتر حفر کنیم، افزود: دبی آب این کانال ۲۰ متر مکعب بر ثانیه است که از اسفند سال گذشته با بسیج امکانات ظرف سه ماه توانستیم حدود ۶ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام دهیم و با توجه به اینکه زمین‌های منطقه خوزستان فرم باتلاقی دارند و پس از حفر دو متر در زمین به آب می‌رسیم کار کمی مشکل‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: فاز دوم این طرح هم از سال ۹۷ آغاز خواهد شد و تا سال ۱۴۰۰ باید کانون‌های بحرانی تولید گردوغبار با استراتژی‌های پیش‌بینی شده در استان خوزستان مهار شود. شمایلی در عین حال به اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری برای مقابله با ریزگردهای استان خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: با موافقت مقام معظم رهبری این مبلغ در بودجه سال ۹۷ لحاظ شده که اعتبار خوبی است. وی در مورد جزئیات اجرای ۴۲ هزار هکتار طرح کنترل ریزگردها گفت:‌ کشت نهالی همچون نهال گز و کهور که جزو گیاهان مقاوم به خشکی هستند، قرق مرتع و مرطوب کردن زمین‌ها از جمله کارهایی است که طی یک سال اخیر انجام شده است.
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر از عوامل اصلی ایجاد بحران‌های کانونی گردوغبار را احداث بی‌رویه سدها، کاهش بارندگی، تعلیف بیش از حد دام‌ها و گرمای زیاد دانست که سبب شده است پوشش گیاهی از بین رفته و کانون‌های بحرانی گردوغبار ایجاد شود.

نظر شما