شناسهٔ خبر: 23757644 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شناسایی نخستین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه وبویراحمد

نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی نخستین کانون ابتلا به ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان در منطقه «نجف آباد» یاسوج خبرداد و گفت: 6 اکیپ برای مهار و پیشگیری از این بیماری به همراه یگان امداد نیروی انتظامی در این منطقه مستقر شدند.

صاحب‌خبر -

دکتر «عبدالله بهمنش» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، افزود: پس از اطلاع از درگیری یکی از منازل نگهداری طیور بومی به بیماری تنفسی و بروز تلفات در واحد مذکور، اکیپ های تشخیصی به محل اعزام و پس از بررسی تخصصی و تایید آزمایشگاهی بیماری مطابق با دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور اقدام به معدوم سازی طیور موجود در واحد و شعاع 3 کیلومتری آن و ضدعفونی محل کردند.

وی با بیان اینکه تا زمان پاکسازی کامل ویروس کانون شناسایی شده در قرنطینه خواهد بود، اظهار کرد: تاکنون هیچ موردی در زمینه مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری های استان گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد عامل انتشار این بیماری را عرضه مرغ زنده و طیور بومی همچنین پرندگان آزاد پرواز و مهاجر دانست و خاطرنشان کرد: در این کانون تعداد 266 قطعه انواع ماکیان از قبیل مرغ بومی، خروس و اردک به همراه تعداد 42 عدد تخم مرغ جمع آوری و به طریق بهداشتی معدوم شد.

دکتر بهمنش از مرغداران خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی و بیوسکیوریتی از عرضه مرغ زنده به افراد متفرقه و خودروهای دورگرد جداً خودداری کرده و مرغ پایان دوره پرورشی خود را صرفاً به مقصد کشتارگاه حمل کنند. همچنین از ورود افراد متفرقه به مرغداری خودداری و کارگران شاغل در این مراکز تا پایان دوره در مرغداری حضور و از رفت و آمد به خارج از مرغداری خودداری کنند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده تلفات غیرطبیعی در طیور خانگی موارد را به سامانه 1512 ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش کنند.

انتهای پیام

نظر شما